1993 Ausztria, Tirol

1993 augusztus 15. Schatzberg környékén

Útvonal: Auffach (869m) - Koglmoos (1302m) - Kotkaser A. (1630m) - Schatzberg A. (1740m) - Schatzberg (1901m) - Schatzberg A. (1740m) - Koglmoos (1302m) - Dürrstätt (11400m) - Klammrast (735m) - Kundler Klamm - Kundl (530m)

Elég korán kellett felkelni, már kb. fél nyolckor útnak indultunk a busszal Hopfgarten felé. Egy kis mellékúton akartunk átmenni a hegyeken, de vissza kellett fordulnunk, ami csak nagy nehezen sikerült a nagy busszal a szûk, és nagyon éles kanyarok miatt. Kiderült, hogy ki is volt írva, max. 10m hosszú autók mehetnek errefelé! Visszamentünk Wörgl-be, és egy szépen szerpentinező, meredek autóúton mentünk tovább. Balra egy mély szakadék volt. Kb. kilenc órára értünk Auffach településre, a kabinos felvonó alsó állomására. Innen kezdtük el a túrát, a 9-es jelzésû turistaösvényen. Szép lassan emelkedtünk felfelé, először a felvonóhoz közel, majd attól kissé távolabb balra. Egy helyen egy kis kosbor-féle (Epipactis sp.) virágzott. Zöldes színû, apró virágai voltak. Kiértünk az erdőből egy rétre, és innen egy aszfaltúton mentünk tovább, a nem messze lévő turistaházig (Koglmoos, 1302m tszf.). Kb. ½12-re értünk ide, itt tartottuk az első hosszabb pihenőt, valamint a szendvicseink fogyasztását is megkezdtük. 13-an innen visszafordultak, a többiek tovább folytatták a túrát Schatzberg felé.

A fenyvesben nagyon érdekes páfrány-féle volt, de akadt elég sok áfonya is. Rövidesen kiértünk a fenyvesből, és egy füves legelőn mentünk lassan felfelé, a felvonó jobboldalán, helyenként igen meredek úton. Sok volt az elvirágzott Rhododendron-bokor, különösen fent, jóval a fahatár felett. Szép kilátás volt környező hegyekre. Kb. egy órára fel is értünk a Schatzberg A. turistaházhoz, a felvonó végállomására (1740m tszf.). Hárman a turistaháznál maradtak, mi pedig 'felszaladtunk' a Schatzberg csúcsára (1901m tszf.). A hegytetőn egy nagy fakereszt, és gyönyörû körkilátás volt, köszönhetően az igen kellemes, napsütéses időnek! Elég hamar lejöttünk a csúcsról, majd együtt lementünk a felvonó középső állomására (Koglmoos). A ház előtt, a balra vezető úton indultunk el. Nem messze egy forrás volt az út baloldalán. Rövidesen átmentünk egy kerítésen, egy nagyon gyengén járt, de jelzett ösvényen. Balra, átvágtunk egy réten, majd igen meredeken leereszkedtünk a Weissan patak völgyébe. Rögtön meredeken felfelé mentünk, át a túlsó oldalra, majd egy földúton, többé-kevésbé szintben haladva, egy kis oldalpatakot is mellőztünk és házakhoz értünk (Dürrstätt).

A házak után, balra, egy kis darabig aszfaltúton mentünk, majd ismét házak után átmentünk egy réten, először ösvényen, majd földúton. Egy háznál, ahol forrás is volt, jobbra mentünk, de pechünkre visszafordultunk, mert a rövidebbik utat kerestük. Át akartunk vágni egy réten, de a parasztok visszaküldtek. Az út hosszú volt, nagyon fáradtan értünk le a Wildschönaue Ache-patakhoz, kb. ¼6-kor. Kiderült, - rádiótelefonon tudtunk beszélni a rövid túrásainkkal - Õk is csak nemrégen érkeztek meg az autóbuszhoz! A csapat együtt ment egy köves úton a Wildschönaue Ache-patak mellett. Jó, bővizû patak volt! Kb. 2 km után egyre vadregényesebbé vált a völgy, és nagyon szép kanyonban gyalogoltunk, helyenként a sziklába vésett úton! Minden nagyon szép lett volna, de a késői időpont miatt már nem nagyon lehetett fotózni. Ezt a völgyet délelőtt kellett volna megtekinteni, biztos, hogy megérte volna! A vége felé egy kis vizierőmû volt, jobbra egy épület, majd egy nagyon magas, de nem túl bővizû vízesést is láthattunk. Kb. ¾7-re értünk ki a buszhoz, a Kundl nevû faluban.

Egész nap nagyon meleg, napsütéses idő volt. Pár embernek leégett a füle és az orra is. Bemelegítő túrának kissé hosszú volt, ezért mindenki gyorsan visszavonult a sátrába, vacsorájának elfogyasztása után.

(A csatolt fényképeket Muskovics András (MA) és dr. Muskovits József (MJ) készítették)