2021 április 17, Tavaszi kerekezés - Csepel-sziget

A koronavírus miatti korlátozások végett nem semmi az idei túra évadunk. Több szempontból is érdekesen alakult ez az év, nem gondoltam, gondoltuk volna, hogy az április közepi kerékpározás lesz az idénynyitó túra. 2018 után ismét sikerült ennek ellenére megszervezni a tavaszi bemelegítő kerékpár túránkat a Csepel-szigetre. Az elmúlt két évben mindig voltak akadályozó tényezők, 2019-ben a komp nem üzemelt, mivel léket kapott, 2020-ban pedig a COVID zárlat miatt nem tudtuk megtartani a programot. Most is vannak korlátozások, de ennek ellenére a távolságtartás, és az előírások betartásával megkockáztattuk az év első kerékpáros programját. A hagyományoknak megfelelő útvonalra terveztük meg a Csepel-szigeti kerekezésünket.

Útvonal: Százhalombatta - Tököl - Szigetújfalu - Ráckeve - Szigetszentmárton - Szigetcsép - Szigetmajor - Tököl - Százhalombatta
Túratáv: 53 km (ebből 15 km földút)
Emelkedő: 115 m
Minősítő pontszám: 15+19+2,3=36 pont

Az időjárás érdekes arcát mutatta, az évszakhoz képest hidegebb és csapadékosabb idő volt a túrát megelőzően. Még reggeli fagyok is voltak! Emiatt bizonytalanul vártuk az indulás reggelét. Sokan érdeklődtek a túra iránt, látszott, hogy az emberek ki vannak éhezve már a mozgásra. 20 fő fölött volt a jelentkezők száma, Páran az időjárástól tették függővé a szombati kerekezésüket. Végül is 16 fő gyűlt ősszé a Tököli induláskor. Az indulás reggel 8 órára volt megbeszélve az Ebatta kultúrkocsmától. Többen említették, hogy az Óvárosi komphoz mennek le. A biztonság kedvéért elmentem az Ebattához, de rajtam kívül más nem jött ide. Kis várakozás után én is elindultam a komphoz. Páran már várakoztak, lassan gyűlt össze a csapat. Várakozás közben beszéltem a kompossal, kértem kedvezményt. A kompot 2019-ben új emberek vették át az üzemeltetésre. Sikerült elintéztem, hogy kapjunk kedvezményt! Így féláron jutottunk át a túloldalra. 14-en jöttünk össze a kompon.

Áthajóztunk Tökölre, ahol még 2 fő csatlakozott hozzánk. Itt még autós segítséget is kaptunk, volt záró jármű és gyors segítség, ha esetleg gondjaink támadtak volna kerekezés során. Szerencsénkre erre nem volt szükségünk. Tökölt a római katolikus templomnál értük el, ahol megálltunk egy rövid időre. Majd a főúton Szigetújfalu felé vettük az irányt. Elhaladtunk a Büntetés Végrehajtási Intézet mellett, majd az Anna-kápolnánál felmentünk a gátra. Az út jó hosszan vezet a gáton. Az átlagosnál több volt a személygépkocsi, de ez nem okozott különösebb problémát. Ugyan voltak gyerekek is velünk, de rendben, fegyelmezetten kerekezett a csapat. Szigetújfalut elérve, a központban megálltunk egy rövid pihenőre, majd folytattuk az utunkat. Lementünk a komp állomásra, mert Ercsiből is csatlakoztak hozzánk. Ercsi római katolikus temploma uralta a túloldalt Visszatérve Szigetújfaluba tovább mentünk Ráckeve felé. Az utolsó néhány kilométeren már elég rossz állapotú az út, így kénytelenek voltunk rázósabb körülmények között beérni Ráckevére.

Megálltunk a Savoyai kastélynál pár percre, majd a Fő utcán az Árpád-hídhoz mentünk. Kerékpárjainkat itt tettük le. Hosszabb szünetet tartottunk, mindenki a kedve és lelkesedésének megfelelően járhatta be a piacot. Mikor már mindenki kícsodálkozta magát, és elfogyasztotta a lángosát, kürtős kalácsát, elindultunk hazafelé. Még megálltunk a halász emlékhelyen, ahol egy méretes viza szobrot helyeztek el, majd lassan elhagytuk a települést. Az utunkat az üdülősoron folytattuk Szigetszentmárton felé. Itt is látszik, hogy igazából még nem indult be a tavasz, még csak néhány fa virágzik. A kertekben sem volt nagy nyüzsgés, amint a korábbi években tapasztaltuk. Kezdett beborulni az ég, de szerencsénkre ebből nem lett eső. A forgalomra nem volt panaszkodhattunk, kevés autó volt az úton. Szigetszentmártont elérve még elkanyarodtunk a cukrászda felé, ahol hagyományosan mindig megálltunk a korábbi években. Pechünkre zárva volt, éppen nagy átalakításban voltak. Állítólag pizzéria lesz a cukrászdából. Utunkat folytatva Szigetcsépen keresztül, majd Szigetmajort érintve értünk el Tökölre. A csapat errefelé már szétszóródott, többször meg kellett állnunk, hogy bevárjuk a lassabban jövőket. Hiába igyekeztünk, nem sikerült a 1400 órás kompot elérnünk. Még láttuk ahogy a komp az Óváros felé halad a Dunán. Majd egy óránk maradt a következő kompig. Elfogyasztottuk a megmaradt eledeleket, és kicsit körbe nézhettünk a kikötő környékén. A következő komppal már átértünk Százhalombattára.

Érezhetően látszott, hogy a társaság már kiéhezett egy kis mozgásra. Az időjárás is kellemesebb arcát mutatta. Akik eljöttek, mozoghattak egy kicsit, no meg egy élménnyel gazdagabbak lettek. Legközelebb kerékpározást május 22-re tervezzük. A cél Szentendre lesz, budapesti indulással. Remélhetőleg addig már túl leszünk az idei év első, Visegrádi-hegységbe vezető bakancsos túránkon is.

(A mellékelt képek Szabó Zsolt (SzZs) felvételeiből kerültek kiválasztásra)