2023 október 7, Pilisszentlászlói körút - Visegrádi-hegység

Ismételten a Visegrádi-hegységbe vezetett a szombati túránk, Pilisszentlászló körül tettünk meg egy körutat. Érezhetően közeledik az ősz, mind több levél kerül a földre, mind jobban színesednek a fák levelei. Csapadékmentes, kellemes őszi időt prognosztizáltak mára, gyaloglásra ez kiváló időjárás, főleg ha a betervezett szintet és a túra nehézségi fokozatát is figyelembe vesszük! A tömegközlekedést választók vonattal, HÉV-vel, autóbusszal jutottak el a túra kiindulási pontjára. Ez a csapat a Batthyány téren találkozott egymással, majd Szentendréről közösen buszoztak el Pilisszentlászlóra. 18-an jöttünk össze, mindenki a hosszabb túrát választotta. Egyébként ebből a két túrából választhattak társaink:

Útvonal: Pilisszentlászló (360 m, ) – Szentlászlói-nyereg (460 m, ) – Pap-rét eh. (481 m, , ) – Pap-réti út (kék kerékpárút) – Spartacus ösvény (, ) - Pilisszentlászló (360 m, )

Útvonal: Pilisszentlászló (360 m, ) – Spartacus ösvény (, , ) - Pilisszentlászló (360 m, )

A tömegközlekedést választók 835-kor Pilisszentlászló központjában leszálltak a buszról, majd pár perc szerelvényigazítás után elindultak a zöld jelzésen Pap-rét felé. A személygépkocsival jövők mintegy negyedórát késtek. Telefonon egyeztettünk velük, és megbeszéltünk, hogy majd utánunk erednek. Ebből semmi sem lett, szórakozottságból a túrát az ellenkező irányban kezdték meg, és így is fejezték be. Ez persze csak jóval később derült ki, a két társaság közel a Kaán-forráshoz találkozott egymással. A falu kápolnájától felfelé vezetett a zöld jelzés. Az utolsó házat hamar magunk mögött hagytuk, kellemes erdei úton haladtunk felfelé. Ez a csoport is szórakozott volt, a balra tartó zöld keresztjelzésre kellett volna áttérnünk, de a jelzést nem vettük észre, helyette maradtunk a zöldön. Mintegy egy kilométerrel tovább gyalogoltunk, tetejében vagy 100 m szintet is elvesztettünk, mire észrevettük a tévedésünket! Korrigálnunk kellett, visszatértünk a zöld keresztjelzéshez. Ki jelzett úton, ki jelzetlenen tette ezt meg. Egyik sem volt kellemes. Végül 1030 körül a Szarvas-szérűn voltunk, a Pap-rétre vezető erdészeti aszfaltúton. Jó pár kerékpárossal találkoztunk, ők többnyire Pilisszentlászló felé kerekeztek. Félórai gyaloglással elértük az erdészház melletti rétet, ahol leheveredtünk tízóraizni. Több út kereszteződésénél van az erdészház. Az Országos Kék Túrának itt van egy igazoló bélyegzője, az erdészház kerítésére kihelyezve.

Miután kipihentük magunkat, illetve bekaptuk a tízórai szendvicseinket, elindultunk Visegrád felé az erdészeti aszfaltúton. Az út igen kanyargós volt, szép bükkösök között vezetett. Az utunkat két szarvas tehén keresztezte. Még egész tűrhető képet is engedtek magukról készíteni! Többször keresztezett vízmosást az út. A szembe jövő ötfős csapatunkkal ezen az úton találkoztunk 1220-kor. Rövid megbeszélés után tovább haladtunk az aszfaltúton. Időnként őrült kerekezők suhantak el mellettünk. A Kaán Károly forráshoz 1320-ra értünk le. A közkedvelt forrásnál most is többen vizet vételeztek, kocsi számra viszik innen a jóízű forrásvizet. Az ezt megelőző túrán is erre jártunk, akkor a piros jelzésen mentünk le Visegrádra. Az asztalok is foglaltak voltak, van aki szalonnát sütött a tűzrakóhelyen. Mi is megtöltöttük a palackjainkat, majd elindultunk a zöld körjelzésen a Spartacus ösvényen felfelé. Hárman maradtunk a csapatunkból, a többiek megszaporázták a lépteiket. Nagyon szép őszi időnk volt! Elég kemény kapaszkodó várt ránk a Jenő kunyhóig. Kb. 100 méter szintet kapaszkodtunk fel az idős bükkösben. A kunyhónál páran pihentek, mi is megálltunk rövid időre. Kellemes a környezet, asztalok, padok várják az ide eljutó turistákat. Itt értük el a zöld jelzést, melyen balra fordultunk Pilisszentlászló felé.

Az útvonalat sokáig "titkolták" a vadászok, 1930 óta ismert a nyomvonala. A Pilisi Parkerdő Zrt. gondozásában a Spartacus-ösvény 2015-ben felfestést kapott. Azt mondják róla, valamint a helyszíni táblák is arra figyelmeztetnek, hogy veszélyes, nehéz a túraútvonal. Erről szó sincs, a nehézség csupán annyi, hogy keskeny az ösvény, és vannak olyan szakaszai, ahol csak egy ember fér el. Persze esőzések után és télen csúszóssá válhat az út. Az Öreg-Pap-hegy oldalában tekergő ösvényen nem kell nagy szintkülönbségekkel számolni. A Szarvas-bérc környéke különösen látványos. Az erdő itt megszűnik, kopár, sziklás lesz a hegyoldal. A panorámaútról gyönyörködni lehet a Börzsöny, a Szent Mihály-hegy, a Visegrádi-hegység dimbes-dombos vonulataiban. Mögöttünk a Duna szalagja is felcsillan. Egy-két igen szép andezit szikla képződmény is látható ezen a részen, közülük az egyik közvetlenül az út melletti Sziklatű.

1540-kor értük el azt az útjelző táblát, ahonnan kezdődik a Spartacus ösvény. Ez kb. 2,5 km-re van Pilisszentlászlótól. Hamarosan elhagytuk az erdőt. A település előtt két kereszt mellett is elhaladtunk. Mire leértünk a központba, társaink már hazautaztak. A falu széléről a Kálvária, és a Szent László király templom tornya látszódott. Meglátogattuk még a Jánosik kocsmát, ahol az OKT bélyegzője is beszerezhető. Ezzel befejeztük a mai túrát, mi is hazautaztunk. Ma gyönyörű őszi kirándulóidőt fogtunk ki. Remélhetőleg a következő túránk is ilyen napfényes lesz! Legközelebb a Budai-hegységben fogunk túrázni, október 28-án.