2019 április 27, Balatoni Kék Túra 3 - Balatonfüred - Mencshely

Egy hónap elteltével folytattuk a Balatoni Kék Túra sorozatunkat. Ott folytattuk, ahol március 23-án abbahagytuk, Balatonfüreden. Nem voltak kedvezőek az előjelek, elég rossz időjárási előrejelzéseket lehetett látni az interneten. Ennek ellenére nem sokan riadtak vissza, a 63 fő jelentkezőből 5-en vonták vissza a jelentkezésüket. Ezen túlmenően 3-an csatlakoztak hozzánk Balatonfüreden, a kiindulási pontunkon. Utólag persze könnyű okosnak lenni, de azok jártak jól, akik vállalták a túrát, hiszen kellemes, nem túl meleg időben gyalogoltuk végig a távot. A szokásos százhalombattai Ebatta előtti, hat órai indulás után, Érd, Tárnok, Martonvásár után lett tele az autóbuszunk. Ismét szép számmal jöttünk össze, a buszon 58-an voltunk, további 2 fő pedig később csatlakozott a csoporthoz, akik vonattal illetve személygépkocsival utaztak le. Lefelé menet Lepsény magasságában, a MOL üzemanyagtöltő állomáson álltunk meg 20 perc szünetre. A pihenő után, kb. 9 órakor a hosszabb túrát választók Balatonfüreden, a vörös templomnál kiszálltak az autóbuszból. Egyébként - szokásunkhoz híven - 2 túraváltozat közül lehetett választani, ezek az alábbiak voltak:

Útvonal: Balatonfüred (150 m, ) – Papsoka templomrom (200 m, ) Evetes-völgy (240 m, ) – Kis-Gella (380 m, ) – Nagy-Gella (416 m, ) – Zádorvár (330 m, ) – Hideg-hegy (395 m, ) – Halom-hegy, Kossuth kilátó (399 m, , , ) – Mencshely (335 m, , , )

Alternatív útvonal: Barnag (416 m, ) – Zádorvár (330 m, ) – Hideg-hegy (395 m, ) – Halom-hegy, Kossuth kilátó (399 m, , , ) – Mencshely (335 m, , , )

A vonattal és személygépkocsival jövőkkel a vörös templomnál találkoztunk. A hosszabb túrát választók 44-en innen indultak el. Akinek hiányzott az itteni pecsét, a Közösségi Háznál pótolhatta. A rövidebb szakaszt választók a buszon maradtak, Őket Barnagra vitte át az autóbusz, Ők innen, a piros romjelzésen jöttek fel a Balatoni Kék jelzésre. A római katolikus vörös templom 1927-ben épült neoromán stílusban. Két 35 méteres tornya a város egyik meghatározó jelképe. A templom alapkövét 1926 októberében rakta le Dr. Rott Nándor püspök. A neoromán stílusú templom 40 méter hosszú, 20 méter széles és 10 méter magas. A munkálatok olyan gyorsan haladtak, hogy 1927 márciusában már álltak a falak, ennek az évnek májusában pedig a két 35 méteres toronyra feltették a kereszteket. A templomajtón belül, jobbra Dr. Rott Nándor képét festették meg. A templomot Krisztus Király tiszteletére szentelték fel. Nagy csapatunk a Kossuth Lajos utcán indult el. Elhaladtunk az I. világháborús emlékmű, valamint a református templom mellett. Az óváros legmagasabb épülete, az egytornyú fehér templom, így hívják már több, mint egy évszázada a helyi reformátusok templomát. A hivatalos műemléki jegyzék szerint klasszicista ízlésben épült 1828-ban. Évtizedekig meghatározó, uralkodó épülete volt az Öreg-hely alatt elterülő résznek. A Balaton-felvidék egyik legnagyobb református temploma.

Nem sokkal később egy régi vízimalom mellett haladtunk el, majd megérkeztünk a régi temetőhöz, ahol Papsoka templomromja látható. Papsoka falu Szent Mihály temploma egy római villa alapjaira épült a XII. században. A XIII. században karzattal, a XIV. században egy toldalékkal, a XV. században gótikus szentéllyel bővült és ekkor épülhetett a templom körítő fala is. Feltárása során került elő egy XI. századi gazdagon díszített, aranyozott, vörösréz körmeneti kereszt (1964/1965). A falut a tihanyi bencés szerzetesek egyházi szolgálói lakták. A templom romjai mellett található Keöd József sírja, aki az első menetrend szerint közlekedő balatoni gőzhajó, a Kisfaludy utolsó kapitánya volt. Hamarosan, miután megnéztük a romokat, elhagytuk az utolsó balatonfüredi házat is. Ligetes tisztásokon át vezetett a kék jelzésű ösvényünk. Nagyon sok agárkosbort, valamint bíboros kosbort láthattunk ezen a szakaszon. Volt még lila ökörfarkkóró is, valamint kék len is. Az Evetes-völgyet elérve, szinte visszafordultunk, amint elértük a kis sédet. Egy darabig a patak mellett haladt az ösvényünk, majd északnyugatra kanyarodtunk. Balatonszőlős felett értük el a tótvázsonyi műutat. Ezen gyalogoltunk 20 percet, mire elértük a hidegkúti elágazást.

A buszmegállónál balra letértünk, elindultunk a 380 m magas Kis-Gella felé. Az eléggé kanyargós ösvényen a 416 m magas Nagy-Gellára értünk fel. Egyik csúcsról sincs kilátás, a csúcsokat benőtték a fák. 1200 óra körül jártunk a Cseri kastélyszállónál. A kúriát 1927-ben emeltette a Stolte család. Ekkor a környező dombokon gazdálkodás folyt, aminek tanúságaként számos gyümölcsfa található a szállodához tartozó birtokon. A gazdasági világválság vetett szomorú véget a termelésnek és egyben a Stolte család itt töltött éveinek is. Ezután a kastélyt Jacobi Viktor zeneszerző vásárolta meg és adta keresztlányának nászajándékba. A 40-es évek végének államosítása pusztulást hozott a kastélyra és a gyümölcsösre is. A fák nagy részét kivágták az állami gazdaság rendelkezésére, a kúriából pedig szolgálati lakások lettek. A következő ötven évben a birtok többször gazdát cserélt, majd az enyészeté lett. Változás 1992-ben következett be, amikor a kastély ismét magánkézbe került. A régi épület mellé ekkor egy új, háromszintes, az eredeti stílusához hasonló szálloda épült, amely idén húsz éve szolgálja a természet közelségére vágyó vendégeit.

Továbbra is eléggé kanyargott a jelzésünk. 1300 óra után az utolsó emberünk is felért Zádorvár romjaihoz, kissé letérve a kék jelzésről, a piros romjelzésen. A várat a XIV. században építették, de már a XV. század elején sorsára hagyták és közel 600 éven keresztül pusztult, 2017-ben kezdték el a feltárását. A vár 55x65 méteres alapterületű, a déli oldalán láthatóak még a falak maradványai, a többi részét már visszakövetelte magának az erdő. Ha kívülről körbe kerüljük, rálátunk Pécselyre és mögötte a Tihanyi félszigetre és természetesen a Balatonra is. A vár környékének rendberakása, a régészeti kutatások megkezdődtek a Történelmi Emlékekért Alapítvány jóvoltából. A pár évvel ezelőtti állapotokhoz képest most már áttekinthetőek a romok. 25 perces ebédidőnket is a romok között töltöttük el. A vár előtti tisztásról pompás a panoráma a Tihanyi-félszigetre.

A kis kitérő után visszamentünk a kék jelzésre folytatni az utunkat. Kőgátak mentén vezetett a jelzésünk, a pirossal együtt. A piros jelzéstől a Hideg-hegyen váltunk el. Útközben is volt olyan kilátó pontunk, hogy láthattuk a Balaton egy részét. Elhaladtunk a Nomád állatfarm, majd a Hideg-hegyi erdészház mellett. 90°-os bal kanyar után hosszú egyenes szakasz következett délnyugati irányba. Virágzó repce tábla mentén érkeztünk meg a Komposztáló telephez, mely körbe van kerítve. Úgy tűnt, nem működik már a telep. Előttünk magasodott a Halom-hegy. Változatos terepen, hol erdőben, hol réten érkeztünk meg a hegy lábához. Becsatlakoztunk a piros jelzésbe, balra kanyarodtunk rajta. Itt utat tévesztettünk. Valami gond van a térképpel, vagy Velünk, de nem találtuk meg a felmenő kék háromszögjelzést. Végül 1600 órakor egy jelzetlen úton, szőlő ültetvény mellett jutottunk fel a 399 m magas Halom-hegyre. 1962-ben épült a fel Kossuth-kilátó. Az utóbbi években építették ki a Tűzhányó tanösvényt és a szabadtéri geológiai bemutatóhelyet. A füves tetőn 9 db tájékoztató tábla ismerteti hazánk geológiai történetét. A Vulkán időfal felirataiból a Balaton környéki vulkánok kora olvasható le. Az egykori bazaltbánya köveiből kirakott, hetven lépéssel körüljárható, Balaton formájú terepasztalon a vulkánok földrajzi elhelyezkedése tanulmányozható. A kilátóból pompás panoráma van a környékre. A Balatonon, a Tanúhegyeken kívül a távolabbi Kab-hegy és a Somló is látszódik.

Miután kinézelődtük Magunkat, elindultunk lefelé a tanösvényen. Érdekes módon gyakorlatilag nem festették fel az utat, de a tájékoztató táblákat kihelyezték! A gépkocsi parkolónál áttértünk a piros jelzésre, melyen 1745-kor megérkeztünk Mencshelyre, a túránk végpontjába. A település lelkészlakában 1849-ben a magyar szabadságharc szellemi vezérének, Kossuth Lajosnak a felesége és gyermekei rejtőzködtek. Erről egy emléktábla tájékoztatja az idelátogatót. A kis faluban 3 felekezet temploma látható. A kocsma környékén összegyűjtöttük a népes csapatot. A buszunkra még negyed órát kellett várnunk, hogy hazainduljunk. Kellemes túránk volt, azok jártak ismét jól, akik nem ijedtek meg az időjárás előrejelzéstől. Legközelebb május 11-én lesz gyalogtúra, a Kővágóörs, Mencshely közötti szakasszal folytatjuk a Balatoni Kéket.

(A mellékelt képek József László (JL), Muskovics András (MA), Szabó Zsolt (SzZs) felvételeiből kerültek kiválasztásra)