2015 szeptember 5, Olár Péter kerékpáros emléktúra - Etyeki-dombság

Az ide évben elég sűrűn alakultak a szeptemberi programjaink, így a szokásoshoz képest idén az első hétvégén került sor az Olár Péter kerékpáros emléktúránkra. Az időjárás a hét elején még igazi nyarat mutatott, 30°C feletti hőmérséklettel, de ahogy közeledett a hétvége, egye jobban látszódott, hogy változás következik, jön a lehűlés és az eső. Ez volt a túratervünk:

Útvonal: Százhalombatta - Érd - Sóskút - Biatorbágy - Etyek - Gyúró - Tordas - Martonvásár - Százhalombatta
Túratáv: 70km (ebből 40km aszfaltos út)
Minősítő pontszám: 30+20+2,5+1,3=54 pont

Reggel esőre ébredtünk és a legfrissebb előrejelzések is csak 10 óra után mondtak javulást. Így nem csoda, hogy 7 óra körül már kaptam az első telefonokat és üzeneteket a túra lemondásáról. A tervem az volt, hogy Martonvásárról átbiciklizek Százhalombattára, de az esőben nem volt nagy kedvem hozzá, így kocsiba raktam a bicajt és a felszerelést, így mentem át a megbeszélt találkozóhelyre. Azt gondoltam, lesz olyan jelentkező, aki nem retten meg egy kis esőtől. Régebben már volt, hogy hasonló időben senki sem jött el a túrára, akkor én is nyugodtan haza menten. Nagy meglepetésemre ketten is eljöttek a megbeszélt helyre és mindenképp bicajozni akartak. Ezek után én is elővettem a bicajomat, nekivágtunk az út első szakaszának.

Százhalombattát az Erőmű melletti Csenterics úton hagytuk el. A 6-os utat elérve nem folytattuk a megszokott földes úttal a rövidebb utat Érd felé, mivel erősen sáros úton kellett volna elérnünk Tárnok határát, így inkább a főúton értük el Érd határát. Ott letértünk a 7-es műútra, majd Sóskút felé lekanyarodtunk. Sóskúton keresztül Biatorbágyra érkeztünk. Közben kisebb, nagyobb intenzitással esett az eső, de nem volt vészes, nem volt hideg, így nem nagyon zavart minket a kerekezésben. Biatorbágynál balra tértünk le Etyek felé. Egy kisebb emelkedő után már fel is tűntek Etyek első épületei és ami ennél is jobb volt, elállt az eső. A település szélét elérve betértünk a Kattra pincészetbe, ahol épp a szüret közepén tartottak. A tulajdonos nem is volt itt, de a lánya kiszolgált Minket, mint régi ismerősöket. Kértünk és kaptunk is egy kis borkóstolót, mely kimondottan jól esett ebben az esős időben.

A településen érintettük a Kör-pincét, a római katolikus templomot, a Magyar-kutat. Ezen a napon tartották az Etyeki pikniket, kifelé menet ezt is érintettük. Nyitott pincék várták az erre tévedőket, kirakodó vásár is volt. A csapadékos időjárás nem tett jót a pikniknek, több volt az árus, mint az érdeklődő. A település túloldalán felkerestük a kilátót, ahonnan szép panoráma van a Biai-dombokra és a Budai-hegyek felé. A párás levegő miatt nem lehetett messzire ellátni a mai napon.

Etyeket elhagyva letértünk a Korda filmstúdió felé. A bejárat előtt van a Borgiák filmsorozat díszlete, ide kukantottunk be. Ugyan nem látogatható, de egy próbát megért legföljebb kiküldenek, gondoltuk. Szerencsénkre nem szóltak ránk, végig tudtuk járni az egész díszletet. Én már jártam itt korábban, de mindig meglep, hogyan tudják élethűen megalkotni a régi házakat, utcákat. A stúdiót elhagyva letértünk a szőlők felé, itt már egy kijelölt kerekpár úton kellene haladni, ami Etyeket és Ercsit köti össze, de táblát nem találtunk, csak már benn a szőlők között. De azért a megszokott úton haladtunk végig a mandulafa soron, a szőlők között a Krisztus keresztig. Itt a szilárd útról letérített Bennünket a tábla. Az út szőlők között vezetett, de a vége egy elég meredek sáros útban végződött. Ettől szívesen megkíméltük volna magunkat, de nemsokára visszavezetett a szilárd útra. Hogy erre miért volt szükség, szívesen megkérdezném az útvonal kitűzésért felelős embert. Gyúróra jó minőségű köves úton kerekeztünk be. Itt betértünk a Gyúrói Lovardába. Az eső miatt a lovak nem voltak kinn a szabadban, így komoly érdeklődést tanúsítottak irántunk. Egy kis uzsonna után folytattuk az utunkat.

Gyúró és Tordas között a Szent László-patak mellett új kerékpár utat építettek, bár az egész út ilyen lenne! Elhaladtunk egy halastó, majd egy legelő mellett, ahol lovak, pónik, kecskék, szamarak legelésztek. Tordas után továbbra is a kerékpárúton kerekezhettünk, így értük el Martonvásárt a pincesornál. A települést a 7-es műúton hagytuk el. A főútról a Simon-pusztai leágazásnál jobbra kanyarodtunk. A puszta után jó 1,5 km-es földút következett. Szerencsénk volt, hogy a két nyomtáv közötti fűben lehetett bicajozni, így nem lettünk nagyon sárosak. Az M6-os autópályát keresztezve ismét szilárd burkolatú úton haladtunk. Nemsokára elértük a 6-os műutat, majd rögtön le is kanyarodtunk a Százhalombattai Ipari Park felé. Kereszteztük a vasutat, majd beértünk Százhalombattára.

Amilyen pocsékul indult a nap, nem is gondoltam volna, hogy a végén szép túranapot tudunk majd magunk mögött. Teljesítettük a betervezett 70 km-es távot, mindhárman jól éreztük magunkat. Egy ideig abbahagyjuk a kerekpáros túrákat, de tavasszal újrakezdünk egy bemelegítő Csepel-szigeti programmal. Másnap voltak lelkes követőink, Százhalombattáról a Bagotai Pistiék, Érdről a Györi Bandiék gyakorlatilag ugyanezt az útvonalat megjárták!

Résztvevők: Szabó Zsolt, Boda Ágnes, Sipos Attila

(A mellékelt képek Szabó Zsolt (SzZs) felvételeiből kerültek kiválasztásra)