2023 december 9, Mikulástúra - Budai-hegység

Eredetileg egy héttel ezelőtt került meghirdetésre a Mikuláskereső túra, de a rossz időjárásra való tekintettel egy héttel eltoltuk, bízva benne, hogy kellemesebb túrázási időnk lesz akkor. A túra prolongálása bejött, tényleg gyaloglásra kellemes idő köszöntött ránk szombaton, tetejében még hó is maradt a hegyekben! Igen régen gyalogolhattunk bokáig érő hóban! A megjelentek létszámára nem vághattunk fel, mindössze 11-en jöttek el Mikulást keresni! Ez még akkor is csekély létszám, ha emellett négyen, a túrát megelőzően vonták vissza a jelentkezésüket. Nagyon úgy tűnik, hogy a régi összetartó turista társaságnak befellegzett! Ennek több oka is lehet. A buszos túrák gyakorlatilag megszűntek, jóval kellemetlenebb tömegközlekedéssel, személygépkocsikkal eljutni a túrák helyszínére. És még azt is el kell ismernünk, sajnálatosan a csapatunk idősödik. Ez utóbbi tényhez kell alakítanunk jövőre a túrakiírásainkat. A találkozási pontunk Budaörs Városházához lett megbeszélve, 940-re. A többség személygépkocsival jött el a közeli parkolóhoz. Egy változat került kiírásra, de több, rövidebb túrát is lehetett megtenni. Ez a túra került kihirdetésre a mai napon:

Útvonal: Budaörs, Városháza (143m, ) – Odvas-hegy (315 m, ) – Piktortégla üregek () – Csillebérc (410m, , ) – Makkosmária (335m, ) – Sorrento (275m, , ) – Csíki csárda (182m, ) – Huszonnégyökrös-hegy (288m, )
Minősítő pontszám: 24+10+3=37 pont

850-kor indult el kis csapatunk a hegyek felé. A város gyakorlatilag hómentes volt, de már a Kálvária-domb környékén is mind több hófoltot láttunk. Ekkor még nem gondoltuk, hogy ma még 20-25 cm-es hóban fogunk taposni! A domb aljában építették fel Kálvária a kis kápolnáját. A keresztút stációi szerpentinezve érnek fel a csúcson levő látványos kereszthez, és az oldalán álló Szűz Mária, illetve János evangélista fehér mészkőből faragott szobrához. Eredetileg 1817-ben építették a kápolnát. A II. világháború során mind a kápolnát, mind a stációkat teljesen lerombolták. A korábbi fényképek és rajzok alapján Budaörs Önkormányzata, a helyi közösségek támogatásával 2002-ben újjáépíttette. A Kő-hegyet jobbról megkerülve, a piros jelzésen, a Budakeszi utcában gyalogoltunk felfelé az Odvas-hegy irányába. Egyébként a Kő-hegy is egy nevezetes kilátópontja Budaörsnek. Az Óváros felett magasodó, kopár, mészkő alkotta hegyen is található egy kis kápolna és egy kőkereszt. A környéken lakó sváboknak egy fontos zarándokhelye volt a Mária kápolna.

930-kor értünk el az Odvas-hegy lábához. Ha sejtettük volna, milyen kemény felmenetel következik a havas sziklákon, valószínűleg más útvonalat találtunk volna ki, de hát a Mikulásunkkal azt beszéltük meg, hogy az Odvas-hegyi odú környékére fogunk koncentrálni. Tíz perc mászás után már majdnem a hegy csúcsán voltunk. Innen egy szikla kiszögellésről alaposan körbenéztünk, alattunk a várost, a Budaörsi-medencét láthattuk. Szép panoráma van innen, kár, hogy nem volt tisztább a levegő! A mellettünk fekvő Kő-hegyet aránylag tisztán láttuk a Mária kápolnával. Rövid nézelődés után a barlang felé fordultunk. Öt perc alatt a barlanghoz értünk, mely csak egy 3x1 méteres lyuk a dolomit sziklafalban. A Mikulásunk is itt volt, a rénszarvas segítőjével. Rövid éneklés után a csapat minden tagja kapott egy Mikulás csokit. Ez azt jelentette, mindenki jól viselkedett az elmúlt egy évben! Miután könnyítettünk a Mikulásunk terhén, folytattuk az utunkat. Visszamentünk a pirosra, majd a Piktortégla üregek felé fordultunk. Az 1880-as években úgynevezett piktortégla-bányászatot folytattak ezen a környéken helyi sváb családok. A piktortégla, más néven festőtégla, melyet alapozó anyagként lehet használni a festés során. Az itt bányászott termék budai festékföld néven került forgalomba. A bányaművelést az ötvenes években államosították, a piktortégla termelés szinte az egyik napról a másikra megszűnt. A bányászat során létrejött üregek egy részét lefalazták vagy betömedékelték, néha berobbantották. Más üregek beomlottak maguktól, de még így is járható némelyik.

A táj mind téliesebbre fordult, élveztük a hóban való taposást. Szerencsénk volt, a fák ágain megmaradt a hó, a szél sem rezdült, csodálatos volt a téli erdő! Ilyen szép téli túránk utoljára 2010-ben volt, a Hármashatárhegy környékén jártunk akkoriban. Ekkor a Pest Megyei Természetbarát Szövetség szervezte meg a Mikuláskereső túrát. Ahhoz képest, hogy mennyire szép volt az idő, nem sok emberrel futottunk össze. Néhányan a kutyájukat sétáltatták, a kis ölebek szinte elvesztek a hóban. Páran futottak, páran a kisgyereküket szánkóztatták. A piros jelzésről egy idő után áttértünk a sárgára. 1220 körül egy kis tisztásra érkeztünk, mely egy kellemes pihenőhely. Asztalok, padok is találhatók itt. Egy hóember is várt ránk, készítettünk pár fotót vele, a kis csapatunkról. A fényképezés után, a tisztásról 10 perc alatt eljutottunk a Makkosmáriai kegytemplomhoz. A Magas-kőt kikerültük. Az itteni régi kis kőfejtőben alakította ki a BTSSZ (Budapesti Természetbarát Sportszövetség) az elhunyt tagjainak emlékhelyét. A Makkosi-réten rövid pihenő következett. Leülni nem lehetett, párunknak már átázott a bakancsa, fázni kezdtünk.

A templom híres búcsújáró hely, a neve Fogolykiváltó Boldogasszony. 1731-ben egy szőlőműves munkába menet az egyik tölgyfán megpillantotta a szenvedő Jézus Krisztus arcát. Az eset után nem sokkal ezután súlyos betegségéből csodás módon meggyógyult. Hálából Falconer Henrik neves festőtől képet vásáról, melyet a tölgyfára helyez el. A kép a gyermekét tápláló Szűzanyát ábrázolta. 1762-ben tették le a templom alapkövét, 1768-ban a veszprémi püspök tízezrek jelenlétében felszentelte a templomot. A Trinitáriusok kezelésében levő templomot II. József 1783-ban bezáratja, mely rommá válik. A Mária kegyképet a Budakeszi templomba menekítik. 1917-ben Miller József budakeszi plébánosa visszavásárolja és megóvja a romokat a további pusztulástól. A templom újjáépítése 1937-ben kezdődik meg. 1951-ben Shvoy Lajos püspök másodszor is felszenteli.

A piros jelzésen indultunk visszafelé Budaörsnek. A Szent Mihály sziklánál, melyet Végvári-sziklának is neveznek, pár fénykép kedvéért megálltunk. Egyébként a közeli településről érkező zarándokok nevezték el Szent Mihály sziklának. A jellegzetes, 7 méter magas dolomitoszlopát az egykori hőforrások kovasava itatta át, ezáltal keményebb lett a környezeténél. Ennek köszönhető, hogy ma magányos szirtként láthatjuk a turistaút mellett. A szikla után nem sokkal jelzést váltottunk, jobbra áttértünk a sárga jelzésű ösvényre. A szűk úton kissé lelassultunk, a meredek hegyoldalban csak lassan tudtunk haladni. Mély árkot is kereszteztünk. 1355 körül megérkeztünk Sorrento szikláihoz. A feketefenyőkkel körbevett dolomit sziklák igazán látványosak! A sziklák, az olasz Sorrento környékét idézik, valóban mediterrán hangulatú a környék. Egy kis lélegzetvételnyi szünet után rögtön tovább gyalogoltunk, nehogy átfázzunk a vizes bakancsok miatt. A Szekrényes-hegyet, a Szállás-hegyet jobbról megkerülve elértük a sárga keresztjelzést. Itt gyors döntést hoztunk, a keresztjelzésen elindultunk lefelé Budaörs központjába. 1505-kor már a Városházánál voltunk.

2023-ban ez volt az év utolsó szakosztályi túrája. Reméljük, jövőre folytatni fogjuk a túrázást! A beszámoló végére nem maradt más hátra, mint hogy ezúton kívánjunk Endivel minden kedves túratársunknak Kellemes Karácsonyi Ünnepeket, túrákban gazdag, Boldog Új Évet!

(A mellékelt képek Muskovics András (MA), Somodiné Szabó Csilla (SzCs), Szabó Zsolt (SzZs) felvételeiből kerültek kiválasztásra)