2016 augusztus 13, Országos kéken a Bükkben - Bükk

Alig hevertük ki az idei Erdély, Máramarosi-havasok jutalomtúránk fáradalmait, megkezdtük az év második felére tervezett túráinkat. Szombaton a Bükk hegység volt a cél, folytattuk az Országos Kék Túra idei sorozatát. Bánkútról terveztük az indulást, a cél Bélapátfalva volt. A nyári szabadságolások ellenére 41-en jöttünk össze a túrára. Ketten Bélapátfalván csatlakoztak a rövidtúrásokhoz. Mindössze ketten mondták vissza a túrát. Az időjárás előrejelzések nem voltak egyértelműek, de szerencsénk volt, kellemes túra időnk volt egész nap, délelőtt még felhőt is alig láttunk! Hatkor indult el az autóbuszunk Százhalombattáról, a legtöbb társunk innen jön túrázni. Százhalombatta után Tárnok, Érd, Budapest következett, így lett teljes a mai túracsapatunk. Az M3-as autópályán mentünk el Miskolcig, majd Lillafüreden keresztül érkeztünk meg Bánkútra. Füzesabony magasságában megálltunk a MOL üzemanyagtöltő állomáson, ezzel jelentős időt vesztegettünk el. Be kell számítanunk legközelebb ezeket az időveszteségeket! Bánkúton leszálltak a hosszútúrát választók, a többieket a busz Bélapátfalvára vitte. Végül is az alábbi két túrát bonyolítottuk le a mai napon:

Útvonal: Bánkút (905m, ) - Három-kő (904m, ) - Tar-kő (950m, ) - Cserepes-kő bg. (785m, ) - Őr-kő-ház (850m, ) - Zöld-rét (770m, ) - Katonasírok (620m, ) - Bélapátfalvi cementgyár vm. (320m, )

Alternatív útvonal: Bélapátfalva (320m, ) - Ciszterci Apátság (270m, ) - Bélkő tanösvény - Bélkő. (815m,) - Katonasírok (620m, , , ) - Bélapátfalvi cementgyár vm. (320m, )

Igen későn értünk el a kiindulási pontunkra, Bánkútra. 11 óra előtt 10 perccel szálltunk ki az autóbuszunkból. Először el kellett intéznünk a kéktúra füzeteink pecsételését, ehhez le kellett gyalogolnunk a Síházhoz. 1110-kor kezdtük meg a gyaloglást 31-en a Fehér Sas Panzió elől. Mire visszaértünk a panzióhoz, a rövidtúrásaink már tovább mentek Bélapátfalva felé, Dédestapolcsányon keresztül. 25 percen belül elértük a Faktor-rétet, ahol egy öreg bükkfába faragott Madonna szobor látható. A kék jelzésünk határozottan dél felé vezetett. Egy darabig aszfaltos úton haladtunk. Előbb a Mély-sár-völgy mellett 1150-kor, majd a Kis-sár-völgy füves tisztásán 1220-kor haladtunk el. 1240-kor már a Zsidó-rét szélén, majd tíz perc után a Keskeny-réten voltunk. Sok virág volt a füves területeken, amint a mellékelt fényképekből is látható. A csapat kétfelé szakadt, eltűntek szemünk elől a gyorsabban haladók. Persze a fényképezéssel elég sok időt el lehet tölteni! A Büszkés-hegy előtti réten nagyon sok karcsú sisakvirágot találtunk. Az utolsó emberünk 1325-kor ért fel a 950m magas Tar-kőre. A korábban felértek már az ebédjük utolsó morzsáit csipegették, miközben gyönyörködtek a pompás panorámában. Nyugat felé a Kékes tömbje zárta a horizontot. Délnyugatra az Alföldre lehetett kilátni. Eger, Felsőtárkány közelebb volt. Keletre a szomszédos Három-kő füves platóját láttuk, távolban pedig igen homályosan a Zemplén vonulata tűnt fel. A kis füves platón méregölő sisakvirág, sárga kövirózsa, sárga hagyma virágzott. 1340-kor tovább gyalogoltak az elsőként felérők. A maradék csapatunk rá negyedórára szintén búcsút intett a szép panorámának, folytatta a túrát.

Eddig a túra egy harmadát tettük csak meg, ideje volt kilépnünk. Félóra elteltével már az Ős-bükkös mellett gyalogoltunk. Több évvel ezelőtt a kék jelzést megszüntették az Ős-bükkösben, most csak a kerítés mellől lehet belátni az érintetlen, több mint 100 éves bükkösbe. Azt gondolom ennek az út áthelyezésnek sok értelme nem volt, korábban sem zavarták a turisták a terület élővilágát. A kerítés melletti ösvényen felkapaszkodtunk, majd egy lejtmenet következett. 1505-kor voltunk a Cserepes-kő előtti tisztáson. A füves hegyoldalból szép a panoráma Felsőtárkány, Eger felé. Előttünk magasodott a Cserepes-kő. Karsztosodott mészkősziklákon, köveken értük el a barlangot. Itt volt a mai túránk második kéktúra bélyegzője. Itt is láttunk pár szál méregölő sisakvirágot. A barlang előtt keveset pihentünk, a bélyegzés elvégzése után folytattuk az utunkat. Szép bükkösben haladtunk. 1600-kor értük el a Pes-kő-nyerget. Amint felkapaszkodtunk a következő hegyre, ismét szép kilátásban volt részünk Eger felé. A sziklákról nézelődő sereghajtó csoport tagjairól készítettünk pár képet. Lefelé menet egy tisztáson gyöngyházlepkéket próbáltunk megörökíteni. Egy-két kép sikerült, pedig a meleg miatt intenzíven repkedtek a lepkék. 1640-kor voltunk az Őr-kő-rétnél. Itt kitaláltuk, hogy rövidíteni fogunk a túrán, mivel érzésünk szerint félóra hátrányban lehettünk a közép mezőnytől. A 880m magas Őr-kő előtt jobbra kanyarodtunk a Katonasírók felé. Ezáltal kb. 1,5 km-rel rövidítettünk.

A Katonasírokhoz a kék jelzéssel együtt jutottunk el 1715-kor. Tíz percre megálltunk itt. Bejött a számításunk, a kék jelzésen menők közül még hárman futottak be. Így már kibővített csapattal mentünk lefelé, Bélapátfalvára. A Gyári-tóhoz, melyet horgászati célokra hasznosítanak, 1815-re ért le az utolsó emberünk. Bélapátfalva egyik kéktúra bélyegzője itt található, a Szomjas Csuka Vendéglő bejáratánál. A bélyegzéssel együtt a társaság helyet foglalt az asztaloknál, kipihente a mai nap fáradalmait. Az utolsó 1,5 km-t nem volt kedve a társaságnak legyalogolnia, emiatt felhívtuk a buszunkat a vendéglőig. Parkoló nincs, az út is elég keskeny, a busz elég nehezen, de azért vissza tudott fordulni Bélapátfalva felé. Kb. 1900 óra körül indultunk hazafelé. Ha nem is volt olyan hosszú a buszozás, mint reggel, így is sokáig tartott. Este tíz előtt senki sem ért haza. Ma több mint nyolc órát ültünk az autóbuszon! Ettől eltekintve pompás túraidőt fogtunk ki, jól sikerült a napunk, túlságosan el sem fáradtunk. Legközelebb is kéktúrázunk, augusztus 27-én a Bakonyba megyünk. Közelebbről: a Városlőd-Kislőd vá-tól fogunk Nagyvázsonyig gyalogolni.

(A mellékelt képek József László (JL), Kutasi Zsuzsa (KZs), Muskovics András (MA), Szabó Zsolt (SzZs) felvételeiből kerültek kiválasztásra)