2013 április 27, Tavaszi csavargás - Mecsek

A túrát megelõzõen igen nagy volt az érdeklõdés a tavaszi mecseki csavargásra. Sikerült 48 férõhelyes autóbuszt szereznem szombatra, hogy minél több turistatársunk eljöhessen a kellemes gyaloglást ígérõ túrára. Hárman eljöttek személygépkocsival, így a rajtnál 60-an voltunk! Kevés volt a visszamondás köszönhetõen az idõjósoknak, akik kellemes kora nyári idõt prognosztizáltak hétvégére. Sajnos minden igyekezet ellenére jó páran lemaradtak errõl a túráról a korlátozott férõhelyek miatt. Hatkor Tárnokról indult kivételesen az autóbuszunk, Érden, Százhalombattán, Ercsiben telt meg az autóbusz. Az M6-os autópályán Komlón keresztül értük el a Várvölgyi kemping parkolóját. Idejövet az autópályán egyszer megálltunk a MOL üzemanyagtöltõ állomásán egy kis nyújtózkodásra, ahol a személygépkocsival jövõk már vártak reánk. Szokás szerint két útvonal került meghirdetésre:

Útvonal: Magyaregregy, Várvölgyi kemping (220m, ) - Vár-völgyi geológiai tanösvény () - Cigány-hegy (524m, ) - Vöröspart (500m, ) - Püspökszentlászló (400m, ) - Pusztabánya (355m, ) - Hidasi-hát (410m, , , , ) - Máré vár (350m, ) - Magyaregregy, Várvölgyi kemping (220m, , )
Minõsítõ pontszám: 31,5+16,2=48 pont

Alternatív útvonal: Magyaregregy, Várvölgyi kemping (220m, ) - Vár-völgyi geológiai tanösvény () - Cigány-hegy (524m, ) - Máré vár (350m, ) - Magyaregregy, Várvölgyi kemping (220m, , )
Minõsítõ pontszám: 22,5+16=39 pont

A rövidebb és a hosszabb útvonalat választók egy útvonalon, együtt indultak el 10 órakor a parkolóból. A túra elsõ szakasza a Várvölgyi Geológiai Tanösvény volt. A tanösvény célja bemutatni a Kelet-Mecsek Tájvédelmi Körzet rendkívül változatos földtani felépítését a területet nagyszámban felkeresõ turistáknak. Az erdõgazdasági út bevágásában feltárult geológiai szelvényeknél elhelyezett tanösvény-táblák megismertetnek a terület üledékes és vulkánikus kõzettípusaival, ezek korával, kialakulásával, valamint a bennük megfigyelhetõ õsmaradványokkal, fosszíliákkal. A tanösvény kb. 4km hosszúságú, 10db tájékoztató tábla került elhelyezésre. Kár, hogy az 1996-os megnyitása óta a geológiai szelvényeket nem újították fel. Sok helyen benõtte már a természet a kõzeteket, nehéz a táblán olvasottakat felfedezni a szelvényeken. A Pásztor-forrás elõtt bevártuk egymást. A völgy kis patakja mész tufagátakat épít a forrás környékén. Ezzel az érdekes építõ munkával délután is találkoztunk a Hidasi-völgyben. 11 óra után pár perccel elhagytuk a völgyet, a piros jelzésen meredeken elkezdtünk felfelé gyalogolni a Cigány-hegy felé. 1140-kor már a kilátónál voltunk. Félórás pihenõ következett, lehetett gyönyörködni a panorámában, lehetett ebédelni.

A rövid túrásainktól elváltak az útjaink, mi a sárga jelzésen Püspökszentlászló irányába indultunk tovább. Nagy rétet kellett keresztezni, közben pár percre betértünk az árnyékos kisújbányai temetõbe. A kis temetõ rendezett, látszik rajta, hogy folyamatosan ápolják, gondozzák. A rét után erdei szakasz következett, enyhén emelkedett az út. A Diós-kútnál vizet vételeztünk majd az aszfaltozott utat elérve összevártuk a csapatot. Az aszfaltos úton mentünk továbba Vöröspart oldalában. Kíváncsian vártuk milyen állapotban lesznek a bánáti bazsarózsák - a tavalyi túra alkalmával lemaradtunk a virágzásukról. Most szerencsénk volt, jól sikerült a túra idõpontjának kiválasztása! Egy-két napja kezdõdött a virágzásuk, a legtöbbjük még bimbós állapotban volt! Kiélvezkedtük magunkat, jó sok képet csináltunk a szigorúan védett virágról aminek eszmei értéke 250.000.-Ft! A virágnézés után a kék négyszögjelzésen lementünk Püspökszentlászlóra. A templomnál levõ asztalokhoz leültünk nasizni, pihenni. Akinek kedve volt benézett az arborétumba, melyet EU-s pénzbõl szépen rendbehoztak.

1400 órakor felszedelõzködtünk, átsétáltunk a kis településen, majd a gróf Zichy Gyula megyés püspök által emeltetett Krisztus keresztnél a kék háromszögjelzésen Pusztabánya felé vettük az irányt. 20 perc alatt átértünk Pusztabányára, ahol a mai napon rendezett Mecsek 50-es teljesítménytúrának ellenõrzõ pontja volt. Elõtte megnéztük a rekonstruált üveghutákat. Itt sokan összefutottunk, ismét nagy létszámú lett a csapatunk. 1445-kor indultunk tovább a zöld keresztjelzésen, majd rövid idõn belül áttértünk a kék jelzésre, mely a Hidasi-völgyben halad. Hangulatos a völgy, a kis patakocska hasonlóan a Melegmányi-völgyhöz apró mésztufa gátakat építget. A sárga keresztjelzés elválásánál egy különösen szép, 3 méteres tufagát látható.

Négy óra elõtt pár perccel fordultunk Máré vár irányába. Két völgyet is kereszteztünk a Várvölgy eléréséig, mind a kettõ elég kemény kapaszkodó volt. Nem mindenkinek volt kedve elsétálni a várhoz, igaz itt már többször is megfordultunk az elmúlt években. A kis középkori várat a tatárjárás után építették, elsõ írásos említése Károly Róbert uralkodása alatt történt. Miután Pécs várát a török elfoglalta, Máré vára is török kézre került, majd 1545-ben a mohácsi szandzsákhoz csatolták. A XVI. században lõporrobbanás és tûzvész következtében pusztulhatott el, mert a XVII. század végén kelt oklevelek elhagyott romként említik a pécsi püspök birtokában. A vár falai magasan állnak, múzeum is megtekinthetõ. A gondnokot régóta ismerjük, szívesen beszél a vár történetérõl.

A vár megtekintése után lementünk a buszunkhoz. Összegyûjtöttük a csapatunkat, páran lementek szomjukat csillapítani a Várvölgyi Kemping büféjébe. Hollandok üzemeltetik a kempinget és a büfét, Magyaregregyen telepedtek le! 1800-kor elindultunk hazafelé, 2100 órára értünk vissza Százhalombattára. Utólag elmondhatjuk, hogy ez az április végi túránk nagyon kellemesre sikeredett, az idõjárás már-már a nyári kánikulát idézte. Legközelebbi túránk a Tihanyi-félszigetre vezet 2013.05.11-én. Remélhetõleg ismét teltházas lesz a buszunk és az idõjárás is kedvezõ lesz.

(A mellékelt képek Muskovics András (MA) és Szabó Zsolt (SzZs) felvételeibõl kerültek kiválasztásra)