2014 augusztus 23, Dél-dunántúli Kéktúra - Szekszárdi-dombság

A nyárvégi utolsó túránk ismét Dél-Dunántúlra vezetett a Szekszárdi dombvidékre. A túra második része átvezetett a Geresdi-dombságba. 36-an vettünk részt ezen a túrán. Nyolcan mondták vissza a jelentkezésüket, páran közülük elalvás miatt maradtak otthon. Szokásunkhoz híven rövid túra is volt, összesen négyen választották ezt a lehetőséget. A meghirdetett túra kiírások:

Útvonal: Mecseknádasd (180m, ) – Apátvarasd-telep (280m, , ) – Hessz-kereszt (270m, ) – Harsányi-kereszt (265m, ) – Bátaapáti (150m, ) – Henrik-forrás (225m, ) – Mórágy (125m, )
Minősítő pontszám: 31,5+8,8=40 pont

Alternatív útvonal: Bátaapáti (150m, ) – volt Üveghuta (200m, ) – Mórágy (125m, , )

Tárnokon, Érden, Százhalombattán, majd Ercsiben szedtük össze a túratársakat. A 6-os úton mentünk le Mecseknádasdra a hosszabb túra kiindulási pontjára. Lefelé menet Bonyhádon, a MOL üzemanyagtöltő állomáson 20 percre megálltunk. Kilenc előtt nem sokkal megérkeztünk a túra kezdőpontjára, a rövid túrásaink tovább mentek Bátaapátiba. Mecseknádasd a II. világháború előtt sváb falu volt, a török dúlás után a Rajna vidékről, Hessen tartományból, Elzász-Lotaringiából, Stájerországból jöttek a telepesek. A világháború után majd ezer embert telepítettek ki a faluból! A település nevezetességei a Szent István kápolna, a Püspöki kastély, a Német nemzetiségi Tájház, a Szent György római katolikus barokk kegytemplom. Most egyiket se látogattuk meg, indult a túra. A kék négyzetjelzésen hagytuk magunk mögött a település házait. A falu manapság is takaros, megőrizte a németes kinézését. Átkeltünk egy kis völgyön, majd pár száz méteren keresztül akácosban, csalánnal benőtt ösvényen kapaszkodtunk felfelé. A csalános után erdei szakasz következett. Bal kézre egy igen mély szakadék volt, az ösvényünk ezt követte. Felérve a dombtetőre egy rét szélén kellett gyalogolnunk. Az erdészeti útnál balra fordultunk, rátértünk a Rockenbauer Pál Dél-Dunántúli Kék Túra útvonalára majd egy kilométer megtétele után jobbra fordultunk az Apátvarasdi telep felé.

950-kor értük el a Vadászcsárdát. Több épület található itt, az egyik kerítésén, a dobozban megtalálhatók az igazoló bélyegek. Utunk továbbra is erdőben vezetett, kellemes séta volt ez a szakasz. A Hessz-kereszthez 1040-kor értünk. Sajnálatos módon a bevésett szöveg már elkopott, olvashatatlan. Pár perc után folytattuk az utunkat. Ezen a szakaszon a zöld jelzéssel együtt haladtunk a továbbra is igen kényelmes földúton. Elhaladtunk a jobb kézre eső Nyolchárs pihenő mellett. A nyolc hársnak nyoma sincs már, valószínűleg kivágták régebben már a fákat. Következett a Héthárs pihenő. Rövid pihenő után rátértünk arra a keskeny aszfaltútra, melyen reggel már gyalogoltunk. Ezen az úton értünk el a Harsányi kereszthez 12 előtt nem sokkal. Esőbeálló, asztalok, padok vannak a kereszt környékén, itt tartottuk meg az ebédidőt. A talapzaton levő tábla szerint, a keresztet vitéz Harsányi János és felesége építtette 1932-ben. Az ismertető táblán az alábbi szöveg olvasható:
"Az 1930-40-es években a Harsányi puszta engedélyezett vadásztatási joggal rendelkezett. Egy vaddisznó hajtás alkalmával Harsányi János vadászbalesetet okozott. A baleset szerencsés kimenetelű volt, ezért hálából, Isten dicsőségére emeltette a keresztet és felhagyott a vadászattal."
Még egy tábla van a talapzaton, melyet a Till család helyezett el Joseph Schmidt emlékére.

Alig hogy tovább indultunk egy nagyobb rét szélén, szemerkélni kezdett az eső. Húztuk, halasztottuk az esőköpenyek elővételét, de végül csak-csak elő kellett vennünk. Kicsit korábban ért ide, mint ahogy az előrejelzések szóltak. Szerencsénkre félóra után elállt, így visszarakhattuk hátizsákjainkba a köpenyeket. 1 kilométer után elhagytuk az erdőt, bal kézre mezőgazdasági földek mellett gyalogoltunk. A kukoricásban mindenhol a vaddisznók kártevése látszódott. Az út mind jobban lefelé vezetett. A földút csúszós lett, különösen a lősz mélyútban. A Kék Túra útvonala éppen csak érinti Bátaapátit, egy jobb kanyarral a szélső vadászháznál bekanyarodik egy völgybe. Az itteni Kék Túra pecsétet nem kerestük meg, tovább gyalogoltunk. Egyébként a falu sorsának alakulása igen csak hasonlít Mecseknádasdhoz. Ez a falu is sváb volt, a kitelepítések miatt ma gyakorlatilag egy német ajkú ember sem él itt. A falu nevezetességei: Apponyi kúria, evangélikus templom, régi üveghuta, a Nemzeti Radioaktívhulladék-tároló. A Paksi Atomerőmű kis radioaktivitású hulladékait tárolják itt. A falu elhagyásakor emiatt láttunk több talajvíz figyelő kutat, a kis patakokon pedig vízmérő helyeket.

Az eleinte kényelmes, köves út mind meredekebb lett, egy dombtetőre vitt fel bennünket. A gerincet kereszteztük, majd rögtön meredeken elindultunk lefelé. Sok illatos hunyor és szúrós csodabogyó volt az erdőben. Elhaladtunk egy forrás mellett, majd egy kisebb patakot kereszteztünk. Közel volt már Mórágy. A kék jelzés nem a faluba visz le, hanem ellentétes irányban folytatódott. A zöld jelzéssel együtt haladtunk, a balra való leágazást csak másodszorra találtuk meg. Meredeken felkapaszkodtunk egy kisebb gerincre. A térkép által nem jelzett kerítés mellett kellett haladnunk. A mai napon ez volt a legrosszabbul jelzett útszakasz, elég értelmetlennek tűnt a vonalvezetése. Lehet persze, hogy fakivágások voltak itt korábban, a kidőlt vagy kivágott feketefenyők helyben maradtak, eltüntetve a valamikori ösvényt. Azért lekászálódtunk a hegyről, Mórágy régi gránit kőbányájánál értük el a házakat. A bánya geológiai védettséget kapott. Itt tanulmányozható Magyarország egyik legrégibb kőzete, a Karbon kori, mintegy 360 millió évvel ezelőtt keletkezett Mórágyi-gránitrög, mely a Variszkuszi őshegység felszíni maradványa.

1430-ra a társaság nagy része megérkezett a falu központjába. Bőven volt időnk, fél órát elsörözgettünk. Az italboltban elkértük a kéktúrás pecsétet, a mai napon négy pecsételő helyet ejtettünk útba. Legközelebb augusztus 29-én találkozunk a Százhalombatta Óváros Közösségi házában, hogy gulyásleves mellett elbeszélgessünk az elmúlt félévben történtekről, a következő időszak eseményeiről. Gyalogtúra szeptember 6-án lesz, a Bükk hegységben fogunk túrázni.