2013 augusztus 31, Látó-kövek - Bükk

A nyár utolsó túráját teljesítettük szombaton. Kellemes, nem túl meleg idõt jósoltak erre a napra, most bejött ez az idõjósoknak. Egy héttel a túrát megelõzõen még csak 32-en jelentkeztek a bükki túrára, de a pénteki napon már bõven 50 felett volt a létszám! Végül is a buszon az összes ülõhely elfoglalásra került, beleértve a pótülést is, 58-an jöttünk össze. Gépkocsivezetõnk barátnõje leszállt Budapesten, hogy elférjünk. Meglepõ volt ez a nagy érdeklõdés, fõleg ha elõzõ két gyalogos túránk létszámát vesszük figyelembe. Persze az is igaz, a Bükk, a Szalajka-völgy megunhatatlan. Hat órakor még alig pirkadt, mikor Százhalombattán, Tárnokon, Érden összegyûjtöttük a túratársakat. Budapesten is csatlakozott még 10 fõ a társasághoz. Az M3-as autópályán a Hatvani MOL üzemanyagtöltõ állomáson 25 percet idõztünk, majd Gyöngyös, Eger érintésével érkeztünk meg Nagyvisnyóra, a hosszútúrások kiindulási pontjára. Két túra került meghirdetésre, sõt egy harmadik, még lazább lehetõséget lehetett választani, sétálni, vagy kisvonatozni a Szalajka-völgyben.

Útvonal: Nagyvisnyó (280m, ) - Mála-bérc () - Bálvány (956m, ) - Bánkút (920m, ) - Holló-kõ () - Istállós-kõ (958m, , - Fátyol-vízesés (m, ) - Szalajka-völgy - Szilvásvárad (360m, )
Minõsítõ pontszám: 31,5+19,2=51 pont

Alternatív útvonal: Szilvásvárad (360m, ) - Tótfalu-völgy - Gerenna vár (759m, , ) - Milleneumi kilátó () - Szilvásvárad (360m)
Minõsítõ pontszám: 16,5+11,2=28 pont

Tíz óra után nem sokkal Nagyvisnyóra érkeztünk. A zöld keresztjelzést elvétettük, vissza kellett fordulnunk a falu végén. Most már jobban figyeltünk, megláttuk a jelzés elkanyarodását. A hosszútúrát bevállalók, 39-en elindultunk a Bálvány felé, mivel Nagyvisnyón, Józsi túratársunk édesapja is csatlakozott csapatunkhoz. Õ miskolci, Volán busszal jött el a túra kezdési pontjára. A házakat hamar elhagytuk, füves réten, egy kis ösvényen gyalogoltunk enyhén felfelé. Elõttünk a Bálvány tömbje, mögötte a Bánkút közelében levõ radarállomás gömbje látszódott. Bal felé a Dédesi-várhegy, valamint a Kisvár sziklás tömbje, visszatekintve, a völgyben megbúvó Nagyvisnyó templomának tornya és házai látszódtak. 1,5km után beértünk az erdõbe. Egy kis akácos után tölgyes erdõ következett. Az eleinte gazos ösvény mind jobb minõségû lett, az út is mind meredekebben emelkedett. Száraz pallag elõtt megszelídült az út, mintegy 450m szintet küzdöttünk le idáig. Az itt látható lucfenyves igen rossz állapotban van, nagyon sok a lábon kiszáradt fa. Jobbára bükkök árnyékában gyalogoltunk, a 956m magas Bálvány elõtt ismét meredek lett az ösvényünk. 1230-kor értük el a csúcsot melyen átjátszó állomás és a Petõfi Sándor kilátó található.

Mintegy 20 percet tartózkodtunk itt, bevártuk a lassabban jövõket, felmásztunk a csõvázas kilátóba. 360°-os körpanoráma fogadja a feljövõket, bár sokan egyszerre nem férnek el a legfelsõ szinten, ahová már csak hágcsón lehet feljutni. Teljesen tiszta idõben az Alacsony- és a Magas-Tátra gerincei is láthatóak innen. Egyszer nekem is szerencsém volt ezzel a látvánnyal, az egyik április végi napon ilyenek voltak az idõjárási viszonyok. 1300 órakor tovább indultunk, hogy Bánkúton, komfortos körülmények között fogyasszuk el az ebédre szánt szendvicseinket. Negyedórai séta után a Fehér Sas Panzió udvarán letelepedtünk az elhelyezett asztalok köré. Volt kávé, sör, sõt még palacsinta is. Az udvar szépen rendezett, a pázsiton is látszik, hogy rendszeresen nyírják. Régebben nem így nézett ki! Még az út hosszabbik fele hátra volt, ezért 1350-kor tovább gyalogoltunk a sárga jelzésen, Istállós-kõ irányába. Az út jól volt jelezve, nem úgy, mint évekkel korábban. Akkor több mint negyedórát bolyongtunk Bánkút körül, míg ráakadtunk a jelzésünkre.

A Csurgói erdészház elõtt nagy rétet keresztezett az ösvényünk. Innen még látható volt a Bálványon épített átjátszó állomás, meg a Petõfi kilátó felsõ szintje. A réten rengeteg szártalan bábakalács és bogáncs található. Az út eléggé kanyargott, de jobbára délnyugat felé tartott. Késõbb elhaladtunk a Hármaskúti erdészház mellett, majd következett a hosszú Huta-rét. 1500 órakor balra fordultunk a sárga háromszögjelzésre, Kukucsó-lápa felé. Itt egy kis tisztáson találtunk pár tõ virágzó prémes tárnicsot. 2km megtétele után felkapaszkodtunk a 958m magas Istállós-kõre. Elõtte nem sokkal a jelzett utunkon egy szarvas tetem mellett haladtunk el. Talán egy rossz lövés miatt hullhatott el az állat. A csúcson kis tisztás van, a magasságjelzõ oszlopon kívül egy nagyméretû fakereszt is elhelyezésre került. A lapos csúcsról nincs semmilyen kilátás. Pár percre megálltunk, majd a zöld háromszögjelzésen elindultunk, hogy megtegyük a túra hátralevõ részét. Elõször hullámos volt az út, majd meredeken elkezdett lefelé tartani. Több mint 500m szintet kellett elveszteni a Szalajka-völgy felsõ részéig!

Az Istállós-kõi barlangnál megálltunk 10 percre. A széles, háromszög alakú bejárat egy földtani törésvonal mentén, triász korú mészkõben alakult ki. Egyetlen tágas terembõl áll, aminek majd 60m a hossza. A történelmi idõkben a barlang sokáig állatok lakhelyéül szolgált. Talán a nevét is innen kaphatta: kõistálló, Istállós-kõ. A XX. században többször is voltak ásatások a barlangban. Az ásatások eredményeként kétféle népcsoport által használt eszközök kerültek elõ. Ezen kívül a jégkorszakban élt állatok csontmaradványait is kiásták, többek között a barlangi és barnamedve, a barlangi oroszlán és barlangi hiéna, az õsbivaly, a tarándszarvas és a mamut csontjait, agyarait. Barlangtól már hamar leértünk a Szalajka-völgybe. Megnéztük a Szalajka-patak forrását, majd késõbb a nevezetes Fátyol-vízesést. Most szerencsénkre elég sok víz csordogált a mésztufa lépcsõkön, nem úgy, mint pár évvel ezelõtt, akkor kiszáradt a patak. A Szalajka-völgyet az elmúlt években szépen rendbe hozták, kulturált lett a sokak által felkeresett turista látványosság. Lefele menet még megtekintettük a pisztrángos tavakat, a szabadtéri erdészeti kiállítást, a Szikla-forrást, a tavakat. Természetesen a Vadaspark se maradt ki. 1800 óra volt, mikor leértünk a parkolóba. Szerettünk volna még rétest venni, sajnálatunkra a csapat orra elõtt fogyott el az utolsó darab sütemény. Legközelebb majd gyorsabbak leszünk!

Kellemes volt a mai túra, a kistúrások nagyobbik része is megtette a nekik kiírt útvonalat, de a többiek sem unatkoztak, hiszen egy napot könnyen el lehet tölteni a Szalajka-völgyben. Legközelebbi gyalogtúránk a Kelet-Bakonyba vezet, Várpalota, Iszkaszentgyörgy között fogunk túrázni szeptember 7-én.

(A mellékelt képek Kutasi Zsuzsa (KZs), Muskovics András (MA), Orosz József (OJ) felvételeiből kerültek kiválasztásra)