2018 július 11-18, Kárpátforduló környéke jutalomtúra, Erdély

2018. július 13. Bucsecs

Az eredeti kiíráshoz képest megváltoztattuk a túrák sorrendjét. Rájöttünk, hogy hétvégen nem egészen ideális elmenni a Bucsecsre, hiszen ilyenkor nagy a tömeg, szinte kerülgetni kell egymást a turistaösvényen. A felvonók miatt nagyon sokan feljutnak a főgerincre, ahol kellemes sétákat tehetnek, ezért a pénteki napra tettük át ezt a túránkat. Az időjárás előjelzések szerint továbbra is kellemes túraidővel számolhattunk. A Bucsecs hegység központi magját a 2505 m-es Omul-csúcs képezi, amely körül sugarasan terülnek el az oldalgerincek. A hegy főgerince patkó alakot formál, déli irányban nyitott a Ialomita-völgy által. A hegység domborzatát gleccserek formálták a jégkorszak idején, tengerszem azonban nem található a területén. A hegység főtömegét a kavicskő konglomerátum adja, majdnem 2000 m a vastagsága. Ez a kőzetféleség megtalálható a Csukásban, a Nagy-Kő-havason és a Csalhóban. Változatos összetételű a cementálódott konglomerátum, a felépítő elemek lehetnek mészkő, homokkő, kvarc, kristályos pala, és gránit kavicsok. Egykori tenger partján képződött ez a kőzetféleség. A nagy erősségű szelek, a víz, a fagy különböző mértékben koptatta, erodálta a felszínen levő kőzetet, ennek következtében látványos alakzatok jöttek létre, gombák, oszlopok, stb. Legnevezetesebbek a Szfinx és a Babele, melyek a Bucsecs-fennsíkon találhatóak. A hegység Nemzeti Park, szigorúan védett területeket jelöltek ki. Sajnos a hegység természeti állapota mind jobban romlik, természetvédelmi őrök hiánya, a nem megfelelően felügyelt turista tömegek, a túlzott legeltetés és a fakitermelés következtében.

A reggeli után, 630-kor találkoztunk az autóbuszunknál. A Predeal felé indultunk el. Átmentünk a hágón, majd Buştenibe érkeztünk a felvonó alsó állomásához. Az eredeti tervünk szerint felvonóval felmentünk volna a 2200 méteren levő felső állomásig, majd innen jártuk volna be a főgerinc nagy részét. A parkolóban összeakadtunk egy román taxi szervezővel, aki élénken magyarázott nekünk, hogy a felvonó bizonytalan ideig nem üzemel karbantartása miatt. Sándor a mai napon is velünk tartott, Ő ügyletelt a románnal. A taxis azt ígérte, hogy ugyanannyi pénzért, amibe a felvonó is kerül, felvisz minket a felső állomás közelébe. A biztonság kedvéért azért megnéztük a felvonó alsó állomását, de tényleg kitették a nem üzemel táblát. Ezek után a román organizátor kezébe csaptunk. Szerzett 4 db kisbuszt, majd felvitt Bennünket a Laptici hegy oldalába, nem messze Piatra Arsă menedékházhoz. Így alakultak a mai túrák, háromféle variáció is összeállt az alábbiak szerint:

Útvonal: Muntele Laptici (1900 m, (-)) - Buşteni felvonó felső állomása (2200 m) – Omul-csúcs (2505 m, ) – Buşteni felvonó felső állomása (2200 m) - Muntele Laptici (1900 m, (-))
Túratáv: 17km (ebből 17km magashegyi)
Emelkedő: 700m (ebből 700m magashegyi)
Minősítő pontszám: (25,5+14)x2=79+1=80 pont

Alternatív útvonal: Muntele Laptici (1900 m, (-)) - Buşteni felvonó felső állomása (2200 m) – Doamnele-nyereg (2300 m, ) – Buşteni felvonó felső állomása (2200 m) – Muntele Laptici (1900 m, (-))
Túratáv: 14km (ebből 14km magashegyi)
Emelkedő: 500m (ebből 500m magashegyi)
Minősítő pontszám: (21+10)x2=62+1=63 pont

Alternatív útvonal: Muntele Laptici (1900 m, (-)) - Buşteni felvonó felső állomása (2200 m) – Muntele Laptici (1900 m, (-))
Túratáv: 7km (ebből 7km magashegyi)
Emelkedő: 500m (ebből 400m magashegyi)
Minősítő pontszám: (10,5+8)x2=37+1=38 pont

A kis buszok jó nagy kerülővel jutottak el a Bucsecs déli főgerincére. Az 1-es sz. főúton elmentünk Sinaiaba, majd jobbra fordultunk a 71-es, Tărgovişte felé vezető műútra. Erről az útról is jobbra lekanyarodtunk, egy kiváló minőségű aszfaltozott erdészeti útra. A Dichiu hágó után a főgerincen értük el a kiindulási pontunkat. Miután mind a négy kisbusz megérkezett, rendeztük a költséget, megbeszéltük mikorra jöjjenek fel értünk. 840-kor elkezdtük a túrát a Laptici hegy oldalában. Közösen indultunk el, a Babele menedékházig együtt haladt a társaság. Kb. egy órai gyaloglás után már a híres kőalakzatoknál voltunk. A komfortos Babele menedékház az év minden szakában üzemel, van víz, villany, valamint étterme is. Ugyanide vezet fel a Ialomiţa-völgyből egy másik felvonó, melyet 1982-ben helyeztek üzembe. A 3 túra lehetőségből 29-en választották a 2505 m magas Omul-csúcs meghódítását. Kissé párás volt a levegő, ezidáig nem láttuk még sem a Caraimam-csúcsra épített emlékművet, sem a Coştila 2490 m magas csúcsán felépített katonai megfigyelőállomás tornyát. A menedékháznál megtekintettük a Babele (Vénasszonyok) négyes csoportját, melyet kerítéssel védenek az emberektől. Közelében van a másik híres kőalakzet, a Szfinx és a Kőgomba is. Miután elkészültek a fényképek, a szelfik, a sárga jelzésen elindultunk. A főgerinc eléggé kopasz, szélesek az ösvények, nagy az erózió. Némely szakasz olyan, mintha tengerparton sétálnánk az erózió által keletkező finom kavicson.

A Bucsecs hegységnek rendkívül gazdag a virágos flórája. Jó pár virágfaj bennszölött, endemikus, csak itt található meg. A túra során mi is sokféle virággal találkoztunk, a mellékelt képek is ezt tanusítják. A magasságból adódó zord időjárási viszonyokhoz alkalmazkodtak az itteni növények, általában mind alacsony termetű. Az Omul-csúcsot indulás óta nem láttuk, felhőbe burkolódzott. A kb. félúton levő Şugăriilor-nyeregben megálltunk tíz percre. A felhők kezdtek eltűnni, néha már beláttunk a Szarvas-gleccservölgybe (Valea Cerbului). Az Omul is kibukkant a felhőtakaróból. Az alsó úton folytattuk a gyaloglást, nyáron jól járható, de télen eléggé veszélyes a meredeksége miatt. Újabb nyereg következett, a Cerdacul Obărsiei. Innen még szebb rálátásunk volt a Szarvas-völgyre. A völgyből az Omul-csúcsra felvezető szerpentinező ösvény is tökéletesen látszódott. 20 perc alatt kényelmesen, 1210-kor elértük Bucsecs legmagasabb pontját, a 2505 m magas Omul-csúcsot. Az itt található menedékházat 1888-ban építette az Erdélyi Kárpát Egyesület, 35 férőhelyes. Szinte egybeépítették a jellegzetes sziklával. Szép időben tökéletes körpanoráma van közelre, távolra a csúcsról. A nap fokozatosan eltüntette a felhőket, mind többet láttunk a környékből. Ezen a napon teljesítménytúrát, vagy inkább futást rendeztek a hegyen. Már felfelé jövet is állandóan félre kellett állnunk, hogy utat adjunk a versenyzőknek. A menedékházhoz, a végcélba felérőket hatalmas ovációval és dudaszóval fogadták. Meg is érdemelték a lelkes fogadtatást, nem semmi a hegyen futni!

Mintegy félóra elteltével kisebb csoportokban elkezdtünk visszafelé menni. 1240-kor az utolsó emberünk is elindult lefelé, ugyanazon az úton, mint idejövet. A Coştila 2490 m magas csúcsát szinte folyamatosan láttuk visszafelé. A javuló időnek köszönhetően még több virág fotó készült. Elhaladtunk egy nagyobb hófolt mellett. Akinek melege volt, lehűthette magát. A Szfinx, a Kőgomba, a Vénasszonyok, a megvilágítás megváltozása miatt kicsit más képüket mutatták. Most nem időztünk sokat a szikláknál, a csoportok folyamatosan mentek tovább a megbeszélt találkozási helyre. A kisbuszok a megbeszélt időre 1530-ra értünk jöttek. Sinaiban meglepetés ért minket, hatalmas dugó volt a főúton. Alig araszoltak az autók. Sofőreink megunták egy idő után, mindenféle kis mellékutcákon kerülték ki a dugót. Végül megérkeztünk Buştenibe, ahol a mi buszunk várakozott ránk. Kifizettük a román szervezőt, elindultunk hazafelé. Szerencsénkre itt már normálisabb volt a forgalom. Szép napot tudhattunk magunk mögött, jól tettük, hogy megváltoztattuk a túrák sorrendjét!

(A mellékelt képek József László (JL), Muskovics András (MA), Szabó Zsolt (SzZs) felvételeiből kerültek kiválasztásra)