2023 május 20-25, Emléktúra az Országos Kék Túra útvonalán - Zempléni-hegység

2023 május 20. szombat, Zempléni-hegység, Hollókő-Füzér

Tavaly évvégén már elkezdtük szervezni a hatnapos, Zempléni-hegységet átszelő és a Cserehátot érintő Országos Kék Túránkat. Szakosztályunk régebben már járt errefelé, de akkor többnyire nem a kék jelzés útvonalán gyalogoltunk. Talán ideje volt visszatérnünk ide, hiszen az országunk egyik legszebb térésége a Zempléni-hegység. Igazság szerint még az is a visszatérés mellett szólt, hogy tőlünk elég messze van a terület, szinte lehetetlen egynapos túrákkal Nekünk - a Budapesten és a körzetében lakóknak - bejárni. A megszokott évzáró-évnyitó előtt már kiküldtük az előzetes túrakiírást, ennek köszönhetően meglehetősen nagy volt az érdeklődés a hatnapos túra iránt. A célunk végül is az Országos Kék Túra bejárása Hollóházától Baktakékig, ezen a szakaszon az összes fellelhető pecsétet megtalálni, a füzetünket lebélyegezni. Decemberben előzetesen lefoglaltuk Sárospatakon a szállásunkat, a félpanziós ellátást is megbeszéltük. A szállásunk kiválasztása a Tokaj-Hegyalja Egyetem, Dezső Lajos Kollégiumára esett. Régebben ezt Comenius Kollégiumnak hívták. Sajnos az éttermük megszűnt, kénytelenek voltunk más lehetőség után nézni. A reggelit és a vacsorát a város központjában, az V. András Étteremben biztosítottuk a társainknak. Nekünk ez kb. 3 km plusz gyaloglást jelentett naponta!

Ezt a túrát Georgiades Gábornak, a korábbi vezetőnk emlékének szenteltük, emiatt a túrasorozat neve "Georgiades Gábor emléktúra, az Országos Kék Túra útvonalán" lett. Lehetőségünk adódott pályázat benyújtására Százhalombatta Város Önkormányzatához, hogy támogassák a nemes célunkat. Sikeres volt a pályázatunk, az Önkormányzat Képviselőtestülete 350.000.- Ft-t szavazott meg a szakosztályunknak!

Sokáig úgy nézett ki, hogy 33-an megyünk Sárospatakra, végül sajnos egyik társunk kiesett egészségügyi problémák miatt. A szokástól eltérően kissé korábban, öt órakor indultunk el Százhalombattáról az Ebatta Kultúrkocsma elől. Tárnokon, Érden, Budapesten gyűjtöttük be a társainkat. 30-an voltunk a buszon, két emberünk személygépkocsival jött utánunk, Ők ezért nem vettek részt az első napi túrán. Budapest után az M3-as autópályán haladtunk a starthelyünk, Hollóháza felé. A Hatvani MOL üzemanyagtöltő állomáson álltunk meg kávézni. Miskolc magasságában áttértünk a nemrég átadott M30-as, Kassára vezető autópályára. Egy leágazást Hidasnémetinél elnéztünk, emiatt Szlovákiában találtuk magunkat! Visszafordultunk, elindultunk Gönc felé, ami elméletileg a legrövidebb út lenne Hollóházára. Nem volt szerencsénk ezzel a megoldással sem, súlykorlátozás miatt Telkibánya felé kellett egy nagy kerülőt megtennünk! Kereszteztük a hegyeket, Hollóházára 1045-kor érkeztünk meg! A tervezetthez képest késésben voltunk, emiatt a túra kezdete kitolódott. A buszfordulóban a Vadász Sörözőhöz közel álltunk meg, itt található az OKT keleti végpontja! A söröző teraszán található az egyik itteni pecsét. Elintéztük a kötelező pecsételést, majd készítettünk pár fényképet az OKT kezdetét jelentő 0 kilométert ábrázoló emlékműnél. Eredetileg két túra változatból lehetett választani a mai napon, de kialakult egy harmadik is. Öten itt maradtak megnézni a Hollóházi Porcelán Múzeumot, majd utána busszal átmentek Füzérre, hogy megtekintsék az ottani várat. A középső túrán résztvevők eljöttek Bodó-rétig az OKT útvonalán, majd a kék keresztjelzésen lementek Füzérre. Ők 11-en voltak. A többiek a Nagy-Milicet választották. Végül is ez lett a 3 változat:

Útvonal: Hollóháza (300 m, ) – Bodó-rét (640 m, ) – Nagy-Milic (892 m, ) – Kis-Milic, Károlyi kilátó (885 m, ) – Füzéri vár (506 m, ) – (Füzér (370 m, )
Minősítő pontszám: 22,5+12,8+3=38 pont
Pecsételés:
  • Hollóháza, Porcelángyár bejárata, vagy a Petőfi utca, 3/B Balkon büfé, vagy a Szent László u. 27. Vadász Söröző pultjánál
  • László-tanya, Bodó-rét, a füzéri elágazásnál álló esőbeálló kunyhó oszlopán
  • Füzér, Árpád u. 6. Italbolt előtti táblán, vagy a Dózsa Gy. u. 2/A Koronaőr Vendégház
Alternatív útvonal: Hollóháza (300 m, ) – Bodó-rét (640 m, ) – Füzéri vár (506 m, ) – (Füzér (370 m, )
Minősítő pontszám: 16,5+9,6+3=29 pont

Alternatív útvonal: Hollóháza, OKT emlékmű, Porcelán Múzeum Füzér, Vár-forrás, Várhegy, Füzér
Minősítő pontszám: 7,5+3,2+3=14=0 pont

11 óra után pár perccel már mindenki úton volt. A Szent László utcán visszamentünk a Polgármesteri Hivatalig, majd egy éles bal kanyar után elkezdtünk felfelé gyalogolni. Hamar elhagytuk Hollóháza utolsó házát, majd egy ösvényen folytattuk az utunkat. Az előző napi esőktől vizes, csúszós volt az ösvény. Sok helyen a sarat kellett dagasztanunk, kisebb vízfolyások még most is voltak az ösvényen. Kereszteztünk egy kisebb erecskét, majd a Lászlótanyára vezető villamos vezeték nyiladékát. Hol erdőben, hol réten haladtunk. Majd 200 m szint leküzdése után, 1215-kor a Drahosi-réten voltunk, kiértünk az aszfaltútra, mely Lászlótanyához vezet. Rövid ideig a műúton, majd az erdőben gyalogoltunk. Errefelé már nem volt rossz az út. A Bodó-rétre 1245-kor érkeztünk meg. Rövid pihenőt tartottunk, ebédidővel egybekötve. Itt vált kétfelé a csapatunk, 14-en a Nagy-Milic felé indultunk, a többiek viszont lefelé, Füzérre a kék keresztjelzésen.

Elhaladtuk Lászlótanya épületei mellett. 750 m-es aszfaltút következett, majd jobbra kanyarodott a kék jelzésünk, az elkerített Károlyi vadászkastély előtt. Valamikor itt volt az OKT végpontja! Károlyi László, Füzérradvány birtokosa 1895-ben építette a vadászkastélyt. A két világháború között megfordult itt Horthy Miklós kormányzó, az Apponyiak, az Inkey, Zichy családok. De járt itt Bartók Béla, Kittenberger Kálmán, Rákosi Mátyás, Kádár János is. 1945-46-ban itt készítették elő a forint kibocsátását. 1990-es években visszakerült Füzér község tulajdonába, majd Wáberer György vásárolta meg, aki a mai napig is tulajdonosa. Építészetileg sváb jellegű, a kastély megépítése során a körülötte lévő területen angolpark került kialakításra.

Folyamatosan felfelé haladt az utunk, kb. 200 m szint leküzdése volt még hátra. A Nagy-Milic nyeregbe 1420-kor értünk fel. Ekkor már 5 perce a szlovák-magyar határon gyalogoltunk. Becsatlakoztak a szlovák turista jelzések. A 894 m magas Nagy-Milicre 10 perc alatt értünk át. Itt csak egy karcsú beton gúla látható, szlovák címerrel ékesítve. Szusszantottunk egyet, majd negyed órai sétával átmentünk a pár méterrel alacsonyabb Kis-Milicre, ahol a Károlyi kilátó található. Pompás panoráma van a kilátóból, melyet 2015-ben építettek! Keleten a Hegyköz síksága, délen a Sátor-hegyek, alattunk pedig egy vulkáni szirten Füzér vára látszódik. Mintegy 20 percnyi pihenés, nézelődés után a csapat elindult lefelé, Füzér irányába. Meredek, görgeteges ösvény következett, de meglepően jól járható volt. Majd 300 m ereszkedés után érkeztünk meg a Csata-réti erdészházhoz. Innentől kezdve 800 m hosszan az Alsó-patak völgyében haladtunk lefelé a szép bükkösben. Az utunk egy pontjáról szép kilátásunk adódott Pusztafalu templomára, házaira. A három oroszlánfejjel díszített Vár-forrásnál 1645-kor jártunk. Itt találkoztunk két középtúrásunkkal. Nem voltunk már messze a Füzéri vártól!

Sajnos nem jutott időnk a vár meglátogatására, mivel még el kellett buszoznunk Sárospatakra, hogy elfoglaljuk a szállásunkat, a vacsora időpontja pedig 7 órára volt megbeszélve. A Füzéri vár a XIII. század elején épült, országunk egyik legkorábbi kővárainak egyike. Jelentős felújításon esett át 2014 és 2016 között, melynek keretében felépült az úgynevezett Alsó Vár, megújult a Várkápolna, a Felső vár Palotaszárnya és Alsó bástyája. A Perényi család tagjai jelentős építkezéseket folytattak a XV. és XVI. században. Perényi Péter, mint koronaőr, Szapolyai János 1526-ban történt megkoronázása után a koronát nem a megszokott őrzési helyére Visegrádra vitte, hanem Füzérre. A korona csaknem egy esztendeig volt itt. Későbbiek során a Báthory, majd Nádasdy család birtokába került a vár. 1676-ban a császári katonaság felégette a várat. I. Lipót császár a birtokot, a várral együtt a Károlyi családnak adományozta, akik egészen az államosításig tulajdonosai voltak.

1710-kor elindultunk Sárospatakra. Az út több mint egy óráig tartott. A szobák kiosztása gördülékenyen ment, hiszen a túra előtt a beosztás elkészült, a párok összeálltak. Elég kényelmesen helyezkedhettünk el, hiszen a háromágyas szobákba is max. 2 személy került! Közösen mentünk el vacsorázni az éttermünkbe. Meglepődve tapasztaltuk, hogy az eddigi V. András nevet Fekete Macskára változtatták. A vacsorával nem volt gond, meleg és ízletes volt. Csontleves, rántott szelet, vegyes köret, csalamádé volt a menü. Vacsora után még sétáltunk egyet, ismerkedtünk Sárospatakkal. Másnap folytatódott a túrasorozatunk, Füzérről indultunk, Vágáshutáig szerettünk volna eljutni.