2015 július 11-18, Paring jutalomtúra - Erdély

-Beszámoló- -Mellékletek-


2015. július 13. Paring főgerincén

Időben, 630-ra mindenki leért az ebédlőbe. A reggeli után, hét óra után pár perccel elindultunk, hogy a DN7A sz. főúton elbuszozzunk a Rusu üdülő központig. Menetközben Petrozsény szélén felvettük a személygépkocsival jövő társainkat. A Telescaun ülőkés felvonó alsó állomását 810-kor értük el. A felvonó már üzemelt, viszonylag gyorsan megvettük a jegyeket. Minden kettes ülőkét kihasználtuk, de még így is 20 percre volt szükségünk a felső állomás eléréséhez. Kb. 500 m szintet lehet megspórolni a felvonó igénybevételével. A részletes kiírásnak megfelelően a hosszútúrásoknak az alábbi útvonalat kellett volna bejárniuk a mai napon:

Útvonal: Telescaun felvonó állomása (1685m, ) - Kis-Paring (2073m, ) - Cârja csúcs (2405m, ) - Gemânarea csúcs (2426m, ) - Nagy-Paring (2519m, ) - Gruiul csúcs (2345m, ) - Pâclişa csúcs (2335m, ) - Lesul csúcs (2375m, ) - Piatra Tăiată nyereg (2225m, ) - Coasta lui Rus csúcs (2301m, ) - Găuri csúcs (2242m, ) - Huluzul nyereg (1824m, ) - Cab. Groapa Seacă (1208m, )
Túratáv: 30km
Emelkedő: 1460m fel / 1940m le
Idő: 10.5 óra
Minősítő pontszám: 84+29,2+19,4+1=134 pont

Alternatív útvonal: Telescaun felvonó állomása (1685m, ) - Kis-Paring (2073m, ) - Telescaun felvonó állomása (1685m, )
Túratáv: 6km
Emelkedő: 400m fel / 400m le
Idő: 2 óra
Minősítő pontszám: 16+8+4+1=29 pont

A rövidtúrások több variáció közül is választhattak, attól függően, hogy a főgerincen meddig gyalogoltak el, illetve lefelé gyalog, vagy a felvonóval közlekedtek. 850-kor szétválasztottuk a csapatot, a hosszútúrát választók 21-en elkezdték a mai túrájukat. Igaz ketten később, Ildi és Imi visszafordult. A piros jelzésű főgerinc útvonalon a Kis-Paring oldalában meneteltünk egymást követve a füves ösvényen. Nagyon szép idő mutatkozott, felhőtlen kék volt az ég. Alattunk Petrozsény, a Zsil-völgye, távolban a Retyezát kontúrja volt látható. A köves út után meredeken elindultunk a Kis-Paring felé, majd a füves ösvényre váltottunk, mely jobbról kerüli meg az első jelentősebb csúcsot. Mindenki a saját tempójában gyalogolhatott, messziről láthattuk társainkat, amint fokozatosan mind magasabbra jutnak el. A Kis-Paring utáni nyeregben 1000 órakor értük el a főgerincet, megvártuk itt a társainkat. Hosszú időn keresztül visszafelé nézve csodás volt a panoráma. A reánk váró szakasz is szépnek mutatkozott, a 2405 m magas Cârja zárta a látóhatárt. Továbbra is kényelmesen tudtunk haladni az ösvényünkön. Jobbra, balra mind jobban kirajzolódtak a főgerincből lefutó völgyek. Nagy volt az ellentét a két oldal között, az északiak sziklásabbak, meredekebbek, a jobb oldaliak viszont lankásabbak, füvesebbek. Félórán belül elértük a sárga körjelzést, mely a Mija-tóhoz vezet le. A főgerinc mind sziklásabb lett, 11 órakor elértük a sziklafalhoz épített Cârja alatti menedékkunyhót.

Meredek, sziklás szerpentineken át értünk fel a Cârja-csúcs sziklás tetejére 1130-kor. Immár 2405 m magasan voltunk. Itt lepihentünk, bevártuk a lassabban jövőket. Pompás körpanoráma van a csúcsról, az eddig megtett utat is láttuk, az előttünk levő gerinc szakasz a Nagy-Paring környékével is kirajzolódott. Alattunk közvetlenül a Cârja-tó, a völgy túloldalán a Verde-tavak látszódtak. Negyedórai pihenő után tovább mentünk a gerincen. Előttünk a Nagy-Paring, láttuk, hogy hullávasútozva fogunk eljutni a csúcsig. Átmentünk a 2426 m magas Gemânarea-csúcson, elhaladtunk egy nagyobb hófolt mellett. A Gemânarea-csúcs után beláttunk a Roşiile-tó völgyébe, először az 1910 m magasan fekvő tavat pillantottuk meg. Az első embereink 1300-kor értek fel a 2519 m magas Nagy-Paring-csúcsra. Sajnos a felhők elkezdtek gyülekezni, a szél is felerősödött. Ugyanúgy jártunk, mint 4 éve! Az elsők még körbe tudtak nézni a csúcsról, a később jövők bekerültek a felhőbe. A Roşiile-tavak, a Mândra-tó csak ritkán bukkant elő a felhőből. Pár hófoltot ebben a völgyben is láttunk. Az idő mind kellemetlenebb lett, előkerültek a melegebb holmik, széldzsekik. Az esőköpenyekre még nem volt szükségünk. 1340-kor elindultunk a Gruiul-nyereg felé. Rögtön elveszítettünk 240 m szintet. Lemehettünk volna a piros körjelzésen, mint 4 évvel ezelőtt, de úgy döntöttünk, hogy az eredeti kiírás szerint tovább maradunk a főgerincen. Egyébként igen meredek, csúszós a lemenetel a Mândra-tóhoz, nem mindenkinek esett volna jól.

A 2335 m magas Pâclişa csúcs környékéről 1430-kor láttuk utoljára a Roşiile-tavakat. Következett egy másfélórás gerincvándorlás, mire elértük a Câlcescu-tóhoz levezető piros keresztjelzést. Ekkor, 1600 órakor a 2225 m magas Piatra Tăiată nyeregben voltunk. Elő kellett időközben vennünk az esőköpenyeinket, a szél is felerősödött, majd vízszintesen hordta az apró permetlevet. Az Urdele-hágó már csak 2 órai járásra volt a főgerincen! Ha ezt előre tudjuk, a buszt odarendelhettük volna a 2160 m magas hágóba! Nem volt mit tennünk, elindultunk lefelé a Coasta lui Rus csúcson (2301 m) és a Găuri csúcson (2242 m) keresztül. Nagyon pocsék volt a kék jelzés, 4 évvel ezelőtt ez nem tűnt fel. Igaz, akkor nagyon szép időben jöttünk le ezen az úton. Most viszont az orrunk hegyéig sem láttunk el. Érzésünkre hagyatkozva, a gerinc oldalában gyalogoltunk az elég meredek hegyoldalban. A mellékgerinc végefelé, a törpefenyők elérésekor, 1720-kor lepihentünk egy szélvédett helyen. A törpefenyves kezdetekor találtuk meg az első kék jelzést! Szerencsénkre itt már kőemberkékkel is jelezték az ösvényt. A gerincről a jobboldali völgybe vezetett le a jelzés, igen meredek, csúszós úton. Elrakhattuk az esőköpenyeinket, a nap kezdett kisütni. Sok érdekes virágot láttunk lefelé menet a völgyben, többek között a pompás tárnicsot, a törpe kankalint, a havasszépét, a harangrojtot, majd lejjebb a széleslevelű gyapjúsást.

1810-kor összefutottunk a pásztorokkal, akik hazafelé hajtották a birkákat. Megerősítették, miután pár szál cigarettát kaptak, hogy jófelé megyünk a Huluzul nyereg felé. Belehúztunk, mivel már bőven késésben voltunk. Ekkor viszont végzetes hibát követtünk el. Jelzés továbbra sem volt, de mi közvetlenül a Huluzul nyereg előtt a Nagy-Csobán jobb oldalára keveredtünk. Ilyenkor már a fáradtság, a mihamarabbi hazaérés elaltatja az ember éberségét. Találtunk egy széles, jól járható erdészeti földutat, ezen mentünk lefelé. Laci barátunk viszont feljebb maradt, Ő később rátalált a kék körjelzésre. Sajnos a telefon nem működött, nem volt térerő, így nem tudott minket visszaterelni a helyes irányba. 1840-kor már a lucosban gyalogoltunk lefelé. 1910-kor elértünk egy patakot, mely mellett kempingezőkkel tudtunk angolul szót váltani. Kiderült, a Lotru-pataknál, közel a Transalpina műútnál kötöttünk ki! Látták az elképedésemet, gyorsan adtak egy hideg sört az ijedtségemre. Nem volt mit tennünk, elindultunk lefelé a patak mentén, majd a Transalpina műúton. 2030-ra értük el a DN7A műutat, melyen még több mint 10 km-t kellene gyalogolnunk a szálláshelyünkig és közben átjutni a 1208 m magas Groapa Seacă hágón!

Leültünk az árokpartra, de pár perc múlva sikerült leinteni egy taxist, aki a szálláshelyünk felé tartott üresjáratban! Gyors döntés után elmentem vele, hogy szerezzek valamilyen segítséget. Odafele menet kiderült, olyan pocsék állapotban van a műút, hogy az autóbusszal nem lehet visszajönni a társaságért! A szálláshelyünkön levők megnyugodtak, mikor kiszálltam a taxiból. Rövid magyarázkodás után a Pistiék Peugeut-jával visszafordultunk, mivel a Skodánk kulcsa Endinél maradt. Visszamentünk a kereszteződésig, ahol megadóan várták a felmentő sereget. Az útviszonyokra jellemző volt, hogy 10 km-es átlagsebességgel lehetett haladni! Az első kanyarral Endi is visszament, így a következőnél már 2 autóval jöttek, így mindenki hazatérhetett a szálláshelyünkre. A második kanyarra várók, mivel már fázni kezdtek, elindultak a tök sötétben a Groapa Seacă hágó felé. Forgalommentes volt az út, egy lélek sem járt errefelé. Majdnem elértük a hágót, mikor visszatértek a két személygépkocsival a maradék társaságért. 11 körül fejeződött be a mentőakció. A háziak rendesek voltak, meleg vacsorával várták az utolsó megérkezőket.

A mai napot is sikeredett izgalmassá tenni, így nem is lehetett kérdés, hogy holnap pihenőnap következik, megnézzük Nagyszebent és Szászsebest. A felszolgálók, a háziak kímélése végett a reggelit egy órával későbbre tettük. Tudni kell róluk, hogy kettejüket minden nap reggel illetve este Petrozsényból kell ide- és hazaszállítani. Persze legalább mi is kialudhattuk magunkat.




Ugrás az elsőre

(A mellékelt képek dr. Muskovits József (MJ), József László (JL), Muskovics András (MA), Muskovics Endre (ME), Muskovics Évi (MÉ), Szabó Zsolt (SzZs) felvételeiből kerültek kiválasztásra)



© 2006-2024 természetbarátok.hu