2023 szeptember 30, Pilisi Vándorlás, PV V. - Visegrádi-hegység

Az eredeti éves túratervünkben szeptember 23-án a Visegrádi-hegységben, Dobogókő környékén kellett volna túráznunk. A csapadékos, kellemetlen időjárás miatt ezt lemondtuk, talán egy későbbi időpontban majd bepótoljuk. A Pilisi Vándorlás V. nevű túránkra 20-an jelentkeztek. A túra a Visegrádi-hegység egyik legszebb tájára, a Vadálló-kövek gerincére, illetve a Prédikálószékre vezetett. Felhős, de csapadékmentes időt prognosztizáltak a mai napra. Gyaloglásra ez kiváló időjárás, főleg, ha a betervezett szintet és a túra nehézségi fokozatát vesszük figyelembe. A tömegközlekedést választók Újpesten, a Városkapu autóbuszállomáson gyűltek össze, innen mentek el autóbusszal Dömösre, a hosszútúra kiindulási pontjára. A személygépkocsival jövők eljöttek Visegrádra, letették az autójukat, ott szálltak fel a Dömösre menő buszra. Nyolc emberünk választotta a rövid túrát. Ők Visegrádi körtúrán vettek részt. Végül is ez a két változat került kiírásra a mai gyaloglásra:

Útvonal: Dömös (112 m, ) - Szentfa kápolna (166 m, , ) – Vadálló-kövek () – Prédikálószék (639 m, ) – Tüskés-hegy (510 m, , ) - Pilisszentlászló (360 m, ) – Bertényi Fűvészkert (189 m, ) – Visegrád, komp (104 m, )

Útvonal: Visegrád, komp (104 m, ) – Újhegy (182 m, ) – Spartacus ösvény (340 m, , ) - Apátkúti-völgy (260 m, ) – Bertényi Fűvészkert (189 m, ) – Visegrád, komp (104 m, )

910-kor Dömösön leszálltak a hosszútúrások a buszról. A település központjában levő római katolikus templomtól indultunk el. A templom előtt egy Kőkrisztus, valamint Szent István királyunk faszobra látható. A Szent István utcán elindultunk felfelé, elhaladtunk a volt vízimalom mellett, majd tovább menve a Rám-szakadék fogadóépületét érintettük. Nyitva volt, de nem mentünk be. Az aszfaltúton haladtunk felfelé, nem a jelzésen. 940-kor már a Szentfa kápolnánál voltunk. Itt dönthető el, hogy a Vadálló-köveket, a Rám-szakadékot, esetleg a Királykúti-völgyet, vagy a Lukács-völgyet választjuk a továbbmenetelhez. Mi most a Vadálló-köveket választottuk. Pihentünk egy kicsit, felkészültünk a kemény kapaszkodóra. Többször jártunk már errefelé, tudtuk mi vár ránk. A rövid pihenő után elkezdtünk emelkedni a piros háromszögjelzésen. A Csaba-kőig kb. 230 m szintet kellett leküzdenünk. Ez a szikla még az erdőben található, nem a kopár gerincen. Az út utolsó szakasza eléggé kellemetlen, a csúszós, görgeteges andezit kövek, sziklák miatt. Alaposan megizzadtunk, amíg idáig felértünk! Innentől kezdve viszont parádés az útvonal, nagyon szép kilátópontokon keresztül kell tovább haladni! Egyes bizarr kinézetű sziklának nevet is adtak. Ezek sorrendben felfelé így következnek egymás után: Nagy tuskó, Széles torony, Bunkó, Függő-kő, Felkiáltójel, Árpád trónja. A jobbra alattunk levő völgyben is látható egy-két igen látványos sziklatorony, de ezek megközelítése kétséges. A völgy felett a szélesen elterülő Dobogó-kő fennsíkja látható. A keskeny gerinc szakaszon át kellett képezni magunkat sziklamászónak! Élveztük a panorámát, két helyről még a Duna csíkja is látszódott. Az utolsó sziklánál 1140-kor voltunk, ettől kezdve komótosan haladt felfelé ösvényünk az idős bükkösben.

Negyed óra elteltével felértünk a 639m magas Prédikálószékre. A jellegzetes kinézetű fából épített kilátót 2016 őszén adták át a nagyközönségnek. A kilátóból feltárul előttünk Magyarország egyik legszebb panorámája, a lábunk alatt a Duna jellegzetes "U alakú" kanyarulata, Visegrád, Nagymaros, Zebegény környéke, háttérben a Börzsöny, előtérben a Hegyes-tető és a Szent Mihály-hegy. Hihetetlenül sokan tartózkodtak fenn a mai napon, alig fértünk el a kilátóban az emberek sokasága miatt. Egy kiállítás is megtekinthető a kilátó szintjein, a környék legendáit, királyok történeteit mutatja be a képsorozat. A tömegre való tekintettel csak rövid ebédidőt tartottunk itt, utána elindultunk Pilisszentlászló felé a piros háromszögjelzésen. Elhaladtunk a környezetvédők 1988.04.10-én elhelyezett emléktáblája mellett, majd nemsokára áttértünk a piros keresztjelzésű útra. Az egyik füves tisztáson pár tő őszi kikerics virágzott. Az út egy pontjáról rá lehet látni a Dunakanyarra. 1500 óra körül voltunk a Kis Rigó étteremnél. Itt is nagyon sokan voltak, a parkolóban nem volt hely több autó számára. Innen a legkönnyebb eljutni a Prédikálószékre! A falu központjában levő Jánosik kocsmánál megálltunk negyedórára. Az OKT bélyegző is itt található, a kapura van kihelyezve.

Elszaladt az idő, indulni kellett a túra befejező szakaszára. Elhaladtunk a település központjában levő alapító családok emlékműve és a kis római katolikus templom mellett. A piros jelzésen hamarosan a Szent László-völgybe értünk be, melyben az Apátkúti-patak csörgedez. Most kevés víz csordogált benne, így a többszöri keresztezése nem okozott problémát. A völgy felső részén van a Hobozsi Zen kápolna. Nem sokkal később, a patak egyik kanyarulatába fakeresztet helyeztek el, körülötte padok vannak. Bensőséges elmélkedési helynek tűnt. Ahogy haladtunk Visegrád felé, a völgy neve megváltozott, errefelé már Apátkúti-völgynek hívják. Érintettük az Alpár-forrást, majd a Kaán Károly-forrásnál megálltunk vizet vételezni. Sokan személygépkocsival idáig behajtanak, liter számra viszik el a forrás vízét, annyira jó az íze. A forrásnál lehet felmenni, a zöld körjelzésen a Spartacus ösvényre. Mi hamarosan rátértünk az aszfaltútra, ezen mentünk le Visegrádra. A régen bezárt kőfejtő után az Apátkúti Vadászház következett, majd a Pisztrángtelep. Mivel elég késő volt már, nem láttunk senkit horgászni. A Telgárthy-rét után megérkeztünk a Bertényi Füvészkert bejáratához. Itt található a Pilisi Vándorlás egyik ellenőrző pontja. A bélyegző a bejárat mellett található.

Az utolsó embereink kb. 1800 óra körül jártak a Bertényi Füvészkert bejáratánál. Egyébként itt is sok embert láttunk, jobbára az Ördögmalom Éttermet keresték fel. Az utolsók alapos késésben voltak, hiszen az élmezőny több mint 1 órával járt itt. Velük aztán már nem is találkoztunk, Ők autóval mentek haza. Az Ördögmalom vízesést meg sem néztük, annyira közeledett már az este. A Mátyás király utcán mentünk lefelé a Visegrád-Nagymaros rév kikötőhöz. Hiába nyújtottuk meg a lépteinket, 3 perccel lekéstük a buszunkat! Mivel a többség úgy döntött, hogy a révvel nem megyünk át Nagymarosra, 1,5 órát várhattunk az utolsó busz járatra, mely Újpestre megy. A Városkapuba 2110-kor érkeztünk meg, utána még metró és vonatozás következett. Régen értünk ilyen későn haza! A lényeg viszont az volt, hogy nagyon szép helyeken túráztunk, az időnk is kitűnő volt. Legközelebb október 7-én a Spartacus ösvény egy szakaszának a bejárása lesz egy Pilisszentlászlói körtúra keretében.