2019 december 8, Keressük a Mikulást - Budai hegység

Lehűlt az idő, csapadékossá vált a novemberi időjárás, sőt Mikulás előtt leesett az első téli hó is! Ugyan megenyhült valamennyire, de bíztunk benne, havas Mikulástúrában lesz részünk vasárnap. Munkanap áthelyezés volt, ezért változtattuk meg az éves túratervben szereplő szombatra tervezett túránkat. Szokásunkhoz híven, ez az év utolsó szakosztályi túrája. Alig pirkadt, mikor Százhalombattáról hét órakor elindult az autóbuszunk. Tárnok, Érd érintésével jutottunk el a Budakeszi Vadaspark ingyenes parkolójába. 22-en voltunk a buszon, egy társunk a parkolónál csatlakozott hozzánk, Ő Budapestről kék busszal jött ide. Mindössze ketten gondolták meg magukat, így 23-an indultunk el megkeresni a Mikulást. Akárcsak a megelőző évben, sok turistatársunk adventi kiránduláson vett részt Ausztriában. Ez volt a mai napi részletes túrakiírás:

Útvonal: Budakeszi Vadaskert, Parkoló (317 m, ) – Kecske-hát (453 m, ) – Kopasz-erdő-tető (526 m, , ) – Nagy-Kopasz (559 m, ) – Hármashatár (500 m, , ZT) – Nagy-Sziklafal (463 m, , ) - Hárs-bokor-hegy (437 m, (-)) – Budakeszi Vadaskert, Parkoló (317 m, )
Minősítő pontszám: 27+8+3=38 pont

Alternatív útvonal: Vadasparki séta
Minősítő pontszám: 0 pont

Nyolc órakor indultunk el a parkolóból, mindössze ketten kanyarodtak el a Vadaspark bejárata felé. A sárga keresztjelzésen haladtunk a Petneházy-rét felé. A nap kezdett kisütni, a fák teteje vörös színben látszott. A hó olvadásnak indult, néhol nagyobb pocsolyákat kellett kerülgetni. 20 percnyi gyaloglás után már a Petneházy Country Klubnál jártunk. Kihaltnak tűnt a környék, csak pár kutyatulajdonost láttunk a nagy területen, Ők a kutyáikat tanítgatták. Bal 90°-os kanyar után a kerékpáros úton gyalogoltunk a piros jelzés felé. Az erdészeti aszfaltos út le volt fagyva, óvatosan kellett haladni. Visszatekintve a Nagy-Hárs-hegy látszott, egy érdekes felhővel. Pár képet készítettünk e furcsa jelenségről. A pirost elérve jobb 90°-os kanyar után erdei úton haladtunk tovább. Elég sokan futkároztak már a sáros úton. A 453 m magas Kecske-hát csúcsot balról kerültük meg. Remeteszőlős felöl becsatlakozott a piros keresztjelzés. A Mikulással, a piros háromszög becsatlakozásánál beszéltük meg a randevút. Kicseleztük Őt is, segítőjét és magunkat is. Egy jelzetlen úton, a Vörös-pocsolyás-hát felé rövidítettünk. A háromszögjelzést elérve rendeztük a sorainkat, pár száz méterrel voltunk feljebb a Mikulásunknál. Felhívtuk a Mikulást és segítőjét a kereszteződésbe, valamint visszahívtuk az előre szaladókat. 945-kor megpillantottuk a Mikulást, a Rudi rénszarvast és az egyik társunkat, aki végig a megbeszélt útvonalon haladt.

Kísérletet tettünk egy-két dal eléneklésére. Ha nem is sikerült ez fényesen, a Mikulás megelégedett ennyivel. Kiosztotta a zsákjából az ajándékokat, mindenkinek jutott. Virgács nem volt, ezek szerint igen rendes a csapatunk. A háromszögjelzésen folytattuk az utunkat a Nagy-Kopasz felé. A kisebb kapaszkodó után jobbra áttértünk a kerékpárútra. Ez egy széles nyiladék, jól járható, száraz időben pedig kiváló kerékpáros út. Amint elértük a zöld háromszögjelzést, mely Nagykovácsi felől jön fel, balra kanyarodtunk. Az 559 m magas Nagy-Kopaszra 1050-kor értünk fel. Az egyedi tervezésű és kivitelezésű Csergezán Pál kilátót 2005-ben adták át a turistáknak. A kilátó névadója, Csergezán Pál (1924–1996) természetfestő, grafikus, ezen a tájon is szerzett élményeivel indult el sajátos művészi pályáján, élete utolsó időszakát is a környéken töltötte. Sírja, a hegy alatt levő Anna vadászház mellett látható. Szép időnk volt, messze el lehetett látni a kilátóból. A Pilis, a Hármashatár-hegy, a Nagy-Hárs-hegy, a János-hegy, a távoli Gerecse, sőt a Dunamenti Hőerőmű 3 db 207 m magas kéményeit is kilátszottak a felhőtakaróból. Miután szétnéztünk, rövid ebédidőt tartottunk.

Szikrázó napsütésben indultunk le a hegyről. Most már rengeteg ember igyekezett a kilátó felé. A Tarnai pihenő felett áttértünk a zöld keresztjelzésre. Eléggé tekervényesen halad ez a jelzés. Jobbról becsatlakozott egy kerékpárút, majd nem sokkal később jobb 90°-os kanyarral befordultunk a Nagy-Sziklafal felé. A Sziklafalat 1240-kor értük el. Mindössze 3-an találtunk rá a keskeny jelzetlen ösvényre, mely kivezet a sziklapárkányra. A többiek elmentek mellette, a katona síroknál álltak meg egy rövid kis pihenőre. A majd függőleges letörésről parádés panoráma van a Szarvas-árokra, a távolabbi Biai-hegyekre. Öt perc alatt a katonasíroknál voltunk, hárman vannak eltemetve a tisztás végén. A többiek már tovább mentek. Mi jelzetlen úton, a nagy nyiladékon indultunk tovább a Hársbokor-hegy felé. Jól járható a nyiladék csak egy helyen van begazosodva. Átmásztunk a Vadaspark kerítésén, az ide elhelyezett létrán. A nyiladékból előttünk a János-hegy, majd a Nagy-Hárs-hegy látszott.

Miután elhagytuk a nyiladékot, belefutottunk a zöld keresztjelzésbe. Ezt követve újból létrázás következett, majd a piros keresztjelzésen a Szilfa-tisztásnál kötöttünk ki. Innen pár száz méter volt a parkoló, ahova utolsóként beértünk 1425-kor. Az utolsó évek egyik legszebb Mikulástúrája volt a mai! Mindenki korán, még világosban érkezett haza. Ezzel befejeztük az idei szakosztályi túráit. Jövőre folytatjuk! Ezúton kívánunk Endivel minden kedves túratársunknak Kellemes Karácsonyi Ünnepeket, túrákban gazdag Boldog Új Évet!