2015 október 10, S sáv bejárása I. - Zsámbék környéke

Nagyon pocsék az időjárás mostanában, alig lehet látni a napot, sokat szitál és esik az eső, mintha be szeretné hozni a nyári csapadékhiányt. A pótharaszti PTSZ találkozón Zsemba Józsi barátunkkal beszéltünk a megyei jelzések állapotáról, megállapodtunk, hogy a Zsámbék környéki sárga jelzésű útvonalat bejárjuk, megnézzük, milyen állapotban van ez a turistaút. Nem csak az időjárás miatt tolódott el ez a bejárás, a szakosztálynak is sűrű programja volt a megelőző időkben. Páran jelentkeztek, hogy szívesen eljönnének a bejárásra. A bizonytalan előrejelzések miatt reggel 8 óra körül megegyeztünk, hogy elmegyünk Zsámbékra. Borús idő nézett ki mára, de legalább nem jeleztek esőt! Jó volt az előrejelzésük!

935-kor kezdtünk el gyalogolni a Polgármesteri Hivataltól. Lépcsőn mentünk felfelé a híres románkori templom felé. Útközben több stációt érintettünk. Felérve a templomhoz készítettünk pár fotót. Nem mentünk be, a jegyárusító hölgy is velünk együtt érkezett meg a pénztárhoz. A nyugdíjasok belépőjegye 400.- Ft-ba kerül! A házakat hamar elhagytuk, szőlők között kanyarogtunk felfelé. Az utakról sok diót szedtünk össze. 1020-kor már a legelőn gyalogoltunk. Tettünk egy kitérőt, jelzetlen ösvényen elmentünk a volt Légvédelmi Bázis felé. A letaposott kerítésen keresztül bementünk, majd elkezdtünk sétálni a rakétatárolók között. Aztán kilyukadtunk a Földi telepítésű Magyar Légvédelem Fegyvernemi Múzeumnál. Egy teremtett lélekkel sem találkoztunk, a nagykapu nyitva volt, a kapu előtti konténer üres volt. Nyugodtan szétnéztünk a régi légvédelmi ágyúk, rakéták, lokátorok és egyéb katonai berendezések között. Az egyik hangár nyaranta színházzá alakul, hogy valami haszna is legyen a régi beton építményeknek.

1130-kor elhagytuk a bázist, visszamentünk a sárga jelzésre. Felkerestünk egy fakeresztet, ahonnan pompás kilátás van a Zsámbéki-medencére. Ez nekünk most nem adatott meg, párában volt minden alattunk, alig láttuk Zsámbékot. Az útvonal igen változatos, hol legelőn, hol feketefenyvesben, hol lombos fák között vezet. Bal kézre elég hosszan van egy völgy, Töki szakadéknak nevezik. A mostani bejárás során Anyácsapuszta magasságáig jutottunk el, innen fordultunk vissza. Rövid időn belül balra letértünk egy jelzetlen útra, ez volt a Völgyi út. Nem volt egy sikeres választás, mivel zsákutcába jutottunk. Vissza kellett térnünk a sárga jelzésre, majd csak később tudtunk lekeveredni a töki szőlők közé. A zsámbéki pincéket 1420-kor értük el. Beleszaladtunk egy idő után a Mária útba, ezen tértünk vissza a Városházához 1445-kor.

A bejárás után az a véleményünk alakult ki, hogy eléggé elhanyagolt útvonalról van szó. A településből kivezető szakasz még tűrhető, de a szőlők közötti útkereszteződések már nem felelnek meg a szabványos előírásoknak. Tovább menve még több gond van. A legelőn szinte csak az érzékszervünkre hagyatkozva lehet tájékozódni. Szerencsére eléggé egy irányba halad a jelzés, de nagyon sok ösvény, csapás keresztezi, illetve ágazik ki az utunkból. A feketefenyős részekben igen ritkák a jelzések, pedig itt lenne mód a jelzések felfestésére! Anyácsapuszta felé, a lombos, illetve feketefenyős erdőben igen jóminőségű földút vezet, itt csak sűríteni szükséges a jelzéseket. Mindent összevetve sok emberórányi munkára lesz szükség az útvonal rendberakásához.

Még két bejárásra lesz szükség, hogy teljes képet kapjunk a sárga jelzésű útvonalról. Egyszer Perbálról el kell gyalogolni a mai túra során érintett Anyácsapuszta magasságáig, másodszor pedig el kell menni a Budai Tájvédelmi körzet felé Perbálról a Hármashatárig. A mai bejáráson részt vett: Ferenczi Ági, Sefcsik Zsuzsa, Geréd Jutka, Vlukovszki Sanyi és jómagam. Utóiratként: nagyon sok fenyő tinórút és nagy őzlábgombát találtunk!

A bejárt útvonal:

Útvonal: Zsámbék, Városháza - Régi Rakétabázis - Anyácsapuszta - Völgyi út - Töki szőlők - Zsámbék, Városháza

(A mellékelt képek Muskovics András (MA) felvételeiből kerültek kiválasztásra)