2018 július 11-18, Kárpátforduló környéke jutalomtúra, Erdély

2018. július 14. Csukás-hegység

A tegnapi Bucsecs túra után következett a harmadik hegység, a Csukás. Valamilyen oknál fogva ezt a hegyet jóval kevesebben járják, mint az előző két napon felkeresett hegységeket. Érthetetlen, mert a Csukás igen látványos hegység! Elsősorban formagazdagságával tűnik ki a Kárpátforduló többi hegysége közül. Viszonylag csekély magasságú, a legmagasabb csúcs az 1954 m magas Csukás. Mészkőből és a kavics konglomerátumokból keletkezett sziklaalakzatai teszik felejthetetlenné. Sziklatűk, oszlopok, cukorsüvegek, kőgombák kápráztatják el a hegységet felkereső turistákat. A változatos formák kb. 700 m vastag konglomerátum rétegben alakultak ki. Kőzettani felépítése nagyban hasonlít a Bucsecsre, illetve a Csalhóra. Az alakzatokat helyi legendák alapján nevezték el, kővé dermedt embereket, arcokat, madarakat, különféle állatokat ismerhetünk fel bennük. Leghíresebbek közülük a Bretocsa Szfinxe, a Pletykáló Vénasszonyok, a galamb, a Csukás ikrei, az Ördög keze, a Góliát torony, a Sziklavár. A megszokott időben indultunk el Bácsfaluból. Négyfalun keresztül elindultunk a Bretocsa-hágó felé, melyet régebben Hétfalusi-hágónak, vagy Ósánci-hágónak neveztek. Szombatra való tekintettel gyakorlatilag üres volt az út, forgalom semmi sem volt. Szerpentineken érkeztünk fel a Bretocsa-hágóba, mely 1263 m magasságban vezet át a hegység déli részén. Ismételten 3 útvonal variáció alakult ki az alábbiak szerint:

Útvonal: Bretocsa-hágó (1263 m, ) – Bretocsa-havas (1827 m, ) – Tigáj-nyereg (1745 m, ) – Csukás (1954 m, ) – Nagy-Tigáj (1844 m, ) – Csukás menedékház (1595 m, ) – Piroska-nyereg (1567 m, ) – Keresztút (1805 m, ) – Vörös-havas (1648 m, ) – Muntele Roşu menedékház (1280 m, ) – Berii híd (1150 m, , )
Túratáv: 20km (ebből 16km magashegyi)
Emelkedő: 1000m (ebből 800m magashegyi)
Idő: 9 óra
Minősítő pontszám: (24+16)x2=80+6+4+1=91 pont

Alternatív útvonal: Csukás menedékház (1595 m, ) - Tigáj-nyereg (1745 m, ) – Csukás (1954 m, ) – Nagy-Tigáj (1844 m, ) – Csukás menedékház (1595 m, ) – Beri-híd (1050 m, )
Túratáv: 17km (ebből 14km magashegyi)
Emelkedő: 600m (ebből 600m magashegyi)
Idő: 7 óra
Minősítő pontszám: (21+12)x2=66+4,5+1=72 pont

Túratáv: 12km (ebből 12km magashegyi)
Emelkedő: 600m (ebből 450m magashegyi)
Idő: 6 óra
Minősítő pontszám: (18+12)x2=60+1=61 pont

A hosszabb útvonalat választók 13-an a Bretocsa-hágóban szálltak ki az autóbuszból. A többiek tovább buszoztak a Berii hídhoz, ahonnan terepjárókkal felviszik az embereket a Csukás Menedékházig. Ez lett a második variáció, a harmadik pedig az lett, hogy a menedékháztól gyalog visszatért az autóbuszhoz. 735-kor már a Bretocsa-hágó parkolójában voltunk, a nap erőlködött, reméltük, hogy jó idő lesz. Itt van Brassó és Prahova megye határa. A pirossal jelzett köves úton pár perc alatt elhagytuk a lucfenyvest, enyhén emelkedő ösvényen haladtunk felfelé. Kiértünk egy füves mezőre, elhaladtunk egy elhagyott esztena mellett. Szerpentinezve haladtunk az átjátszó állomás felé. A Bretocsa szikláit is jó ideje láttuk a legelő felett, pedig még mindig elég párás volt a levegő. Visszapillantva szép látványban volt részünk. Jobb felé, távolabb a Grohotis és a Baj-hegység füves gerincét láttuk. Balról folyamatosan felhőket fújt be a szellő. A Bretocsa szikláinál elidőztünk egy keveset, az idő mind bíztatóbb lett. Közvetlenül a sziklák alatt vezet az ösvény. Rövid, meredek szakasz után jutottunk el a főgerincre. Kényelmesen gyalogoltunk az ösvényen, jobbra, balra szép volt a kilátás. A Bretocsa csúcs alatt mentünk el, jobbra innen ágazik ki a Kis-Tigáj gerince. A Tigáj-nyeregben megpihentünk. Innen már látszódott a Nagy-Tigáj Sziklavára, a Csukás csúcs. A Tigáj alatt észrevettük a rövidtúrásainkat. Innen láttuk a híres Góliát és a Vörös-torony alakzatokat. Távolabb a Tészla-tető jellegzetes kupolája volt látható. A rövid pihenő után meredekebbé vált az ösvényünk, majd ismét enyhébb lett. Csupán a csúcs előtt kellett ismét kapaszkodnunk.

1100 órakor már a Csukás legmagasabb pontján voltunk, az 1954 m magas Csukás csúcson. Továbbra sem volt tiszta az idő, de azért már láttunk valamit a környékről. Rövid ejtőzés után elindultunk lefelé a Csukás Menedékházhoz. Az ösvény melletti Pletykáló Vénasszonyok sziklacsoportot felkerestük. Korábban több mint 10 db havasi gyopár tövet találtunk itt. Most is szerencsénk volt, megtaláltuk a havasi gyopárokat a sziklacsoport mögött. Meredek, köves, csúszós szakasz következett, majd beértünk egy kis nyeregbe, ahova becsatlakozik a piros keresztjelzés. Mind szebb lett az idő, láttuk a Csukás menedékházat, a mögötte levő Vörös-havast! 1230-kor már a menedékháznál voltunk. A menedékház üzemelt, sokan voltak itt fenn, valószínüleg a hétvégének köszönhetően. A ház bejáratát egy hatalmas hordóból alakították ki, látványos egy ajtó született így. A rövidtúrásaink még nem értek fel, nem is vártuk be Őket. A félórai pihenő és az ebéd, valamint a sör elfogyasztása után elindultunk a a Vörös-havas felé. Felmentünk a Piroska nyergébe, 1567 m magasságba. Ide több jelzés fut be. Tovább mentünk a Gropşoarele-gerinc felé. A csúcs előtt jobbra letértünk a piros háromszögjelzésre, mely levitt minket a Vörös-havas Menedékházhoz. Szép volt a panoráma a Tigájok felé, a Csukás Menedékházra. Errefelé is sok virágot láttunk az ösvény mentén. Az idő tökéletes lett, nagyon szép képek készültek a környékről. Igen kellemes volt a gyaloglás a füves gerincen. Távolról láttuk a két fémhengert a gerincen, melyek villámlás, zivtar idején védhetik meg a turitát a villámcsapástól. Öröm volt visszanézni a Tigájok felé, a bárányfelhős égi háttérrel!

Meredeken indultunk lefelé az oldalgerincen. Nem volt nehéz a lejtmenet, gyorsan vesztettük el a szintet. Sok buglyos szegfűt találtunk lefelé. Az 1883 m magas Gropşoarele-csúcs és a csipkés, sziklás gerinc sokáig látszódott balra felettünk. Pazar volt a kilátás! 1530-ra értünk le a menedékházhoz. A menedékház be volt zárva, állítólag az itteni ÁNTSZ záratta be, pedig rengetegen autóval jöttek fel idáig a hétvégi kiruccanásra. Leültünk 10 percre az út mellé, majd a piros körjelzésen tovább indultunk lefelé a Berii híd felé, ahol az autóbuszunk várt ránk. A másik két csoportnak is ide kellett leérkeznie. Az ösvényünk betért az erdőbe. Itt is láthattunk érdekes virágokat, Teleki virágot, foltos ujjaskosbort, valamint korallgombát. 1630-ra az utolsó emberünk is leért a Berii híd közelében várakozó autóbuszunkhoz. Nagy meglepetésünkre a rövid túrások nagyobbik része még nem ért le ide! A hétvégi roham miatt a terpjárók nem győzték lehozni az embereket a Csukás menedékháztól. Még az járt jól, aki gyalog lejött a nem éppen kellemes, sziklás, görgeteges úton. Végül is 1700 óra után nem sokkal teljes lett a csapat, hazaindulhattunk. Igen szép kiránduló időt fogtunk ki a mai napon is. Emlékezetes lesz a Csukás a szép szikla képződményeivel, a panorámáival.

(A mellékelt képek József László (JL), Muskovics András (MA), Szabó Zsolt (SzZs) felvételeiből kerültek kiválasztásra)