2021 május 15, Tavasz a Visegrádi-hegységben - Visegrádi-hegység

Az idei 2 db kerékpáros túra után elkezdtük az ez évi gyalogostúráinkat is. Sajnos még mindig tartanak a COVID vírus miatti korlátozások, gyakorlatilag már több mint egy éve okoz problémát a pandémia. Az emberek már nagyon unják ezt az állapotot, mind többen szabadulnak ki a természetbe. Ez mindenképp haszna lesz a járványnak, már hétköznap is olyan helyeken lehet találkozni kirándulókkal, ahol korábban egy teremtett lélekkel sem akadt össze a turista. Nekünk is vissza kell szokni a megszokott rendhez. Az éves programunk első 3 túráját ismételten el kellett halasztanunk, majd jövőre újra betervezzük. Azt lehet mondani, szépen összejöttünk a túrára. A társak legtöbbje megkapta a vakcináját, közülük még sokan várják, hogy megkapják a védettségi igazolványukat. Ezzel kissé már szabadabban lehet mozogni az országban. Szállodát, panziót és az éttermeket is igénybe lehet venni a kártyával. Azért reménykedünk, hogy nemsokára visszakapjuk a szabadságunkat. A túrán 41 fő vett részt, mindössze 3 fő vonta vissza a korábbi jelentkezését. Hat órakor indultunk el Százhalombattáról. Tárnok, Érd után, Budapesten keresztül érkeztünk meg Dunabogdányba, a hosszú túra kiindulási pontjára. A 7 fő rövidtúrásunk, valamint Kovi Pisti tovább buszozott Pilisszentlászlóra. Ő az Országos Kék Túra Pilisszentlászló-Visegrád közötti szakaszát járta be a mai napon. Korán végzett a túrájával, így Szentendrén újra csatlakozhatott a társasághoz, a buszunkkal jutott haza Százhalombattára. Szokás szerint két variáció közül lehetett választani, ezek az alábbiak voltak.

Útvonal: Dunabogdány (106 m, ) – József-forrás (317 m, , ) – Urak asztala-oldal (390 m, ) – Pap-rét (490 m, , ) – Szentlászlói-nyereg (450 m, , , ) – Skanzen (184 m, ) – Szentendre, HÉV állomás (105 m, , )

Alternatív útvonal: Pilisszentlászló (450 m, ) – Szentlászlói-nyereg (450 m, ) Skanzen (184 m, , ) – Szentendre, HÉV állomás (105 m, , ), )

Nyolc órakor már Dunabogdányban voltunk, korán elkezdhettük a túrát. Rövid ideig a település Fő utcáján gyalogoltunk, a hegyek irányába. Elég meredek úton haladtunk felfelé. A Hegyi utcában magunk mögött hagytuk a Nepomuki Szent János szobrot, majd a katolikus plébániát is. Balra kanyarodtunk a zöld jelzésen. Továbbra is házak között vezetett a zöld jelzés. 850 körül léptünk be az erdőbe. Előtte pár perccel az egyik pontról szép panoráma nyílik a Naszályra, a Csódi-hegyi andezit bányára. Még két lovastanyát mellőztünk, utána már csak erdő következett. A társaság nagyon elhúzott tőlem, sokat pepecseltem a fényképezéssel. Kissé meglepett, mennyire sáros volt az út, pedig itt még köves úton kellett gyalogolni! Később még rosszabb lett a helyzet. Földes szakasz következett, ez már igencsak kellemetlenül csúszott. A kék keresztjelzés után elbizonytalanodtam, de a kiírt útvonal szerint balra fordultam. Bár hallottam hangokat jobbról, de senkit sem láttam. 920-kor értem el a József forráshoz. A forrás és környéke szépen ki van építve, asztalokat, padokat is elhelyeztek a forrás köré. Működik a forrás, csorog belőle a víz. Tovább mentem, de mind gyanúsabbá vált, hogy nem érem utol a társaságomat. Elkezdtem tanulmányozni az utat, nem láttam lábnyomokat. A sáros úton, 32 embernek a nyomát látni kellett volna! Telefonon kapcsolatot létesítettem a többiekkel. Kiderült, hogy a kék kereszt jelzés elérésekor ellenkező irányba fordultak! Mivel már 1 km-re letértek a helyes útvonaltól, nem akartak visszafordulni! Hiába szóltam, hogy jóval hosszabb út vár reájuk, mivel csak a Visegrádi-kapunál fogják elérni az Országos Kék Túra útvonalát.

Nekik 8 km távot, 250 m szintet kellett megtenniük Pap-rétig, nekem pedig 4 km-t és 200 m szintet. Hát így sikerült a mai napi túránk! Persze a hosszabb útvonal valahol kárpótolta a csapatot, hiszen a Borjúfőről, valamint a Moli pihenőtől nagyon szép panoráma van a Dunakanyar egy részére. Végül is megbeszéltük telefonon, hogy a Pap-réten bevárom a csapatot. 1025-kor értem el az OKT kék jelzését. Innen még 35 percet kellett gyalogolnom a Pap-rétig. Nem siettem, nagy előnyöm volt a tervezett útvonalat elhagyókhoz képest. Fényképezgettem a virágokat. Egy lábatlan gyík, másnéven törékeny kuszma is az utamba került. A Pálóci-rét után, 1100 órakor már a Pap-rét padján ültem az egyik asztalnál. Elég sok turistát lehetett látni a réten. Persze hétvége volt, meg egyébként is egy fontos kereszteződési pont a rét. Több mint ¾ óra telt el, mikor felbukkant az eltévedt csapatom első pár tagja. A többiek is folyamatosan érkeztek a tisztásra. Itt tartottuk meg az ebédszünetet. 1215-kor elindultunk Szentendre felé. Páran, a vadászház bejárata előtti nagy tölgyfánál levő OKT-s pecsételést is letudták. Alig pár perc elteltével szitálni kezdett az eső! Nem ezt jelezték előre, 2-3 órával hamarabb ért ide a front. Lehetett válogatni a jelzett ösvény és az aszfaltút közül. Az OKT és a zöld keresztjelzést követve jutottunk el a Szentlászlói-nyeregbe. A műút előtt balra fordultunk a Pilisszentlászlóról jövő zöld jelzésen.

Kellemetlenül csúszós volt az ösvény. 1345 körül már a Száraz-patak völgyében gyalogolhattunk. A lábunk elé kellett nézni, emiatt nem sokat láttunk a völgy szépségéből. Köves úton értük el a Pilisszentlászlóról jövő műutat. Később a Szarvashegyi és a Sztaravodai út padkáján mentünk. A Skanzen bejáratához 1450-kor érkezett meg az utolsó emberünk. Vártunk még pár percet, majd elindultunk hazafelé. Kovi Pistit, aki Visegrádról buszozott vissza Szentendrére, a busz pályaudvar közelében vettük fel, így ő is korán hazaérkezhetett. Mindent egybevetve, a kis eső ellenére jól sikerült a szakosztály első idei gyalogtúrája. Nemsokára megyünk a Bakonyba. Bakonybél környékét fogjuk alaposan bejárni, közben az Öreg-Bakony bakancsosa jelvényszerző túramozgalmat is teljesíteni fogjuk.