2022 július 31-07, Bakony környéki kerekezés - Balaton-felvidék

2022 augusztus 4. csütörtök, Zirc-Tés-Dudar-Zirc

Elérkezett az ötödik nap. Ahogy telt az idő, mind melegebb lett, a mai napra már hőség riadót rendeltek el, emiatt újragondoltuk a mai túratervünket. Ez volt az utolsó autós nap, amikor nem Veszprémből indult a túra. A találkozó Zirc Állomás utca, a TESCO parkoló volt. Az eredeti terv az volt, hogy az indulás előtt közösen megnézzük a zirci apátságót és környékét, majd utána indul a kerekezés. Közbejött, hogy délelőtt nem látogatható a templom rendezvény miatt, emiatt mi korábban, a nagy meleg elött tudtuk elkezdeni a túrát. Az apátság megtekintését eltoltuk 15 órára, mikorra várhatólag visszaérkezünk ide. Végül is ez a két variáció került meghirdetésre:

Útvonal: Zirc – Kardosrét – Csesznek – Bakonyoszlop – Dudar – Csetény – Szápár – Tés – Bakonynána – Felsőpere – Olaszfalú – Zirc

Minősítő pontszám: 24+4+1=29 pont
Alternatív útvonal: Zirc – Nagyesztergár – Dudar – Bakonynána – Felsőpere – Olaszfalú – Zirc
Minősítő pontszám: 13+2+1=0 pont

A jelentkezőket áttekintve az látszódott, hogy a mai napon is csak az erős mag fog vállalkozni a nagy túrára, pedig azt is megrövidítettük, kihagytuk Csesznek várát. A kiírással ellentétben ellenkező irányban kezdtük el a túrát. A kisebb távot választók Dudaron át Bakonynánára tekerte, itt megnézték a Római-fürdőt, majd visszajöttek Zircre. Mivel sok idejük maradt, kocsival átugrottak Csesznekre megnézni a várat. Zircen futott végül is össze a két társaság. A hosszabb útvonalat választók Olaszfalun keresztül érkeztek meg Bakonynánára. Itt összefutottunk a szemből jövő kis csapatunkkal. Innen tovább kerekezve az erdészeti műúton Tésre futottunk be. Ez a szakasz elég keményre sikeredett sok emelkedőnk volt, de kárpótolt bennünket a panoráma. Tésre érkezve hosszabb pihenőt tartottunk. Itt szerettük volna bevárni azt a pár embert, aki közülünk elment megnézni a Római-fürdőt, de közben telefonáltak, hogy a rövidebb túrásokhoz csatlakoznak. Ezek után mi tovább indultunk Szápár felé. Végig lejtett az út, alig győztünk végig fékezni! Majd Csetény, Dudar következett, itt már érezhető volt a forróság. Az út meg egyre csak emelkedett, minden egyes kilométerért meg kellett izzadnunk. Dudaron álltunk meg ebédelni a szokásos módon, egy élelmiszer boltnál. A bolt klimatizált volt, kellemes volt benn téblábolni.

Ebéd után Nagyesztergár következet, idáig is emelkedőn kellett kerekeznünk. A faluban megálltunk egy működő nyomóskútnál, hogy felfrissítsük magunkat, és vizet vételezzünk. Továbbmenve már könnyű dolgunk volt, szinte végig gurultunk Zirc felé. A parkolóban felraktuk a bicajokat a kocsikra, így készen álltunk a hazamenetelre. De előtte még az apátság meglátogatása volt tervbe véve. Némi frissítővel vártuk, hogy összegyűljön a csapat. 28 fő jött el az apátságba. Közülünk páran időközben megjárták már az Arborétumot is. A mi időnkbe csak a rendtörténeti kiállítás, a gomblenterem, és a templom látogatás fért bele. Ráadásul a templom látogatás időhöz volt kötve, igy igyekeznünk kellett. A templomban remek vezetést kaptunk, alig akartuk elengedni a szerzetest, aki elmesélte Nekünk a Zirci Apátság történetét. Kellemes, hűvös volt a templom klímája.

Az apátságot III. Béla árpádházi magyar király alapította 1182-ben, amely azonban csak fia, Imre uralkodása alatt készült el. Zirc ma a magyarországi ciszterci szerzetesrend központja. A középkori apátság épülete késő román és korai gót stílusban épült. Az épületegyüttes a mai apátság és az arborétum között helyezkedett el, alapjainak egy része megtekinthető arborétum felől megközelíthető romkertben. A XVI. században a török hódoltság idején szerzetesei elmenekültek. Az újjáépítés 1727-ben kezdődött, a barokk monostor és templom falaiba a középkori épületek köveit is beépítették, csupán egyetlen pillérköteget hagytak meg emléknek eredeti helyén, a mai Köztársaság úton. A ma is látható formáját a XX. század elején nyerte el. A zirci Nagyboldogasszony templom építése 1732-ben kezdődött, felszentelésére 1752-ben került sor. Különleges értéket képvisel az 1745-ben készült oltárkép, mely a kor kiváló művészének, Franz Anton Maulbertschnek az alkotása. A templom az apátság alapításának 800 éves évfordulóján basilica minor címet kapott a pápától. Érdemes megtekinteni a templomon kívül a Látogatóközpontot, a Királytermet, a Vöröstoronyot, a Műemlékkönyvtárat.

Az apátság meglátogatása után mindenki a szállásunk felé vette az irányt. Nem volt semmi a mai nap, tényleg küzdelmes volt a nagy melegben a sok kapaszkodó! Nem volt semmi a mai napi folyadék fogyasztásunk! Mindenesetre szép napunk volt, lehetőség volt megismerkedni a Zirci Apátság történetét is.

(A mellékelt képek Szabó Zsolt (SzZs) felvételeiből kerültek kiválasztásra)