2016 szeptember 3, Országos kéken a Pilisben - Pilis

Szeptember elején járunk, de a nyári kánikula nem akar megszűnni. Ilyen melegben, ilyen időjárási viszonyok mellett került sor a szombati Visegrádi-hegység túránkra. Az Országos Kék túra útvonalát jártuk be Dobogókőtől a Visegrádi kompig. Az előző túrához képest drasztikusan visszaesett az érdeklődés. 27-en jöttünk össze az autóbuszon, emellett öten vonták vissza a jelentkezésüket. A csekély érdeklődés magyarázata talán, hogy ezen a napon öt társunk Zemplénben volt kétnapos összejövetelen, a Pest Megyei Természetbarát Szövetség szervezésében, valamint az iskolakezdés. Persze páran még ki akarták használni a nyárias hétvégét. Hatkor indult el az autóbuszunk Százhalombattáról az Ebatta elől, majd Tárnok, Érd, Budapest érintésével jutottunk fel Dobogókőre, a hosszú túra kezdőpontjára. Az alábbi két túra közül lehetett választani:

Útvonal: Dobogókő (699m, ) - Sikárosi-rét (325m, ) - Pilisszentlászló (400m, ) - Pap-rét (475m, ) - Borjú-fő (525m, ) - Visegrád, komp (103m, )

Alternatív útvonal: Pilisszentlászló (400m, ) - Apát-kúti-völgy () - Visegrád, komp (103m, )

¾8-kor már a hosszútúrások kiindulási pontjára érkezett meg az autóbuszunk. A rövid túrásaink - öten - szintén leszálltak, szét akartak nézni Dobogókőn. Ők félóra múlva indultak tovább Pilisszentlászlóra, a rövidebb túra kezdőpontjára. A füzeteinkbe bebélyegeztük Dobogókőt, majd egy rövid tájékozódás után, 810-kor megkezdtük a túrát. Elhaladtunk a jurtatábor mellett álló, Makovecz Imre tervezte, 1980-ban épített Zsindelyes Vendégház mellett. Öt perc múlva már a sípályánál voltunk. Innen is szép a kilátás a Dunakanyar felé. A TV relé állomást jobbról kerüli el a kék jelzés, ami jobbára a Dobogókő kelet-nyugat irányú gerincét követi. A piros háromszögjelzés balra eltért tőlünk a Király-völgy felé, mi pedig átmentünk az Öreg-vágás-hegyen. Meredeken kezdtünk ereszkedni az erdei földúton, majd kereszteztük a Kakashegyre menő erdészeti utat. Hamarosan a Bükkös-patak völgyében gyalogoltunk a Sikárosi-rét felé. A rét nyugati sarkát 925-kor értük el. Hol az erdőben, hol az erdőszélén vezetett az ösvény a vadászházhoz. Ez volt a második bélyegzőhelyünk. A bélyegző egy korosabb tölgyfára lett kihelyezve. A pecsételéssel együtt rövid pihenőt is tartottunk.

A következő szakasz is a Bükkös-patak mellett vezetett. Elhaladtunk a Lenkó Ede emlékmű mellett. Elég elhanyagolt állapotban van a kőobeliszk. 1917.12.30-án itt halt meg túra közben a Természetbarátok Asztaltársaságának az elnöke. Egy-kétszer kereszteznünk kellett a kis patakot. Elhaladtunk a Kárpát-forrás mellett, majd egy fahídon végleg átmentünk a patak bal oldalára. Kereszteztük az erdészeti aszfalt utat, mely itt ágazik el Dömörkapu, illetve Pilisszentlászló felé. Az egykori Ifjúsági Tábornál kerékpárosok gyülekeztek, a szépen kialakított pihenőhelyen ellenőrző pontjuk volt. A kék jelzésen maradva észak felé fordultunk az Öreg-nyílás-völgyben. 1055-kor értünk el a Kis Rigó Étteremhez. Pechünkre csak 12 órakor nyit ki. Mindenesetre beszereztük a harmadik pecsétünket is, mely a kerítésen van elhelyezve. Lementünk a faluba egy meredek ösvényen, majd 1115-kor leültünk a főtér melletti Gesztenyés Sörözőben. Itt is megtalálható az OKT bélyegzője, sőt még egy harmadik is van Pilisszentlászlón! Nagy kondérokban főzték a gulyást, délutánra sok turistát vártak ide.

1130-kor felszedelőzködtünk, tovább indultunk. Elhaladtunk a falu kápolnája előtt, ahol a település névadójának, Szent Lászlónak a mellszobra látható. Hamar magunk mögött hagytuk a házakat, meredeken kezdtünk kapaszkodni a Rózsa-hegy oldalában. A kapaszkodó tetején rátértünk az erdészeti aszfaltútra. Ezen az úton jutottunk el 1230-kor a Pap-réti erdészházhoz. A mai nap negyedik OKT-s pecsétét itt találtuk meg az erdészház bejárata melletti kerítésen, egy hatalmas tölgyfa árnyékában. Pár lépés után, elhagyva az aszfaltos utat, a rét sarkában lepihentünk, megtartottuk az ebédidőt. Kavicsos erdei úton érkeztünk meg a Palócki-réthez. A rétnél bal 90°-s kanyar következett észak felé, az Urak asztala keleti oldalában folytattuk a túránkat. Nagyjából vízszintesen halad az ösvény, bár néhol elég meredek, csúszós. Az egyik helyről szép panoráma adódik keletre. A Duna mögött távolban Vác házai tűnnek fel, a város mögötti Naszállyal. Szinte sétaúton érkezünk meg a Vízverés nyeregbe. A kis tisztás keresztezése után ismét erdei szakasz következik, egy kis kerítés mászással egybekötve. A Barát-halomról pompás kilátás nyílik nyugatra, a Dunakanyar kezdetére. Tíz percre megálltunk gyönyörködni a panorámában.

Alig indultunk tovább, elértük a gerinc végét, ahonnan igen meredek, csúszós úton 1430-kor értünk le Borjú-főre. Egy kis bal kitérőt kell megtenni, hogy kijussunk a kék háromszögjelzésen a sziklákhoz. Talán innen még szebb a kilátás, a Dunakanyar középső szakasza, Visegrád központja, a túloldali Nagymaros és a Börzsöny vonulatai láthatóak a sziklákról. Légvonalban talán 3 km-re van innen a kompkikötő, de Nekünk még legalább 5 km-t kellett gyalogolnunk a túra végpontjáig. Húsz perc után elindultunk a túra utolsó szakaszára. A Visegrádi-kapu után még hosszan gyalogoltunk az erdei földúton. 1545-kor értünk a Fekete-hegy füves oldalába. Hamarosan feltűnt a Nagy-Villám, a tetején levő jellegzetes Zsitvay kilátóval. Az OKT pecsétért egy kis kitérőt kell tenni, mert a Nagy-Villám Vendéglő bejáratánál helyezték el. Természetesen lepecsételtük a füzeteinket. A vendéglőben zártkörű rendezvény volt. A kilátóba nem mentünk fel, elfáradt a társaság a nagy melegben. Elindultunk lefelé, a Fellegvár irányába. A Fellegvár kapujánál 1620-kor voltunk. Tíz perc pihenőt tartottunk, egyesek fagylalttal hűsítették magukat. Sört nem volt érdemes venni, a legolcsóbb dobozos is 600.- Ft volt, ami enyhén szólva is túlzás!

Félórai távolságra voltunk Visegrád központjától. Igen meredeken indultunk lefelé a köves csúszós úton. Nem sokkal később a Kálvária stációi mellett gyalogoltunk. 1700 órakor voltunk a barokk római katolikus templom mellett. Tulajdonképpen ez Visegrád központja. Társaink a környéken levő cukrászdában, sörözőben tanyáztak. Visegrád megtekintése egynapos program, sok a látnivaló. A Salamon torony, a Királyi palota, a Fellegvár, a Zsitvay kilátó felkeresése számunkra reménytelen volt, örültünk, hogy a mai 24 km-es távolságot megtettük. A révkikötőnél levő bélyegzőt mindenki megtalálta, a mai napon 6 pecséttel lettek gazdagabbak a kéktúrázok. Összeszedtük a csapatunkat, 1740-kor elindultunk hazafelé. Még világosban mindenki hazaért. Szép túranapunk volt, jól kezdődött az őszi túrasorozatunk! Legközelebb 09.09-én szakosztályi találkozó lesz, másnap pedig PTSZ találkozó. Gyalogolni szeptember 17-én fogunk, ismét az OKT útvonalán. Akkor Dobogókőről a Rozália téglagyárig szeretnénk eljutni.

(A mellékelt képek Muskovics András (MA) felvételeiből kerültek kiválasztásra)