2014 szeptember 27, Ősz köszöntő - Bakony, Balaton-felvidék

A szeptember végi túránk során két tájegységet kerestünk fel: a Dél-Bakonyt, valamint a Balaton-felvidéket. A túra két független szakaszból állt, a rövidebb túrát választók ezek közül választhattak:

Útvonal: Nyirád, Csemetekert (220m, ) - Agár-tető (511m, ) - Bakonyszentjakabi kolostorrom (150m, ) - Sáska (210m, )

Alternatív útvonal: Köveskál (170m, ) - Monostori-tó (362m, , , ) - Kálomis-tó (326m, , ) - Kapolcs (175m, )

A hosszú túra mindkét szakasz bejárására vonatkozott. Látszott, hogy vége van a nyári szabadságolásoknak, hiszen 48-an jöttek el ma túrázni. Hétvégére kellemes időt prognosztizáltak, ami szombat esetén csak részben teljesült. De ne menjünk a dolgok elébe! Hat órai százhalombattai indulás után Érden, Tárnokon, Martonvásáron lett teljes a csapat. Az M7-es autópályán, majd a 8-as főúton közelítettük meg a kiindulási pontunkat. Lefelé menet egyszer álltunk meg a Bakonygyepesi MOL kútnál közkívánatra. Devecsernél elhagytuk a főutat, majd Nyirád után a Csemetekertnél leszállt a többség, hogy megkezdje az első szakaszt. Már Bakonygyepesnél is gyengén szemerkélt az eső, mi pedig követtük a frontot. A kiindulási ponton is gyengén szemerkélt, de csak annyira, hogy az esőköpenyeinket elő sem kellett vennünk, elég volt a széldzseki. 930-kor kezdtünk gyalogolni egy erdőszélen. Hamarosan kerítéshez értünk, ahol egy kapun keresztül jutottunk be az elkerített részbe. A kerítéssel a mezőgazdasági területet védték az állatok kártevésétől. 1 km megtétele után elhagytuk a mezőgazdasági területet, jobbra bekanyarodtunk egy vadföldre. Később telepített fekete fenyves következett. 90°-os jobb kanyar után jó minőségű murvás úton gyalogolunk, továbbra is fekete fenyők között. Bal 90°-os kanyar után nem sokkal egy völgybe jutottunk. Ezen az ösvényen jutottunk mind feljebb. A völgyben nagyon párás volt a levegő, az alacsonyan levő felhőben gyalogoltunk. A völgyből kiérve ismét jó minőségű murvás út következett. 1040-kor egy nagy félkör megtétele után eljutottunk a Csöpögő-kút erdei pihenőhöz.

Megálltunk azonosítani a helyzetünket, mivel éreztük, hogy rossz úton járunk, elvesztettük a piros jelzésünket. Már korábban el kellett volna fordulnunk jobbra. Az előttünk járókat visszahívtuk, de páran GPS-szel tovább mentek. Velük már csak az Agár-tetőn futottunk össze. A Csöpögő-kút az Agár-tető nyugati felén fakad. A csúcs, a Kab-hegy után a Déli-Bakony második legnagyobb bazalt vonulata, magassága 511 m. Pár száz métert visszagyalogoltunk, majd a meglelt piros jelzésen elindultunk a csúcs felé. Ez a kanyar igen pocsékul volt jelezve! 1120-kor, bükkösben értünk fel a csúcsra. Az orrunk hegyéig sem láttunk, olyan sejtelmes volt az erdő, hogy akár horror film háttere is lehetett volna! A felvezető ösvény alig volt látható, nem sokan járnak errefelé! Szerencsére itt viszont sűrűn voltak jelzések, ezt a szakaszt nem régen újították fel. Tíz percre megálltunk, majd tovább indultunk, most már lefelé a hegyről. A hegy aljában jobbra, nagyjából déli irányba fordultunk. A Szent Jakab kolostor romjait 1210-kor értük el.

A XIX. században a templom szentélytornya még állt, jelenleg csak az alapfalak egy része látható. A közelmúltban elkezdték kiásni az alapfalakat, így már jobban elképzelhető a valamikori nagy kiterjedésű kolostor. A szerszámok egy gödörbe voltak eldobva, úgy néz ki, a kutya sem jár errefelé! Egy-két faragott kő is előkerült. Az 1263-ban történt összeírás idején már működő kolostorként jegyezték fel. A kolostor a középkor folyamán végig működött, 1563 körül néptelenedett el. A közeli település, Bakonyszentjakab köznemesi alapítású volt, az alapító, a Rátót nembeli Keszi (Gyulakeszi) család volt. Egy forrás is található a romok mellett, hasonló, mint a Csöpögő-kút. Itt tartottuk meg az ebédidőt. 1220-kor indultunk el Sáska felé. 25 perc alatt a kis település központjában voltunk. A faluban a délutáni szüreti felvonulásra készülődtek. Musttal kínáltak meg Bennünket, szép volt Tőlük. Ezután átbuszoztunk Kapolcsra, a második szakasz kiindulási pontjára.

1345-kor indultunk el Kapolcsról az evangélikus templomtól. A település nagyon takaros, mindenfelé virágokat látni, sok a népies ihletésű lakóház. Ebben az évben már 24. alkalommal rendezték meg a Művészetek Völgye Fesztivált, melynek Kapolcs a központi helyszíne. Falumúzeummal, felújított vízimalommal is megismerkedhet az ide látogató ember. A falu kőhídján indultunk el a sárga háromszögjelzésen. A hidat szobrok díszítik. Nem sokkal később elhaladtunk Vendi bácsi kopjafája mellett, itt kezdődtek a szőlők. Pár helyen éppen szüreteltek. A szőlőlevelek már sárgára színesedtek. Egyik pontról szép kilátás volt a Művészetek völgyére. A bővizű Kiskútnál bevártuk egymást. A jelzések igen hiányosak voltak, egy idő után megszűntek. Teljesen úgy tűnt, hogy valamikor megálmodták az útvonalat, lejelentették a térképészeknek, de a felfestés elmaradt. Így értünk fel 1420-kor a tetőre. Az erdőszélen földúton elhaladtunk a Kávás-kút mellett. A környék valamikor közlegelő volt, a balatonhenyei gazdák marháikat legeltették itt. A hagyásfák ritkásan vannak, jó delelőhely az állatoknak. A legelőhely rekultivációját mostanában kezdték meg, mivel nagyon elvadult, bebokrosodott a terület. Hozzáteszem, már marha sincs, aki karbantartaná a legelőt.

Jobb 90°-os kanyar következett, de itt vagy 10 percet elszöszmötöltünk a helyes út megtalálásával. Rájöttünk, hogy 2 társunk hiányzik. Telefonon utolértük Őket, kiderült, hogy hárman vannak. Bandival visszamentünk értük, kb. 1,5 km-re a magasfeszültségi villamos vezetéknél találtunk rájuk. Többfelé elindultak, de nem találták meg az utat. Már az járt a fejükben, hogy visszamennek Kapolcsra. A Fekete-hegy bazalt platóján található kisebb tavak keletkezése a bazalt fennsík süllyedésével magyarázható. A tavakat talajvíz tölti fel, a kialakult vízzáró réteg miatt még nyáron is látható nyílt víztükör. Számos vízimadár látható a tavakon, fészkelnek is itt. Az eltévelygőkkel együtt öten kihagytuk a Monostori tavat, kicsit rövidítettünk. A rövidítésre majdnem ráfizettünk, csak nagy nehezen keveredtünk vissza a sárga háromszögjelzésre. Elhaladtunk a Kálomis-tó mellett, majd réteket kereszteztünk. Az egyik réten sok kornis tárnics volt elvirágzóban. Útba ejtettük a Bika tavat, szintén elég nagy víztükörrel rendelkezett. A tó után felkapaszkodtunk a hegyre, az Eötvös Károly kilátó közelében értük el a gerincet. Innen még majd 3 km-t kellett gyalogolnunk Köveskálra, az itt várakozó buszunkhoz.

(A mellékelt képek József László (JL), Kalauz Imre (KI), Kutasi Zsuzsa (KZs), Muskovics András (MA), Szabó Zsolt (SzZs) felvételeiből kerültek kiválasztásra)