2017 július 15, Dél-Dunántúli kéken - Zselic

Az idei jutalomtúránk után az első gyalogos túránk a Zselicbe vezetett, ahol a Rockenbauer Pál Dél-Dunántúli Kék Túra egy szakaszát terveztük bejárásra, Gálosfa és Abaliget között. Érezhetően még nyár közepén jártunk, elég kevesen jelentkeztek a mai túrára. Öt visszamondás mellett 32-en jöttünk össze a buszon. Kellemes, jó kiránduló időt prognosztizáltak mára az időjósok. Szerencsénkre nem tévedtek! A szokásos hat órai indulás után, Tárnok, Érd, Százhalombatta és az Ercsi megálló után vált teljessé a mai túra csapat. Az M6-os autópályáról Dunaföldvárnál jöttünk le, majd a 61 sz. főúton közelítettük meg Zselicet. Egy kávéra Cecén álltunk meg. Ezek a túrák merültek meghirdetésre a mai napra:

Útvonal: Gálosfa (150m, ) – Szabás (235m, ) – Felsőkövesd 265m, ) – Alsókövesd (190m, ) - Hollófészek (358m, ) – Abaliget vá. (182m, )

Alternatív útvonal: Kán (155m, ) – Hollófészek (358m, ) – Abaliget vá. (182m, )

2012.09.15-én a meghirdetett túra szakasznak egy részét már bejártuk. Akkor Gálosfa és Bakóca közötti útvonalon gyalogoltunk Sasrétpuszta érintésével. A busszal elmentünk a templomig, a DDKT bélyegzője itt található egy eldugott kis kocsmában. A pecsételés után busszal visszajöttünk a falu másik végére, hogy nyerjünk 1,5 kilométert. Elég későn, 1035-kor kezdtük meg a gyaloglást. Egy kisebb rét keresztezése után komolyabban kezdtünk kapaszkodni a Bükk-tetőre. Sok farkasölő sisakvirágot láttunk ezen a szakaszon. A tetőről szép kilátás volt Kistótvárosi-patak völgyére. Hatalmas területet kerített be a gazdája. A völgy aljában épületeket lehetett látni. 1135-kor voltunk a Kórus-dombnál. A tájékoztató táblánál egy újonnan épített esőbeálló van. Szabáson 1235-kor voltunk. A házak elhagyatottak, nem hiszem, hogy egyáltalán lakják valamelyiket. Nem sokkal Szabás után egy borz tetemre bukkantunk. Nem ritka állat, de az életmódja révén ritkán kerül az ember szeme elé.

Rövid erdei szakasz következett Elég sok fekete diót láttunk, némelyik meglepően idős példány volt. Egy rét aljában csordogáló csermely keresztezése után ismét felfelé gyalogoltunk, egy lősz mélyútban. A mélyút végén 1320-kor Felsőkövesdre értünk. Egy nemrég felújított, turistaháznak kinéző épület mellett letelepedtünk az asztalokhoz. Ilyen későn tartottuk meg az ebédszünetünket! Félórai pihenő után felkerekedtünk. Az itteni DDKT-s bélyegző, a faharangláb melletti tájékoztató táblára van felszerelve. Itt is bepecsételtünk a DDKT-s füzetünkbe. Egy keskeny aszfaltúton indultunk lefelé Alsókövesdre. Elkapott itt minket egy rövid zápor, elővettük az esőkabátjainkat. Talán öt perces volt az eső, máris vehettük vissza a kabátokat. 1415-kor elhaladtunk a Nagy Máté Vadászház mellett, majd jobbra bekanyarodtunk az erdőbe. A kis eső csak azért volt jó, hogy a fűtől, növényektől térdig vizes legyen az ember. Felsőkövesd óta együtt haladtunk a Fekete István emlékösvénnyel.

Kereszteztünk egy köves, erdészeti utat. Az utunk előbb keleti, majd egy mélyút után fokozatosan dél felé fordult. Kanász-hegy előtt, az út közepén egy róka tetem volt látható. 1530-kor voltunk a Hollófészek közelében. Ámbár csak 200 méterre volt a csúcs, nem mentünk el odáig, nem is tűnt jó kilátópontnak. Na meg a végcél még eléggé messze volt a késői túra kezdet miatt! Kellemes erdei úton gyalogoltunk tovább. Nemsokára egy rét mellett vezetett tovább a kék útvonalunk. 1635-kor kibukkant előttünk a Mecsek vonulata. Jobbra tőlünk, a völgy oldalában mezőgazdasági területeket lehet látni. Szentkatalin felett jártunk. Balra, az út mellett volt látható a Hódosi-kereszt, eléggé rossz állapotban. A nyílt terület után erdei úton gyalogoltunk lefelé. Már nem volt messze a cél, az Abaligeti vasútállomás. Ide 1830-kor érkeztünk meg. Az állomás épületén kívül semmi sincs a környéken. A csapat nagy része már itt volt, egy gyors pecsételés következett, majd elindultunk hazafelé. Először épp ellenkező irányba, melyet korrigálni kellett. Jó későn érkeztünk haza. Hiába, a nappalok is érezhetően rövidebbek, a túra helyszíne is messze volt tőlünk. Legközelebbi túra célpontunk nyárvégén, augusztus 26-án a Bükk hegység lesz. Az Országos Kék Túra, Bánkút és Uppony közötti szakaszát fogjuk megjárni.