Az idei negyedik cserháti Országos Kék Túránk során Becske és Felsőpetény közötti szakaszt jártuk be. Az előző napon tetemes mennyiségű csapadék hullott le, izgultunk, hogy milyen utak fognak várni bennünket. Számítottunk a sárra, csodák csodája, nem sokan ijedtek meg ettől. 49-en jöttek el túrázni! Visszamondás mindösszesen 5 fő volt! Mára egyébként kellemes, túrára való időt jósoltak. Hatkor indultunk el Százhalombattáról, majd Tárnok, Érd, Budapest érintésével jutottunk el a túra kiindulási pontjára, Becskére. Két hete itt fejeztük be az OKT Mátraverebély, Becske közötti szakaszát. A falu szélén szálltak le a hosszabb távot választók 37-en az autóbuszról. A rövidebb távot választók busszal Romhányba mentek át, Ők ott kezdték meg a gyaloglásukat. Egyébként ebből a két túrából lehetett választani a mai napon:
Útvonal: Becske (360m, 183m, ) – Cser-hát (349m, ) – Kétbodony (180m, ) – Romhány (160m, ) – Kecske-kő (421m, ) – Alsópetény (210m, ) – Felsőpetény (235m, )825-kor elindult a hosszútúrások menete a falu széléről Kétbodony felé. Északnyugati irányban meneteltünk nyílegyenesen felfelé a Muska-tető irányába. Földúton csúszkáltunk felfelé a mezőgazdasági területek között. A tető után irányt váltottunk, északnyugat felé haladtunk, letértünk a Galga-patak völgyébe. Egy jó darabig itt gyalogoltunk. Egy frissen ültetett lucernáson kellett átgázolnunk, majd 920-kor kereszteztük az Aszód, Balassagyarmat vasútvonalat. Valamikor itt volt Becskének az egyik vasútállomása, kb. 3 km-re a településtől! A másik állomása sincs sokkal közelebb, kb. 2,5 km-re van a Becske alsó vasúti megállóhely, a falu túloldalán! Rövid ideig a vasút mentén haladtunk, majd bal 90°-s kanyar után elfordultunk délnyugati irányba. Az út kanyargósan vitt fel a Cser-hát gerincére. Fiatal akácosban haladtunk, kevés virágot lehetett látni. Az utat nem rég dózerolták le, emiatt a megmozgatott felszín az előző napi esőtől igen sáros, csúszós volt. Sokáig ezen a sáros úton kellett mennünk. Az Öreg-hegy környéke már szebb volt, itt sok idős lombosfát lehetett látni. 1040-kor elértünk egy tisztást, ahonnan szép kilátásunk volt nyugati irányba. Pár percre itt megálltunk, majd elindultunk Bukovina felé. 1055-kor értük el ezt a helyet. Közel volt már Kétbodony, negyed óra elteltével már a település házai között gyalogolhattunk.
A tatárjárás után a Kartal nemzetség ősi birtoka lett. A Kartal nemzetségből származó Bodonyi család közel 300 éven át birtokolta a falut. Közben 1264-1276 között a Nyulak szigetén (ma Margit-sziget) élő apácák tulajdona volt. 1516-tól 25 éven át Werbőczy István volt a birtokosa, majd ismét a Bodony család leszármazottaié lett. Két ízben került török uralom alá a falu, ebben a 113 évben kétszer néptelenedett el. Mindkét esetben felvidéki evangélikus tótokkal telepítették be. A XVII. század során Bodony közelében kialakult egy kisebb falu is, melyet Felső-Bodonynak neveztek el. A régebbi, nagyobb lett az Alsó-Bodony. 1710-ben a romhányi csata a Felső- Bodonnyal határos sík mezőn zajlott. 1903-ban a két falu egyesítéséből jött létre Kétbodony. Az itteni bélyegzőhely kissé kiesik az OKT útvonalából. Kb. 200 m-t ellenkező irányba kell menni, a bélyegző a Hangi presszó teraszának fenyőoszlopán, a főbejárattól balra található. Negyed órás pihenőt tartottunk. Volt, akinek már kopogott a szeme az éhségtől. A pecsételés mellett kávét, barna sört, üdítőt is fogyaszthattunk. Kétbodonyban található a Bakancstanya Turistaszálló a Madách Imre út mellett. Romhány közel volt Kétbodonyhoz, 20 perc alatt átértünk az aszfaltúton.
Romhány Árpád-kori település. Nevét már 1200-as években említette oklevél. Romhány eredetileg két külön település volt: Kisromhány és Nagyromhány néven. Az 1598-as összeíráskor még két falu szerepelt és mindkettő a Bornemisza család birtoka volt. Az 1633 évi adóösszeírásban azonban már csak egy Romhány nevű település szerepelt. A falu egykor a Lókos-patak déli részén, a dombon terült el, itt még az 1800-as években is láthatóak voltak a kastély és a templom romjai. Határában vívták 1710. január 22-én a Rákóczi-szabadságharc egyik utolsó csatáját, amelyben a kuruc-lengyel-svéd-francia sereg még egyszer megpróbált győzelmet kiharcolni, de nem sikerült. A falu szélén, a Szátokra vezető út bal oldalán lévő emlékparkban áll a romhányi csata 8 m magas, 1932-ben készített emlékműve. Az obeliszk tetején a turulmadár, oldalán Rákóczi és Károlyi Sándor kuruc fővezér domborművű képmásai találhatók. A csatában elesett 93 svéd, lengyel és francia katonára emléktábla emlékeztet. Jóllehet a változó szerencsével folyó küzdelemben a labancok embervesztesége háromszoros volt, a csata a kurucok visszavonulásával végződött. A település látnivalói: a Rákóczi török mogyorófa, a klasszicista római katolikus templom, a klasszicista Laszkári kúria, a barokk Prónay kastély, a Lókos-patakot átívelő háromlyukú kőhíd, Nepomuki Szent János szobrával. A török mogyorófa kb. 25 m korona-átmérőjű, 20 m magas és 250 cm törzskerületű, több mint 300 éves. Írásos feljegyzések szerint a rodostói száműzetésben lévő II. Rákóczi Ferencet meglátogatta egy volt katonája, akinek a fejedelem egy török mogyorófa cserjét adott, hogy ültesse el Romhányban az 1710. január 22-i csata emlékére. Történetek szerint a fát a katona nem a csata helyszínén ültette el, hanem egy távolabb eső dombon. Ennek ellenére évszázadok óta úgy él a nép emlékezetében, hogy a fa Rákóczi mogyorófája.
Amint beértünk a településbe, nemsokára a Lókos-patak nevezetes hídjánál találtuk magunkat. Itt található egy szépen faragott lovas szobor, melyet az 1710-es romhányi csata emlékére állítottak fel. A templom, a kastély, a kúria kiesik az OKT útvonalából, mi sem tettünk miattuk kitérőt. A vasútállomásra mentünk, elvégezni az itteni pecsételést. A Diósjenő-Romhány vasútvonal a MÁV egyvágányú, nem villamosított mellékvonala. A vasútvonalon 2007. március 4-én megszűnt a személyszállítás. Ez meglátszik az állomáson, a begazosodott vágányokon. A bélyegzőt rendben megtaláltuk az egyik faoszlopon. A bélyegzés megtörténte után tovább indultunk. Páran tettek egy 2 km-es kitérőt, hogy megnézzék a híres Rákóczi török mogyorófát. A többiek elhaladtak a Romhányi Tájház mellett, valamint Bereczki Máté emlékműve mellett. Bereczki Máté az 1848-as szabadságharc egyik szervezője, annak hű harcosa volt. A bujdosása után európai hírű gyümölcsöst telepített, nagyon sok növény fajtát szemzett, oltott. Ahogy felfelé mentünk, feltűntek Börzsöny vonulatai a láthatáron. Mögöttünk Romhány épületei látszódtak. Az erdőt 1300 órakor értük el. Többnyire déli irányba kanyargott az ösvényünk. Elhaladtunk a Romhányi-hegy oldalában, majd következett a Kecske-kő és a Korpa-hegy. A kettő között a Kékesi vadászházat láthattuk. A Korpa-hegy oldalából szép panorámánk volt a Naszályra, Alsópetényre.
Meredek ereszkedőn értünk le 1435-kor Alsópeténybe. A bélyegzőt a Petőfi utcai sörözőnél találtuk meg. Itt félórára megpihentünk. Pótoltuk a kiizzadt folyadékmennyiséget, majd tovább indultunk. Kifele menet a faluból egy pillantást vetettünk a világháborús és az 56-os emlékművekre. Az itteni Prónay kastélyt, a parkját csak kívülről vettük szemügyre. Látszólag semmi mozgás nincs a kastély körül, nem tudtunk bemenni, magántulajdonban van. Úgy tűnt, szépen fel van újítva, a parkja is gondozott. A falu végén fekete racka birkákat tenyésztenek, élvezet volt nézni a fiatal állatok ténykedését. Többnyire nyugati irányban halad Alsópetény után a Kék Túra útvonala. A Homok-hegyen 1615-kor voltunk. Felsőpeténybe 1635-kor értünk be. A település szélén látható az 1902-ben épült volt Almásy-kastély, amelyben korábban nevelőotthon működött. 1956. október 30. és november 2. között itt tartották házi őrizetben Mindszenty József bíboros, esztergomi érseket. Emlékét a kastély falán elhelyezett emléktábla őrzi. Itt sem volt mozgás, a kastélyba nem jutottunk be. A parkja eléggé elhanyagolt, de legalább kívülről megtekintettük az épületet. 1700 órára mindenki a busznál volt, elindultunk hazafelé. Kellemes túra volt a mai! Legközelebb, május 13-án a Mátra nyugati bércein fogunk gyalogolni.
|
© 2006-2024 természetbarátok.hu