2023 aprilis 1, Pilisi Vándorlás - PV III. Pilis, Pilisszentkereszt-Pomáz

Pomázon, a buszmegállóban 17-en jöttünk össze, hogy elmenjünk a túra kiindulási pontjára. Nem csak a tömegközlekedéssel jövők, hanem a személygépkocsival érkezők is ide jöttek, így a túra végén az autóikhoz fognak megérkezni. A busz 815-kor indult Pilisszentkereszten át Dobogókőre. A szántói elágazásnál szálltunk ki az autóbuszból. Hétvégére való tekintettel tömve volt a busz! Előző éjjel kicsit esett az eső, de bíztunk benne, hogy szombaton nem ázunk el. Bár a sáros utak miatt aggódtunk. Mind a hosszútúrások, mind a rövidtúrások Pilisszentkeresztről indultak. Az OKT bélyegzője a település központjában van. Az egyik az élelmiszerbolt ablakában, a másik a Felső kocsmában található. Páran bélyegeztek itt az OKT-s, illetve a Pilisi Vándorlás füzetükbe. Nyolc óra előtt már mindenki úton volt, az OKT jelzésén indultunk kifelé a faluból. Egyébként ez a két túra került kihirdetésre:

Útvonal: Pilisszentkereszt (335 m, ) – Som-hegyi th. (359 m, , ) – Hosszú-hegy (480 m, , ) – Csobánkai-nyereg (253 m, , ) – Kevély-nyereg (426 m, ) – Nagy-Kevély (520 m, ) - Kevély-nyereg (426 m, ) – Majdán-nyereg (290 m, ) – Oszoly-csúcs (329 m, , ) – Pomáz, Árpád-kilátó (178 m, , ) Pomáz, HÉV (119 m, )
Minősítő pontszám: 34,5+11,6=46 pont

Útvonal: Pilisszentkereszt (335 m, ) – Som-hegyi th. (359 m, , ) – Hosszú-hegy (480 m, , ) – Csobánkai-nyereg (253 m, , ) – Csobánka (170 m, )
Minősítő pontszám: 16,5+3,6=20 pont

A Petőfi Sándor, majd a Malom utcán át hagytuk el a falut. A Szurdok felső végét épphogy érintettük, innen egy éles jobb 90°-os kanyarral elindultunk felfelé a Som-hegyre. 830-kor már felértünk a turistaházhoz. Itt a Pilisi Vándorlás egyik pecsétje található. Sokan tartózkodtak itt, az éjjelt itt töltötte egy nagyobb társaság. Bár felhős volt az idő, a napot néha megláttuk. Előérzéseink ellenére nem igen volt sár! A rövid pihenő után felszedelőzködtünk, a zöld négyzetjelzésen felmentünk a Hosszú-hegy gerincére. Itt balra fordultunk, a Szántói-nyeregből jövő zöld jelzésre tértünk át. Kellemes, köves erdészeti úton haladtunk a hegy gerincén. 1000 óra tájban érkeztünk meg a Hosszú-hegy kilátópontjára. A kilátópont közelében van a Hosszú-hegyi 2. sz. barlang. Ez egy kis füves tisztás a gerincen, kb. 180°-os panorámában van része annak, aki kijön a tisztásra. Balra a Kevélyek, Ziribár látható. Távolabb a Budai-hegyek közül a Hármashatárhegy, a János-hegy körvonala tűnik fel. Alattunk Pilisszántó, távolabb Pilisvörösvár, Solymár házai látszanak, a Budai-hegység vonulatával. Készítettünk csoportképet a társaságról, pihentünk egy kicsit, majd tovább gyalogoltunk a Csobánkai-nyereg felé.

Továbbra is a zöld jelzést követtük. Rövidesen bal 90°-os forduló következett, ettől kezdve elég sok szintet kellett elveszítenünk. Fokozatosan jobbra kanyarodott az út, ismét délkeleti irányban gyalogoltunk. Két társunkat időközben elveszítettük. Később telefonon tisztáztuk a helyzetüket. Ők úgy döntöttek, hogy a rövid túrát választják, legyalogolta a Szentkúti kápolnához, onnan pedig Csobánkára mentek. Nemsokára ismét a jóminőségű, köves erdészeti úton gyalogolhattunk. Balról becsatlakozott az OKT kék jelzése, együtt haladt a nyereg felé. Ezen a szakaszon sok emberrel találkoztunk, sokan gépkocsival a Csobánkai-nyeregbe jönnek, sétálnak egyet a környéken. Volt köztük két ember, aki fiatal kucsma gombákat keresett, eredményesen! Közeledve a nyeregbe, szép panorámában volt részünk. Szemben a Kevélyek, tőle balra a Csúcs-hegy, majd az Oszoly, a völgy túloldalán a Kő-hegy, a Csikóvárak, a Dobogó-kői vonulatot, alattunk pedig Csobánka házait láthattuk. 1100 órára az első embereink beértek a nyeregbe. Vagy 20 perccel később érkezett meg az utolsó! Pihenés nélkül tovább mentünk. A panoráma továbbra is megkapó volt.

Az elől menők felmentek a Kevélyek-nyeregbe pecsételni, illetve páran onnan tovább mentek az Egri várhoz, majd Pilisborosjenőre. Nekik ott fejeződöttbe a mai túra. A hátul jövők kihagyták a Kevélyeket, az oldalában rögtön a Majdán-nyereg felé vették az irányt. Az Oszoly környékén még egyszer összetalálkozott a csapat. Természetesen az Oszoly-tetőt senki sem hagyta ki, pompás panoráma van innen. A Csúcs-hegy előtti régi kőfejtőt jobbról kerüli meg a sárga jelzés. Az Oszoly-csúcsra egy kis kapaszkodó árán lehet feljutni, de nem hagyható ki! Éppen virágzott az apró nőszirom, hatalmas foltokban. Mind a négy féle színű virág látható volt: lila, kék, sárga, fehéres. A Csobánka házait a Kevélyek, a Hosszú-hegy, a Pilis, a Dobogókői-vonulat, a Csikóvárak fogják keretbe. Kissé huzatossá vált az idő, de a nap szépen kisütött, a felhőkkel mesebeli volt a táj. Negyedórát a huzat ellenére is eltöltöttünk itt, majd elindultunk lefelé, Pomáz felé vettük az irányt. Továbbra is a sárga jelzést követtük. Elhaladtunk a Delelő-domb mellett, majd egy nagy rétet kereszteztünk. Az utolsó túratársaink 1500 óra környékén értek el az Árpád-kilátóhoz.

2012-ben avatták fel a lovas Árpád szobrot, alkotója Tóth Dávid szobrászművész. A szobor környékét kilátónak képezték ki, terméskőből egy teraszt építettek. Innen pompás panoráma van a környékre. Alattunk Pomáz házai, távolabb Szentendre látható. A Mesélő-hegyen túl a Csikóvárak, a Dobogókői vonulat, valamint a Pilis keretezi a látnivalókat. Pár percre megálltunk gyönyörködni a panorámában. Az idő is kellemes volt, ennyi felhő kellett is a szép fényképek elkészítéséhez. A Pilisi Kilátások túramozgalom egyik pecsétje is itt található. Ezután már Pomáz utcáin keresztül kellett gyalogolnunk, hogy leérjünk a HÉV állomásra. 1640-kor ért le az utolsó emberünk. Összegezve a mai napot, kellemes túrában volt részünk, a sarat is elkerültük. Legközelebb a Somogyi-dombságba látogatunk el. Folytatjuk a 2020-ban megkezdett Dél-Dunántúli Piros útvonalának bejárását, az Igal-Somogydöröcskei szakasszal.