2016 február 27, Télvégi csavargás - Budai-hegység

A február 19-i évzáró-évnyitó összejövetelünk után 27-én kezdtük meg az idei túrasorozatunkat. Nagyon változatos volt az időjárásunk az elmúlt hetekben, az időjósok is sűrűn melléfogtak. Kiszámíthatatlan volt az időjárás mostanában! Ennek következtében elég sokan visszamondták a jelentkezésüket, 13 fő volt a lemondó. Persze optimistának kell lenni és azoknak lett igazuk, akik eljöttek az év első túrájára. Így sem voltunk kevesen, hiszen az autóbuszon 38-an indultunk el a túra kiindulási pontjára, az Ürömhöz közeli Rozália téglagyárhoz. Hétkor indultunk el Százhalombattáról, majd Tárnok, Érd érintésével jutottunk el a téglagyár bejáratához. A hosszabb útvonalat választók 32-en itt szálltak le az autóbuszról. A mai túra célja az Országos Kék Túra egy részének bejárása volt, a Rozália téglagyártól a Hűvösvölgyig. A rövidebb útvonalat választó 6 emberünk a buszon maradt, Ők Hűvösvölgytől, a Gyermekvasút végállomásától kezdtek el gyalogolni. Ebből a két útvonalból lehetett választani:

Útvonal: Rozália téglagyár (125m, ) - Csúcs-hegy (280m, ) - Virágos-nyereg (370m, ) - Hármashatár-hegy (495m, ) - Fenyőgyöngye (293m, ) - Hűvösvölgy (215m, ) - Kis-Hárs-hegy (362m, , ) - Szépjuhászné (350m, ) - Kis-Kőfej (406m, ) - Virág-völgy (, ) - Budakeszi (250m, )
Minősítő pontszám: 33+12+3=48 pont

Útvonal: Hűvösvölgy (215m, ) - Kis-Hárs-hegy (362m, , ) - Szépjuhászné (350m, ) - Kis-Kőfej (406m, ) - Virág-völgy (, ) - Budakeszi (250m, )
Minősítő pontszám: 12+6+3=21 pont

Fél kilenckor a hosszabb túrát választók kiszálltak az autóbuszból a téglagyár kapujában. Rögtön pecsételéssel kezdtük a napot, az Országos Kék Túra pecsétje a kapu melletti villanyoszlopon található. Itt is már új pecséttel lehet igazolni a kéktúrás füzetünkbe. Aszfaltúton kezdtünk el gyalogolni, de rövidesen balra bekanyarodtunk egy erdei ösvényre a Csúcs-hegyi üdülőházak felé. 10 perc múlva a házaknál voltunk, majd jobb 90°-os kanyar után egy darabig a házak mentén emelkedtünk felfelé. Több irányváltás után 930-kor felértünk a Tök-hegy és a Csúcs-hegy közötti nyeregbe. Egy jobb kanyar után délkeleti irányba fordultunk a Csúcs-hegy oldalában. A nagyfeszültségű villanyvezeték nyiladékából szép panorámánk volt az alattunk levő völgyre, Budapest egy részére. Sok hóvirág van ezen a részen, éppen virágzottak. 950-kor elhaladtunk egy ismeretlen magyar katona sírjánál, aki az 1945.02.11-i Budai Várból történő kitörés során vesztette itt el az életét. Öt perc múlva felértünk a Virágos-nyeregbe. A büfé zárva volt. A pecsétet itt is egy villanyoszlopra helyezték el. Tíz percet szusszantunk, ezalatt mindenki elvégezte a pecsételést.

A nap szépen sütött, az éjszakai fagy következtében kemény volt a talaj, de kezdett csúszóssá válni. Ez különösen a Vihar-hegy utáni meredek lejtmenetnél volt kellemetlen. 1040-kor elértük a Hármashatár-hegyet. A füves tisztáson már a leánykökörcsin is elkezdte bontani lila szirmait. Élveztük a napsütést, megálltunk tízóraizni. Szép panorámánk volt a hegyről. A Duna hidak is szépen kivehetőek voltak. Itt két helyen is megtalálható az OKT-s bélyegző. Negyedórai pihenő után folytattuk utunkat az OKT jelzésén. Többnyire a Hármashegyi úttal párhuzamosan halad a jelzés a Fenyőgyöngye felé. Nagy farakások voltak szerteszét, úgy tűnt, hogy a fekete fenyőket kezdték kivágni a körzetben. Talán az eredeti lombos erdők helyreállítása kezdődik meg ezáltal. A vendéglőt 1130-kor értük el. Kereszteztük a Szépvölgyi utat, majd elkezdtünk kapaszkodni a Látó-hegyre. A sombokrok is elkezdtek a virágozni. Az Árpád kilátónál 1210-kor voltunk. Innen is szép panorámában volt részünk. Továbbra is a kék ösvényen maradtunk, ezt az utat Glück Frigyesről nevezték el, aki szállodaiparos, várospolitikus, műgyűjtő volt. Ő alapította az első pesti pincériskolát és a szállodás ipartestület elnöke is volt. 1902-ben kezdeményezte, hogy tartsák Budapesten a szállodások nemzetközi kongresszusát, amit jó alkalomnak vélt a város turizmusának fellendítése érdekében. Ezen a kongresszuson javasolta a János-hegyi kilátó építését, ami 1910-ben készült el. 1929-ben az ő kezdeményezésére épült meg a Látó-hegyen az Árpád-kilátó.

Kényelmes, murvás úton gyalogolhattunk a Kecske-hegy oldalában. Jobbra felettünk a Kecske-sziklákat láttuk. Nemsokára az Oroszlán sziklánál voltunk. 1250-kor értük el a Határnyerget. Közelében egy magyar, ismeretlen katona sírja, valamint Mátyás király vadászkastélyának emlékköve látható. Továbbra is északnyugat felé haladtunk, párhuzamosan a Hármashatárhegyi Vitorlázó Repülőtérrel. A Vörös-kővár oldalában most is gyakoroltak a paplanos ejtőernyősök. Több régi határkő látható utunkkal párhuzamosan a Repülőtér szélén. Délnyugat felé, Hűvösvölgy felé fordultunk. Sok emberrel találkoztunk ezen a szakaszon, a jó idő kicsalta a pestieket a friss levegőre. 1325-kor már mindenki a Hűvösvölgyi Gyermekvasút végállomásán volt. Tulajdonképpen a mai kéktúrázást itt fejeztük be. Ettől kezdve más útvonalon igyekeztünk Budakeszi felé. Még így is a mai nap folyamán 4 pecsételőhelyet érintettünk. Legközelebb folytatjuk majd az OKT útvonalának bejárását, hiszen ebben az évben a túrák többsége erről fog szólni.

A pecsételések és a kávézás után elindultunk a túra befejező szakaszára. A sárga jelzésen gyalogoltunk a Kis-Hárs-hegy felé. A 362m magas csúcson kis kilátó is van, innen is nagyon szép a panoráma. 1425-kor értünk fel a csúcsra. Felmenetel közben kereszteztük a Gyermekvasutat. Áttértünk a zöld körjelzésre, a mai napon már nem fért bele a Nagy-Hárs-hegyi Kaán Károly kilátó felkeresése. A lemenetel során ismételten kereszteztük a Gyermekvasút sínpárját. A Szépjuhászné vasútállomásra 1450-kor értünk be. A Budaszentlőrinci pálos kolostor romjaihoz most nem mentünk le, az elmúlt években sokszor voltunk itt. Ismét a sárga jelzésre tértünk át, a túra végpontjához, Budakeszi központja felé igyekeztünk. Egy darabig a Gyermekvasúttal párhuzamosan haladtunk, majd kereszteztük a síneket Kis-kőfej 486m-es csúcsa után. Ezután a Korányi Szanatórium kerítése mellett haladt a jelzésünk, többnyire déli irányban. Hullámos volt a terep, páran már alig várták a mai túra befejezését. A Virág-völgy elérésekor jó páran felsóhajtottak, érezték, hogy nemsokára a busznál leszünk. Jobb 90°-os kanyar után elindultunk Budakeszi felé a völgyben. 1605-kor már Budakeszi szélső házai mellett gyalogoltunk.

A busz szerencsénkre ott parkolt, ahol elértük a Fő utcát. Negyedórára erejéig egy közeli vendéglátó helységbe is betértünk, hogy lezárjuk a mai túrát. Mindent összegezve, igen kellemes, kirándulásra alkalmas időt fogtunk ki a mai napon. Bánhatják, akik lemondták ijedtükben a mai túrát! Az idei második gyalogtúránk a Gerecsébe fog vezetni március 12-én. Ismét az Országos Kék Túra útvonalán fogunk gyalogolni, Mogyorósbánya és a Kesztölc közötti útvonalon.

(A mellékelt képek Kutasi Zsuzsa (KZs), Muskovics András (MA), Szabó Zsolt (SzZs) felvételeiből kerültek kiválasztásra)