2006 szeptember 23, Gerinc túra - Mátra

2006. szeptember 23-án a Mátrában túráztunk. A túrán 45 fő vett részt. A szokásoknak megfelelően két lehetőség között választhattak a résztvevők:

1. variáció: Mátrafüred - Peres bérc - Hármashatár () - Kis-kő () - Hármashatár - Hidas bérc - Dobogó - Kékestető - Sas-kő () - Markazi kapu - Mária kép (, ) - Rókalyuk-tető - Markazi vár - Markaz

2. variáció: Kékestető - Sas-kő () - Markazi kapu - Mária kép (,) - Rókalyuk-tető Markazi vár - Markaz

Az első variációt választó turisták szálltak le először a buszról. 26an indultunk neki a hosszabb túrának Mátrafüredről. Mivel a Bene vár környékén már többször is voltunk, a Kékesre is felmentünk erről a gerincről, most egy másik útvonalon 'hódítottuk' meg az ország legmagasabb pontját. A rövidebb túrát választókat a busz felvitte a Kékestetőre, így nekik minimális szinttel kellett a mai napon megbírkózniuk.

A Bene patakot hamar elhagytuk, majd elkezdtük az emelkedésünket. Hol erdőben, hol irtáson keresztül haladt a jól jelzett turista utunk. Visszanézve Gyöngyös, Mátrafüred panorámájában lehetett gyönyörködni. Bal oldalt Mátraháza 2 nagy épülete volt látható. Szinte észrevétlenül fogyott a szint. Egyesek, egy kis kitérővel elmentek a Kis-kő szikláihoz. Az andezit sziklák nagyon látványosak. A panoráma ma már nem teljes, mivel az erdő fái megnőttek, így korlátozott lett a kilátás Alföld irányába. Hármashatárnál találkozott ismét a csapat.

Egy kis szusszanás után nekivágtunk a Kékesnek. Mai nap legmeredekebb kapaszkodója következett. Amint az út meredeksége csökkent, elértük a Kékes déli oldalának bükkösét. Szép napsütéses időnk volt. Nemsokára elértük a szanatórium kerítését. Fenn a tetőn félórás pihenőt tartottunk. Ki táplálkozott, ki a folyadékveszteségét pótolta, ki a TV adótoronyba ment szétnézni.

Az országos kék jelzésen folytattuk utunkat Sas-kő irányába. A Mátra gerincének egyik legszebb szakasza következett. A Sas-kőről tökéletes a kilátás. Távolban a Karancs, Medves sziluettje, a látóhatáron a Szlovák Érchegység elmosódott körvonalat látszódik. Előttünk a Recski medence, falvakkal együtt. Sas-kő tetejét a világháborúban elesett turisták emlékmûve uralja.

Utunk továbbra is lefelé vezetett. A Markazi kapunál elváltunk az országos kék jelzéstől, a zöld és a zöld L jelzésen folytattuk utunkat. Útközben egy Mária képet is láthattunk. Modern kép, valószínüleg korábban tényleg egy Mária kép lehetett a tölgyfán, de most a ránézés irányától függően Máriát, illetve Jézust lehet felismerni. A Rókalyuk-tetőn hullámos úton haladtunk, persze inkább lefelé vezetett utunk mint felfelé.

A jelzéstől 50m-re található a Markazi vár romja. Árpádkori vár volt, sokat nem tudunk a történetéről, a tatárjárás után épülhetett. Az 1552-es török ostron után már nem volt hadászati jelentőssége. A déli fal még jelentős magasságú. A romok feltárása még nem történt meg. A kilátás pazar a Várhegyről, alattunk Markaz, a nagy víztározójával, távolabb a Mátravidéki Erőmû a hûtőrornyaival, kéményével, még távolabb az Alföld látható. Északi irányban a Mátra oldalgerincei láthatók.

Egy kis pihenés és szemlélődés után elindultunk a túra utolsó szakaszára. A bokros, füves legelőn végig előttünk volt a Mátravidéki Erőmû sziluettje. A faluban a templomnál várt a buszunk, de mi még rátettünk 2km-t, mivel a jelzésünk eltûnt, mi meg a falu távolabbi pontján lyukadtunk ki. A kisebb túrát teljesítők már a presszóban vártak minket. Negyed órát mi is engedtünk magunknak, hogy a vízháztartásunkat egyensúlyba hozzuk. A következő túránk Börzsöny.

(A fényképeket Muskovics András készítette)

(Megjegyzés: Más képekkel, ugyanezzel a szöveggel a Pest Megyei Természetbarát Szövetség honlapján is találkozhattok.)