2015 augusztus 15, Szekszárdi borvidéken - Szekszárdi-dombság

A júliusi jutalomtúra után folytattuk a hazai túráinkat. A Szekszárdi-dombság volt a cél. A túra nagyobbik része a Dél-dunántúli Kék Túra útvonalán vezetett Szekszárd környékén. Ezt az útvonalat Rockenbauer Pál túrának nevezik, nem véletlenül. Rockenbauer Pál televíziós szerkesztő, a magyar televíziós természetfilmezés megteremtője. Legtöbben a televízióban a többször is vetített "Másfélmillió lépés Magyarországon", illetve "…és még egymillió lépés" című filmsorozatairól ismerik. A Magyar Televízió 1956-os indulásától kezdve a köz érdekében kamatoztatta széles körű műveltségét. Egy kirándulás alkalmával a Naszály tövében, Szendehely-Katalinpuszta mellett vetett véget életének. Sírját utolsó kívánságának megfelelően a Mecsekben, a Zengő oldalában, Zengővárkony több száz éves szelídgesztenyésében találjuk, egy nagy nyers, vörös márványkő alatt. Emlékét őrzi a Rockenbauer Pál Dél-dunántúli Kéktúra 560 km hosszúságú egybefüggő turistaút, amit az "…és még egymillió lépés" című úti filmsorozat alapján alakítottak ki 1989-ben.

Ahhoz képest, hogy nyár volt, elég nagy volt az érdeklődés a túra iránt. 45 fő jelentkezett a túrára, a végleges létszám 6 lemondás után 39 fő lett. Igen meleg időt jósoltak a mai napra. Az útvonal nagyobbik része erdőben vezetett, így a nagy meleg miatt a jelentkezők nem rettentek meg a túrától. A déli végekre ritkán vezet túránk, emiatt szokatlan volt a társak összegyűjtése. Hatkor indultunk el Tárnokról, majd Érd, Százhalombatta, Ercsi érintésével lett teljes a csapatunk. Odafele menet az M6-os autópályán egy MOL üzemanyagtöltő állomáson megálltunk kb. 20 percre kávézni, megmozgatni tagjainkat. Ezután elbuszoztunk a túra kezdőpontjára, a Sötét-völgyi parkolóba. Kivételesen 3 útvonal közül lehetett választani, az alábbiak szerint:

Útvonal: Sötét-völgyi parkoló (130m, ) - Hármas-halom (260m, ) - Grábóc (137m, (-)) - Szálkai-víztározó (145m, ) - Halastó (155m, ) - Bükkös-erdő (240m, , ) - Szekszárd, Kálvária (160m, )

Alternatív útvonal: Sötét-völgyi parkoló (130m, ) - Hármas-halom (260m, ) - Szálkai-víztározó (145m, , ) - Halastó (155m, ) - Bükkös-erdő (240m, , ) - Szekszárd, Kálvária (160m, )

Alternatív útvonal: Sötét-völgyi parkoló (130m, ) - Hármas-halom (260m, ) -Bükkös-erdő (240m, , ) - Szekszárd, Kálvária (160m, )

Tulajdonképpen az első változat azért került meghirdetésre, mivel páran a szakosztályból komolyan elkezdték bejárni a DDKT útvonalát. Korábban egyébként már jártunk ezen az útvonalon. 845-kor mindenki leszállt az autóbuszról, együtt kezdtük meg a mai túrát a parkolóból a kék körjelzésen. Szép, idős lomberdőben kezdtük el a túrát. Igen korrekt tájékoztató táblák vannak kihelyezve az útvonal mentén, a táj geológiai történetét ismertetik, az itt látható flórát és faunát mutatják be. 915-kor értük el a Haramia-forrást, mindösszesen négyen! A csapat nagyobbik fele önállósította magát, a jelzetlen, de igen jó minőségű erdészeti földúton eltértek a jelzéstől. Idővel persze mindenki előkerült. Pihentünk egy keveset, majd tovább mentünk a Hármas-halom felé. 1015-kor itt váltunk el az 5 rövidtúrásunktól. A hosszabb túrát választók még egy darabig együtt haladtak, majd a DDKT-s pecsét begyűjtését vállalók egy jelzetlen úton letértek Grábóc felé. Egy erdőben jobbra fordultunk, majd egy nagy 90°-os kanyart megtéve balra, egy réten találtuk magunkat. Ezt a rétet keresztezve 1130-kor értük el Grábócot. Elhaladtunk egy állattartó hely mellett, majd a falu szögletében élesen balra fordultunk. Jobb kézre elhagytuk a falu Kálváriáját és a templomát, majd 1150-kor megtaláltuk egy vegyes boltnál a pecsételő helyet. A bolt zárva volt, de nagyon rendesek voltak a boltosok, a DDKT ragasztós igazolását kitették a bolt ablakába. Ezután elmentünk meglátogatni a falu nevezetességét, az ortodox templomot.

Grábócra 1580-ban érkeztek ortodox szerb szerzetesek a dalmáciai szerb Dragovity kolostorból. A faluban akkoriban már éltek a törökök elől korábban ide vándorolt szerb családok. A hely több évszázadon át a magyarországi szerb ortodox papképzés központja volt. A szerzetesek előbb fatemplomot, majd a budai pasa engedélyét megkapva kőtemplomot építettek 1587-ben. 1593-tól kezdődően elkezdték írni krónikájukat, amelyben minden fontosnak vélt eseményt följegyeztek. Orosz földről hoztak miseruhákat, egyházi könyveket, kegytárgyakat. A XVII. század elején, a 15 éves háború időszakában egy időre elnéptelenedett a kolostor, de újabb szerzetesi csoportok érkeztek 1619-ben. 1663-ban már hatvannál több szerzetes élt itt! 1667-ben a törökök földúlták a kolostort, megölték a szerzeteseket. Később a kolostor újjáépült és ismét benépesült. 1703-ban a szerzetesek visszatértek Szerbiába, ahonnan 1711-ben sikerült őket visszacsalogatni. A lerombolt templom helyett fölépítették a ma is meglévő templomot (1736-1738), melyhez tornyot is építettek. A templom ikonosztáza 1768-ban készült el. A ma is látható kolostorépület 1787-ben épült föl. A második világháború után az egyházpolitika nem kedvezett a működésnek, a kolostor épületét az 1960-as években átalakították szociális otthonná. 1981 és 1987 között az addigra teljesen lepusztult, már-már életveszélyes állapotban lévő templomot és a kolostorépületet teljesen renoválták. A kolostor összes épülete 1994 óta ismét a magyarországi szerb ortodox egyház tulajdonában van. Ma már nem képeznek szerzeteseket Grábócon, az utolsó 1977-ben halt meg.

Meghallgattuk Krisztina nővér színes előadását a kolostorról, a templomról, valamint a saját életéről. Páran a társaságból már korábban is hallottuk az általa elmondottakat, de így is jól is esett újra meghallgatni a beszédét. Majd egy órát töltöttünk el a templomban, pedig még a fele utat sem tettük meg! 1300-kor indultunk tovább Szálka felé a DDKT útvonalán. 45 percet gyalogoltunk, míg elértük Szálka első házát. A település két völgyben épült, a V alakot mutató falu alsó végében található a híres Szálkai horgásztó. Mi a szálkai szarvasbika szobor melletti vendéglátóhelyen kötöttünk ki. Az erdő és a tó kitűnő mikroklímát biztosít a falunak. Erdeiben sokféle vad található. Különösen a szarvas állománya híres, a területén lőtték ki 1891-ben azt a szarvasbikát, mely 14,5 kg-os agancsával hosszú ideig világrekord volt. Erről mintázták az itt látható szarvasbika szobrot. Háromnegyed óra elteltével indultunk tovább. A pihenő alatt, majd később is a teljesítménytúrázók izzadt arcát figyeltük, a mai napon rendezték meg a IV. Szálka kupa amatőr "Hetvenponthárom" távú triatlon versenyt. Úszás, kerékpározás és futás alkotta a triatlont. Az idő haladt, tovább kellett gyalogolnunk. A település V alakjának másik ágán hagytuk el a falut. Pár szemrevaló portát láttunk a településen. Elhaladtunk egy kisebb horgásztó mellett, itt egy teremtett lelket sem láttunk, pedig horgászhelyeket is kialakítottak a tó partján. A tó után még két kisebb tavat is láttunk, de ezeket belepte már a hínár és az alga.

Kb. 4 km-t haladtunk a piros jelzésen egy erdei úton. Elhaladtunk egy Vadászház mellett, ahol vizet is lehetett szerezni egy nyomós kútból. A Bükkös erdő előtt bal kézre egy romos pince volt látható. Itt csatlakoztunk a DDKT, valamint a sárga jelzésű útvonalhoz. Most már lősz utakon kellett gyalogolnunk. Fél óra elteltével jobbra, kelet felé fordult az utunk. A Bati-keresztnél egy új kilátót építettek. Szép panoráma van innen a Duna síkságára, a környező dombokra. Asztalok, padok elhelyezésére is sor került, kellemes a környezet. A kilátó után mind több szőlő ültetvényt láthattunk, a szőlő már érni kezdett. Köves úton, öt óra után nem sokkal értük el a Kálváriát, a Remete kápolnát. Egy jó ízű forrás is van itt. Eléggé szétszóródott a csapatunk, több mint félóra különbség volt az első és az utolsó befutó között. Igen kellemes volt a mai túránk, a nagy meleg ellenére. Senki sem panaszkodott a majdnem 30 km-es távra, jól jelzett, könnyű útvonalon kellett gyalogolnunk. A legközelebbi túránk augusztus 29-én a Bükkbe fog vezetni.