2014 december 13, Jelzés festés V. - Biai-dombság

Ötödik, egyben az utolsó idei jelzésfestési túránkra 13-án, szombaton került sor. Az előző időszak csapadékos időjárásához képest enyhe, kellemes idő mutatkozott. Bár reggel még mínuszok voltak, a pocsolyák be voltak fagyva, hamarosan kisütött a nap. Ismét hárman jöttünk össze mint a legutóbbi alkalommal, Kovi, Laci és jómagam. A személygépkocsit Sóskút központjában a Benta-patak mellett tettük le. Kilenc órakor indultunk el a Kálvária-domb felé. Rutinosan festettünk már, odafelé a fehér alapok készültek el. A Kálvária tetejéről igen szép panoráma van a patak áttörésére, a szemközt működő mészkőbányára. A domb túloldalán elgyalogoltunk az utolsó kijavított jelzésig. Itt vártunk 25 percet, hogy az alapok kissé megszáradjanak. Visszamenet befejeztük az új jelzéseket. A személygépkocsinál újra átrendeztük a hátizsákjainkat, majd a falu fő utcáján elindultunk az ellenkező irányba. A házak között elég jó állapotban voltak a régi jelzése, csupán a kanyarokat jelöltük újra.

A Habsburg kastély előtt balra kanyarodik a piros. A bekanyarodás nem volt jelölve, ezt precízen felfestettük. Azt előre sejtettük, hogy a következő szakasszal gondunk lesz. Több kilométeren keresztül gyakorlatilag kopasz a terület, vagy csak galagonya, vadrózsa és kökény bokrok találhatók ezen a szakaszon. Nehéz volt korrektül felfesteni ezt a részt. Mindenképp hiányzik kb. 20 db jelölő oszlop. Aki nem ismeri a környéket, még a javítás után is nehezen fog tudni tájékozódni a Nagymezőn. A működő Kőbánya északi oldalán besétáltunk a bánya területére. Hihetetlen mennyiségű követ bányásztak már ki, de továbbra is maradt bőven fejteni való. Most már gépesítve, gyémánt korongokkal történik a szarmata mészkő fejtése. Nagyon látványos fentről a bányaudvar! Az itt fejtett követ évszázadok óta használják építési célokra. Nagyon sok fővárosi középületet építettek ebből a kőből, a Magyar Tudományos Akadémiát, a Műegyetemet, a Királyi Palotát, a Citadellát többek között. Szobrászati alapanyagként is közkedvelt volt, a Lánchíd oroszlánjai, az Országház kődíszítményei, a Szegedi Móra Ferenc Múzeum előtti oroszlánszobrok, a Szent István Bazilika szobrai is ebből készültek. A szomszédos Érden, a Magyar Földrajzi Múzeumnak, az egykori Wimpffen-kúriának is ez az építőanyaga. Természetesen lakóházak építése során is közkedvelt volt, az egész falu ebből épült fel.

15 óra előtt nem sokkal értünk fel az erdőszélig. Ideje volt visszafordulnunk, hiszen 4-kor már szürkület van. A készre festések jóval gyorsabban mentek, mint ide felé az alapozások. A földút kiolvadt és síkos lett. Sikerült az egyik pocsolyába bokáig becsúszni, a piros festékből is jutott a nadrágszárra. Mikorra visszaértünk a Habsburg házhoz, a nap is kezdett alábukni. Szerencsénkre már csak 14 jelzést kellett befejezni a személygépkocsiig. Idén mégis csak sikerült befejeznünk a jelzés felújítást. Összesítve 24,05 km piros és 3,24 km P+ jelzésű útszakaszt újítottunk fel, 158 emberóra ráfordítás árán.

Útvonal: Sóskút () - Kálvária domb () - Sóskút () - Habsburg kastély () - Sóskúti Kőbánya () - Biai-erdő () - vissza, Sóskút ()
Túratáv: 7,0x2=14,0 km
Emelkedő: 230+70= 300m
Minősítő pontszám: 21+6+3=30 pont
Jelzésre fordított emberóra: 21 óra

(A mellékelt képek József László (JL), Muskovics András (MA) felvételeiből kerültek kiválasztásra)