2016 június 18, Mecsek erdeiben - Mecsek

Második júniusi túránk a Mecsekbe vezetett. Folytattuk a tavasszal, Abaligettől az Árpádtetőig megtett Rockenbauer Pál Dél-dunántúli Kék Túránk mecseki szakaszát. Most Árpádtetőtől Óbányáig szerettünk volna eljutni. Még mindig tart a túratársak lelkesedése, hiszen a nagy meleg ellenére 47-en túráztunk a Mecsekben, mindössze 6 emberünk vonta vissza a jelentkezését. Szép időt jeleztek szombatra, napsütéses, kellemes időben gyalogoltuk le a 23 km-es szakaszt. A megszokott hat órai indulás kivételesen Tárnokról történt. Érden, Százhalombattán, Ercsiben telt meg a busz. Az M6-os autópályán mentünk le Pécsig, majd onnan az Árpádtetői Kalandpark parkolójába buszoztunk. Lefelé menet megálltunk kávézni az egyik MOL üzemanyagtöltő állomásnál, valamint Mecseknádasdon felvettük az egyik társunkat, aki személygépkocsival jött el idáig. Árpádtetőn a hosszútúrások kiszálltak az autóbuszból, itt kezdték meg a túrájukat. A rövidtúrásokat a busz átvitte Zobákpusztára. Végül is az alábbi két túra került meghirdetésre a mai napra:

Útvonal: Árpádtető (400m, ) - Volt Hársas kh. (295m, ) - Zobákpuszta (362m, ) - Szürke-rét (380m, ) - Kisújbánya (410m, ) - Óbánya (275m, )
Minősítő pontszám: 34,5+12,8=47 pont

Alternatív útvonal: Zobákpuszta (362m, ) - Szürke-rét (380m, ) - Kisújbánya (410m, ) - Óbánya (275m, )

950-kor elindultunk a kék jelzésen, erdészeti köves úton. 1km után rátértünk egy erdészeti aszfaltútra, melyről félórai gyaloglás után jobbra letértünk a Hármas-bükk felé. A társaságunk több kisebb csoportra szakadt, így haladtunk a Hársas-forrás felé. Az utolsó csapat 1125-kor érkezett meg a forráshoz. Negyed óra elteltével egy kis duzzasztott tavacska gátján gyalogoltunk át. Kikapaszkodtunk a völgyből, egy jó minőségű aszfaltos útra érkeztünk. Ezt az utat a jobb oldalunkon látható külszíni fejtés miatt építhették meg régebben. Nem sokkal később jobbra a volt Béta akna rekultivált felszíne volt látható. A mi kis csoportunk itt elvesztette a jelzést. A kék útvonal jobbra kanyarodott el a Köves-tető oldalába, mi pedig az aszfaltúton mentünk tovább Zobákpuszta felé. Az érdekes az volt, hogy a GPS-szünk az általunk használt aszfaltúton jelölte a kék jelzést! Miután visszacsatlakozott a kék jelzés az aszfaltútba, összefutottunk azzal a csoporttal, mely a kék jelzésen jött végig.

Tíz perc múlva Zobákpuszta házai között gyalogoltunk. A falu túlsó szélén megálltunk pihenni, 1240 volt. Bár kissé elkésve, de megtartottuk az ebédszünetet. Páran elmentünk a Gyopár kulcsosházhoz beszerezni az itteni bélyegzőt. Csalódásunkra a bélyegzési lehetőség itt megszűnt, a bélyegzőt az egyik ház bejáratához helyezték át. A szépséghibája az áthelyezésnek, hogy ezt nem jelezték sehol! Mi is leheveredtünk a fűre, majd 1325-kor elindultunk Óbánya felé. Először a Völgységi-patak mellett, a műúttal párhuzamosan vezetett a jelzésünk. 1,5 km után jobbra fordultunk, majd kereszteztük a műutat. A Hidasi-völgyben gyalogoltunk felfelé. Kereszteztük a sárga keresztjelzést, majd balról becsalakozott a piros körjelzés. Sok forrás van ezen a szakaszon, de a legszebb talán a Csurgó-kút, mely a maga által épített mészkőkövön, a mohák között folyik le a patakba. Pusztabányát elkerüli a DDKT útvonala. Rövid szakaszon az Óbányai úton vezet a kék jelzés, majd a Cigány-hegyet jobbról elkerültük, egy 90°-os jobb kanyar után érkeztünk meg Kisújbányára 1550-kor. A falu előtti tetőről, pár méterrel az úttól szép a kilátás Misina-tető felé. Kisújbányán szintén begyűjtöttük a DDKT pecsétét. A bélyegző a Faluházzal szemben levő ház udvarán található. Kellemes meglepetésünkre két kereskedelmi kis bolt - talán még kávézónak is nevezhetnénk - is megnyílt az utóbbi időben. Korábban teljesen kihalt falu képét mutatta a település. Mi a templom melletti kávézót kerestük fel a dombtetőn. Lehetett sört, kávét, fagylaltot kapni. A település kis templomát, a Faluházat szépen felújították.

Fél óra elteltével az utolsó kis csapatunk is elindult a túra utolsó szakaszára. A Mecsek egyik legszebb völgyében vezet át a jelzett út Óbányára. Különösen szép látvány a Ferde-vízesés, a mészkőpadokon csörgedező patak, a két Pisztrángos-tó. Először a Bodzás-forrásnál haladtunk el, majd a Ferde-vízesés következett. A vízesés előtt, jobb kézre Dr. Péczeli Endre orvos emlék keresztje látható. Az orvos szoros barátságban volt a Rockenbauer stábbal. Óbányára 1730-kor értünk be. A kis település házai szépen rendbe hozva, tatarozva. A XVIII. század második felében német telepesek alapították. Híres volt az üveghutájáról, a fazekasairól. Valamikor 28 vízimalom működött itt! Letelepedtünk a templommal szembeni italbolt asztalaihoz. Mindenki itt volt már. Jó félórás pihenő után kerestük meg az autóbuszunkat, 1820-kor hazaindultunk. Kellemes túrában volt részünk a mai napon. Következik a szokásos egyhetes Jutalomtúránk. Idén Erdély a cél, közelebbről a Radnai-havasok. Reméljük, akkor is szép időnk lesz!

(A mellékelt képek Kutasi Zsuzsa (KZs), Muskovics András (MA), Szabó Zsolt (SzZs) felvételeiből kerültek kiválasztásra)