2019 június 15, OKT Keszthely-Lesenceistvánd - Balaton-felvidék

A túrán résztvevők száma érezhetően lecsökkent, beköszöntött a nyár. A buszon 39-en jöttünk össze, további 3 fő csatlakozott hozzánk Gyenesdiáson. Ők személygépkocsival jöttek el, a túra után az Országos Kék Túra útvonal további dunántúli szakaszára mentek még gyalogolni. Sajnálatos módon az előző túránk elmaradt. Nem kaptuk meg a buszunkat, csak péntek este derült ki, hogy gond van. Hiába készültünk a Pest megyeiekkel együtt a Georgiades Gábor kopjafájának megkoszorúzására Királyházán, nélkülünk zajlott le az ünnepség. Az elmúlt napokban komoly hőhullám alakult ki, sorra dőltek meg az országos melegrekordok, páran emiatt visszavonták a jelentkezésüket. A szokásos hat órai indulás helyett majd félórával később indultunk el Százhalombattáról. Új sofőrt kaptunk, aki nehezen tájékozódott a környékünkön. Érd, Tárnok, Martonvásár után az M7-en mentünk lefelé a Balatonhoz. Lepsény magasságában megálltunk 20 percre a MOL kútnál. Az üzemanyagtöltő állomás még mindig átépítés alatt van, de a kiszolgálás folyamatos. A Balaton déli oldalán, az M7-es autópályán mentünk le Keszthelyre, a mai nap első pecsételési helyünkre. Ezzel a mai napi túrával tovább folytatjuk a „Végig a kéken, a Balaton-felvidéken” túrasorozatunkat. A nagy hőségre való tekintettel úgy döntöttünk, hogy a városi aszfaltos szakaszt kihagyjuk, a tényleges túrát Gyenesdiáson fogjuk megkezdeni. Így csak bélyegezni mentünk el Keszthely vasútállomására. Egyébként ez a két túra változat került lebonyolításra a mai napon:

Útvonal: Gyenesdiás (130 m, ) – Nagymező (190 m, ) – Festetics kilátó (231 m, ) – Nagymező (190 m, ) - Vállus (240 m, ) – Kő-orra (350 m, ) – Lesenceistvánd (130 m, )

Alternatív útvonal: Vállus (240 m, ) – Láz-hegyi kilátó (360 m, ) – Kő-orra (350 m, ) – Lesenceistvánd (130 m, )

945-kor voltunk a vasútállomáson. Nehezen keveredtünk ide, kerékpáros túra miatt sok út lezárásra került a környéken. Miután mindenki elvégezte a pecsét begyűjtését, visszaszálltunk a buszra, elmentünk Gyenesdiásra, hogy megkezdjük a mai túránkat. A hosszútúrások innen kezdtek el gyalogolni 1015-kor. A rövidtúrásaink 10-en a buszon maradtak, Ők Vállusra mentek, hogy előttünk az OKT kék jelzésén Lesenceistvándra gyalogoljanak át. A település temetője mellett vezetett ki az út. Elhaladtunk a temető kápolna mellett, majd jobbra elhagytuk Palkó Sándor ornitológus és Gödörházy Antal jegyző mellszobrát. Félóra elteltével már a Nagymezőn voltunk. Az elől haladók jó része kihagyta a Festetics kilátót, pedig az kb. 10 percre van a réttől. Kár, hogy párás volt az idő, de még így is szép volt a panoráma. A Keszthelyi-öböl, észak felé a Keszthelyi-hegység vonulatai a Berzsenyi kilátóval, a Balaton csíkja is látható a kilátóból. Visszatérve a Nagymezőre, rövid pihenőt tartottunk. Az OKT útvonalát pár éve megváltoztatták a közeli lőtér miatt. Most is hallatszottak a lövések, korábban a lőtér mellett vezetett az út. Az ég fátyolfelhős volt, ez volt a szerencsénk, így elviselhető volt a párás meleg. Egyébként is erdőben kellett gyalogolnunk kb. 2 órát. Elhaladtunk közben a hatlábú pajta és a Ferenc József fája mellett. 13 óra után pár perccel értünk Vállus közelébe. Páran felmentek a közeli Lázi-hegyi kilátóba. Szép kilátásban volt részük!

Az OKT-s bélyegzőt rendben megtaláltuk az évek óta bezárt Vegyesbolt falán, a telefonszekrényben. Miután mindenki elvégezte az adminisztrációt, pihenőt tartottunk. Sikerült elcsípni egy mozgó élelmiszert árusító kocsit, így hozzájutottunk sörhöz, üdítőhöz, fagylalthoz. A pihenő után tovább gyalogoltunk. Megpróbáltunk páran feljutni a falu túlsó végéről a kilátóba, de ez nem jött össze. Nem találtuk meg a jelzetlen utat, a tanösvény jelölésének nyoma sem volt. Ezek után tovább mentünk, a Kő-orra panorámában bíztunk. A kilátópontot 1520-kor értük el. Elég sokan összeszaladtunk, csoportkép is készült a kilátópontnál. Pazar a panoráma, Csobánc, Szent György-hegy, Gulács, Badacsony, Szigliget, Hegyesd vonulatai láthatók innen. A Balaton-felvidék egyik legszebb kilátópontja a Kő-orra. Ráadásképpen sok sárga virágzó lent is találtunk a fű között! Elmenőben még visszanéztünk a Vállus feletti kilátóra, majd el kezdtünk ereszkedni Lesenceistvánd felé. Szőlők között mentünk lefelé egy aszfaltúton a falu felé. 1625-kor értünk be a településre. Közben elhaladtunk a Máté-kút mellett, majd három Krisztus kereszt mellett jutottunk le a központba. A Fapados kocsmában rendben megtaláltuk az OKT bélyegzőjét. A rövidtúrásaink is itt voltak már. Kb. 20 percnyi szünetet tartottunk, míg elő nem került az autóbuszunk. Egyik társunk eltévelyedett, Lesencetomajon lukadt ki. Őt ott szedtük össze hazafelé menet. 1700-kor már hazaindultunk. Kellemes volt a túra, senki sem kapott hőgutát. A Keszthelyen átvezető aszfaltos út megspórolása sokat segített a társaságnak, hogy megússza a mai túrát! Legközelebb is a Balaton-felvidékre fog vezetni a túránk, folytatjuk az itteni OKT-s útvonal bejárását. Tapolca, Badacsony közötti útvonal bejárása lesz a cél. De előtte kerékpáros túra lesz Szentendrére.