2021 augusztus 28, DDPT - Pécs-Bükkösd (Hetvehelyi műút)

Ebben az évben a harmadik Dél-Dunántúli Piros túra teljesítésére került sor. Két hónap elteltével elkezdtük az őszi szezont az augusztus végi túrával. Most a Pécs-Bükkösd közötti szakasz bejárása volt a cél. Az eredetileg kiírt Pécs Állatkert helyett a Remete-rétről indítottuk el a hosszútúrát. Sokan érdeklődtek, mindössze hárman vonták vissza az előzetes jelentkezésüket. Reggel a buszon 33-an jöttünk össze. Tárnokról hat órakor indult el az autóbuszunk, Érd Vörösmarty Gimnázium, Százhalombatta Ebatta, majd Ercsi után lett komplett a mai túrázó csapat. A már megszokott helyen, Szekszárd előtt, a MOL kútnál álltunk meg rövid pihenőre, kávézni, mozogni egy keveset. Az eredeti kiíráshoz képesti két variáció mellett menetközben egy harmadik, közép túra is kialakult többek kérésére. Ezen túrák közül lehetett végül is választani:

Útvonal: Remete-rét 425m, ) – Szentkúti erdészház (294m, ) – Petőcpuszta (373m, ) – Hetvehelyi műút (346m, ) – Bükkösd vá. (140m, )

Alternatív útvonal: Bakonya (233m, M) – Hetvehelyi műút (346m, ) – Bükkösd vá. (140m, )

Alternatív útvonal: Remete-rét (425m, ) – Szentkúti erdészház (294m, ) – Petőcpuszta (373m, ) – Hetvehelyi műút (346m, ) – Bakonya (233m, M)
DDP túra pecsétjei:
Szentkút erdészház, a Pécs-Orfű kerékpárút út mellett!
Petőcpuszta, a kápolna mellett faoszlopon!
Bükkösd, Rákóczi úti kisbolt teraszán

945-kor értük el a hosszútúrások és a középtúrások kiindulási pontját. A Remete-rétről indult el a 16 fős hosszútúrás, valamint a 10 fős középtúrás csapat. A rövidtúrásaink a buszon maradtak, Ők Bakonyára mentek át, onnan a piros négyzeten felmentek a Dél-Dunántúli Pirosra, majd tovább gyalogoltak Bükkösdre. Átsétáltunk a réten, a szélén levő jellegzetes esőbeállónál megálltunk rövid időre rendezni a dolgainkat. A Pro Silva tanösvényen, a Pécs-Orfű műúttal nagyjából párhuzamosan elkezdtünk gyalogolni Szentkút felé. A tanösvényen az itteni lombosfák kerülnek ismertetésre. Miután kereszteztünk egy völgyet, elhaladtunk egy Vízmű mellett. Most már Szentkút szélén vezetett az utunk. Bal 900-os kanyar után a régi temető, és egy kis harangtorony látható. Elhagyva a házakat, egy nagy kanyart ír le az ösvény, megkerülve egy völgyet. A kanyarban látható a Rózsa-forrás. A forrás után nagy tömegben láthattuk a lónyelvű csodabogyót. Két kis fahíd segíti a völgyfőkön való áthaladást. A Kancsal-forrásnál, mely egy időszakos forrás, asztalok és padok is elhelyezésre kerültek. A Ranga László utat 1040-kor kereszteztük. Itt van a Mecsek Gyöngye Apartmanház, a mai első Dél-Dunántúli pecsétünk is itt található a kerékpárút mentén, egy villanyoszlop mellett. Miután elvégeztük a pecsételést, tovább gyalogoltunk a piros jelzésen.

Nem sokkal később, az egyik pontról a Villányi-hegység, valamint a Szársomlyó ködös sziluettjét fedezhettük fel. Az Éger-völgy oldalában tekeregtünk felfelé. A kis patak mentén több forrás mellett haladtunk el: Aranyág-forrás, Farkas-forrás, Négybarát-forrás, Fenyves-forrás, Jancsi-forrás. Szép bükkösben haladtunk. Néhol nagykiterjedésű, élénkzöld, tömött mohaszőnyeg volt a fák alatt. 1145 óra környékén tartottuk meg az ebédidőt egy kis tisztáson, kivágott bükkfa törzseken. 1230-kor kiértünk egy aszfaltútra, mely mellett a valamikori uránbánya IV. számú aknájának emlékköve látható. Az emlékkőtől majd 3 km-es aszfaltút következett Petőcpusztáig. Petőcpuszta, más néven Víganvár 1857-ben uradalmi birtok volt, 10 épülettel. 1930-ban 70-en laktak a kis településen. Az I. világháború alatt a település a magyar-szerb demarkációs vonalra esett, a lakók a környező falvakba menekültek. Öt évig tartott a háborúskodás, a háború végén a lakók visszaköltöztek. Megmenekülésük, visszaköltözésük emlékére 1925-ben építették a most is látható haranglábat. 1927-ben öntötték Pécsen a harangját, melyet jelenleg a Kővágószőlősi temetőben lélekharangnak használnak. 1963-ban, a terjeszkedő uránbányászat miatt kiköltöztették az itt lakókat. Itt található a Dél-Dunántúli Piros egyik ellenőrző bélyegzője. A harangtorony mellett van, nem messze a IV. sz. nyugati légaknára emlékeztető kőtömbtől. 1964-ben kezdték építeni a légaknát az uránbányászat miatt, 2000-ben zárták be. A mélysége 1090 m volt! A hosszútárások itt bevárták egymást, elvégezték a pecsételést, majd 1330-kor tovább indultak Bükkösd felé. A célig még 12 km volt hátra! Időközben az ég is mindjobban beborult, de még nem eredt el az eső, amit délutánra ígértek az időjósok.

Egy darabig még az aszfaltúton gyalogoltunk, majd jobbra letértünk róla. Sajnos szemerkélni, szitálni kezdett az eső. Az esőkabátokat még nem vettük elő, elég volt a széldzseki. Viszont a hátizsákokat védenünk kellett, azokat betakartuk. Jobbára, változatos úton, a hetvehelyi úttal nagyjából párhuzamosan vezetett az ösvényünk. 1450 körül érhettünk ki a hetvehelyi műútra. Elég sok sportos kinézetű autó közlekedett, valahol találkozó lehetett a mai napon. Az ösvény mindjobban csúszott a szemerkélő esőtől, aki figyelte a térképet, inkább az országúton haladt tovább. A csapat nagyon szétszóródott, nem tudtuk, ki hol tart a gyaloglásban. Az út mellett egy fúrótornyot is láttunk, gondolom ismét uránérc után kutatnak. A piros jelzés visszatért az aszfaltútra, majd nem sokkal később balra elhagytuk a műutat. 1540 körül érhettünk ki egy nagy legelőre. Tehenek legeltek a kaszálón, kicsik és nagyok. Háromnegyed óra elteltével értünk le Megyefára. Itt egy nagy lovastanya mellett haladtunk el. Sok nyereg volt letéve a fészer alatt.

Egy jobb kanyar után elindultunk a végcél, Bükkösd felé. Ez volt a mai nap utolsó emelkedője, de ez már aszfaltúton. nem volt vészes, viszont egyre jobban szemerkélni kezdett az eső. A középtúrásaink is lassan előkerültek. Öt órára az utolsó emberünk is befutott Bükkösdre. A buszunk éppen az itteni pecsételőhely közelében várakozott. Már mindenki a buszon tartózkodott, mivel mind jobban kezdett esni az eső. A korábban befutók is befejezték a presszó látogatását. Gyors bélyegzés következett, aztán elindultunk hazafelé. A meteorológiai előrejelzés helyesen jelezte a délutáni esőzést. Ennek ellenére azt lehet mondani, hogy kellemes túrában volt részünk. Legközelebb szeptember 6-án szakosztályi találkozónk lesz Százhalombattán, a Régészeti Parkban. Majd következik az Olár Péter kerékpáros emléktúra, majd 25-én visszajövünk Bükkösdre folytatni a Dél-Dunántúli Piros túrasorozatunkat.