2018 július 11-18, Kárpátforduló környéke jutalomtúra, Erdély

2018. július 11. Kiutazás

2005 óta a 11. alkalommal Erdélybe szerveztük meg a szokásos jutalomtúránkat. Ezúttal Brassó környékén túráztunk, az úgynevezett Kárpátforduló hegyeiban. A Déli-Kárpátok főgerince itt fejeződik be, a hegylánc északi, északnyugati irányba fordul. Ettől kezdve beszélünk Keleti-Kárpátokról. Három hegységet kerestünk fel. A kb. 100 km2 kiterjedésű Nagy-kő havast a Keleti-Kárpátok végződésében, mely a Kárpátforduló belső ívén található. Északi határa a Brassói-medence, délen és keleten a Prahova és a Tarlung hegyekig terjed, míg nyugaton a Tömös völgye választja el a Keresztény-havasoktól. A 200 km2 kiterjedésű Csukás hegységet a környező Tatár- és Grohotis hegységektől a Bratocea (1263 m) és a Bancuta (1078 m) hágók választják el, melyeken az Erdélyt Havasalfölddel, illetve Moldvával összekötő két fő útvonal halad át. A Bucsecs hegység a Déli-Kárpátok legkeletibb tagja. Területe kb.300 km2, legmagasabb csúcsa az Omul (Ember) csúcs, 2505 m. Keleten a Prahova völgye választja el a Baiului hegységtől, a Cerbului- és a Glajarie-völgyek a Predeáli hegyektől, nyugaton a Törcsvári-szoros a Királykő hegységtől.

2010-ben már jártunk errefelé. A szállásunkat télen lefoglaltuk, ez aránylag könnyen ment, hiszen ismertük Csöpiéket, akik a négyfalusi turizmus szervezői. Családoknál laktunk. A Csöpiéknél 9-en, Bálint Jánosnál 8-an, Pető Annánál 9-en, Jager Jutkánál 5-en, Bacsó Annánál 4-en kerültünk elszállásolásra. Páran közülünk a 8 évvel ezelőtti családhoz kerültek! A reggelit és a vacsorát is vendéglátóink egyedileg készítették el a hozzájuk került turistatársainknak. Az előzőekből látható, hogy a sofőrünkkel együtt 35-en vettünk részt az 2018-as jutalomtúrán.

Az autóbuszt januárban megrendeltük, az utasbiztosítások elintézése sem okozott gondot, a bevált régi kapcsolatainknak köszönhetően. Korán, öt órakor indultunk, hiszen Négyfalú kb. 730 km-re van Százhalombattától. A sok buszozás miatt városnézést nem terveztünk kifelé menet, csak a szükséges pihenőkre álltunk meg egyes helyeken. Százhalombattáról, az Ebatta elől indultunk el, majd Tárnok, Érd, Budapest Kosztolányi Dezső tér érintésével gyűjtöttük össze a turatársakat. Az M5-ös, majd az M43-as autópályákon jutottunk el Nagylakig, a határátkelőig. Az átkelés kicsit lassan ment, de még így is 10 óra előtt pár perccel a túloldalon voltunk. Itt megvásároltuk a szükséges autópálya matricánkat. Az A3-as román autópályán, Arad, Temesvár, Lugos mellett jutottunk el Marzsináig. Innentől a régi műúton kellett haladnunk majdnem Déváig, majd ismét autópálya következett Nagyszebenig. Az elfogyott autópálya után a régi úton mentünk Fogaras, Brassó felé.

Brassó előtt majdnem egy órát kellett várakoznunk. Javították, aszfaltozták az utat, gyakorlatilag teljes útzár mellett. Félelmetes hosszú kocsisor jött össze! Egy órai várakozás után indultunk tovább. 1800 óra körül haladtunk át Brassón. Negyedóra múlva már Négyfaluban voltunk. Vendéglátóink már vártak bennünket, az emberek átadása a családoknak gyorsan ment, mivel előzőleg megegyeztünk, ki hol és kivel lesz együtt a következő hétben. A távolabb lakókért gépkocsival jöttek, hogy segítsék a nehéz csomagokat hazaszállítani. Mindenki berendezkedett, majd megvacsorázott. Mint másnap kiderült, mindenkit alaposan megvacsoráztattak a vendéglátó családok.

(A mellékelt képek Szabó Zsolt (SzZs) felvételeiből kerültek kiválasztásra)