2017 november 18, Közeli dombokon - Biai-dombság

Nem egyértelmű kirándulási időt jósoltak a hétvégére. Nagyon sokan ettől megijedtek, hiszen 13-an vonták vissza a jelentkezésüket! 20-an jöttünk össze a buszon. Százhalombattáról hét órakor indult el az autóbuszunk az Ebatta elől, Érd, Tárnok után lett teljes a csapat. Siettünk az adminisztráció elvégzésével, hiszen közelre mentünk. Hamar megérkeztünk a túra kiindulási pontjára, az Iharosba. Ez volt a mai napra tervezett túra

Útvonal: Bia, Iharos (175m, ) – Nyakas-kő (290m, ) – Biai Peca-tó (125m, ) – Sóskút, Kálvária (155m, ) – Érd-Parkváros (240m, , -) – Tárnok, Kőfejtő (165m, -)

Alternatív útvonal: Sóskút (135m, ) – Nagymező (210m, ) – Érd-Parkváros (240m, (-)) – Fundoklia-völgy (-) – Tárnok, Kőfejtő (165m, (-))

Az Iharosi football pályánál szálltunk ki az autóbuszból. Ezt megelőzően Sóskút központjában kiszállt a 6 fős rövidtúrás csapat. Ők előttünk haladtak a túra végpontja felé. Kellemetlen, nyirkos időben indult el a túra. Igazából hideg nem volt, a szemerkélő eső volt kellemetlen. Páran elővették az esőköpenyeket. A football pálya után a piros jelzésen eljutottunk a Szily kápolnáig. A kápolnát az utóbbi években megkímélik a vandál elemek. A kis kitérő után a piros jelzésen, több 90°-os kanyar után kijutottunk a Biai-dombság határát jelentő sziklaletöréshez. Láthatóan valamikor itt is termelték a könnyen faragható szarmata mészkövet. Látványos a letörés, szép a panoráma a Benta-patak völgyére, a Biai halastavakra. A letörés már csak azért is látványos, mert a szél eróziója folytán szép szikla alakzatok jöttek létre. A nevezetes Nyakas-kő alatti asztaloknál, padoknál pihentünk meg egy rövid időre. Akinek kedve volt, megmászathatta közben a Nyakas-követ. Félóra elteltével tovább gyalogoltunk a piros jelzésen. Az idő javulni kezdett. Egy-két kanyar után lejutottunk a Gesztenyéshez. Itt sok régi autó látható a valamikori vendéglő udvarán, de nem látszódik, hogy felújítanák a kocsikat. Kereszteztük a műutat, majd lementünk a Benta-patak mellé. Így jutottunk el a Biai Peca tóig.

Egy emberrel sem találkoztunk, mintha a Peca-tavat is már bezárták a téli időszak közeledtével. A szemerkélő eső már régen abba maradt, így már jobban esett a gyaloglás. A legsárosabb szakasz következett a Benta-patak feletti nyárfásban. Ezen is túljutottunk, előttünk feltűnt a Sóskúti Kálvária hegy. Elhaladtunk a Pipacshon Lovarda mellett, majd 1140-re felértünk a Sóskúti Kálváriára. A Kálvárián található 14 stációt valamikor öntöttvas domborművek díszítették. Az idők viharában ezeket ellopták, illetve megrongálódtak. Régen a domb legmagasabb pontján állt a kápolna, amit sajnos vandálok leromboltak, a köveket széthordták. Ma már csak faldarabok, illetve a hajdani kereszt talapzata látható. Mátrai Miklós lelkes segítségével azonban 2013-ban megújult a kálvária stációsora. Virágvasárnapkor avatott stációképek eredetijét Marcali Kiss József grafikusművész készítette. A Kálvária domb egykor bronzkori földvár volt. Szép a panoráma a tetőről. Az idő mind jobban tisztult, már ellátunk a Biai-dombokra is. Szemben velünk a jelenleg is működő Sóskúti Kőbánya volt látható. Miután lementünk a faluba, kereszteztük a Benta patakot. A kétlyukú, sóskúti kőből épített Benta híd műemlékként funkcionál. A forgalom átterelődött a pár méterrel arrébb épített új hídra.

A piros jelzésen hagytuk magunk mögött az utolsó házat. Elhaladtunk a Habsburg ház mellett. Az út kényelmesen emelkedett. Megkerültük a Fundoklin-völgyet, majd Érd-Parkváros felé fordultunk. Egy kis erdei séta következett, majd ismét nyílt területen haladt a földút. A piros jelzést már régen elhagytuk, az a Biai-erdő felé vette az irányt. Érd-Parkváros szégyene az itt látható szemétkupacok tömkelege! Egyszerűen hihetetlen, hogy nem tudnak ennek a felelőtlen környezet rongálásnak véget vetni! A Fundoklia-völgy kitakarítása is hatalmas munka volt a tanösvény kialakítása előtt, de itt ismét látható a szemét. 1340-kor haladtunk át az M7-es autópálya felett. A Fundoklia-völgy tanösvényén gyalogoltunk el a tárnoki oldalra. Az ismertető táblákat nem rég újították meg. Negyed órai gyaloglás után jutottunk el az Újhegyi Kőfejtőig. Most nem mentünk le szétnézni a Fertőrákosihoz hasonlítható Kőfejtőbe. Borkóstolással, a Kőtárnok megtekintésével fejeztük be a túrát. Innen mindenki egyénileg szervezte meg a hazatérését. Idén még a Mikulástúra kerül megszervezésre. December 9-én Budaörs környékén fogjuk keresni a Mikulást.