2014 április 5, Tavaszváró túra - Vértes

2014 második gyalogtúrájára kellemes túraidőt prognosztizáltak az időjósok. A részletes kiírás már egy hónapja közkincsé lett téve, pár nap alatt megtelt a jelentkezési lista. 11 fő mondta vissza a jelentkezését, de még így is hatan lemaradtak a túráról, pedig hatan személygépkocsival jöttek, hogy tehermentesítsék az autóbuszt! Ennek köszönhetően 57-en túrázhattunk együtt. A természet idén úgy tűnik teljesen megbolondult, hiszen 2-3 héttel előrébb tart a szokásosnál. A tölgyesek kivételével kizöldültek a fák, üde zöld az aljnövényzet. Olyan virágokat is láthattunk, melyek május elején szoktak virágozni! Jellemző, hogy a májusi cserebogarak is megkezdték a rajzásukat! Hatkor indult az autóbuszunk Százhalombattáról, majd Érd és Tárnok érintésével elmentünk az M1-es út melletti Birka Csárdához, a kiindulási pontunkra. Két túra közül lehetett választani:

Útvonal: M1-es út, Birka Csárda (260m, ) - Mária-szakadék () - Vitányvár (460m, ) - Szarvas-kút (330m, ) - Kapberek-puszta (400m, , ) - Körtvélyes (480m, ) - Szár (200m, )
Minõsítõ pontszám: 33+11=44 pont

Alternatív útvonal: M1-es út, Birka Csárda (260m, ) - Mária-szakadék () - Vitányvár (460m, ) - M1-es út, Birka Csárda (260m, )
Minõsítõ pontszám: 24+7=31 pont

Hét órakor már a csárda parkolójában voltunk. Pár perc múlva befutott a két személygépkocsi is. Sokunk bánatára a reggeli kávé elmaradt, a csárda évek óta zárva van. Mind az 57-en elindultunk az Országos Kék Túra útvonalán. Pár száz méter után már Csákányos-pusztán voltunk. Elhaladtunk egy magán birtok mellett, melyet komoly vérebek őriznek. A jelzést a térképünkhöz képest jobbra eltérítették, valószínűleg, hogy elhaladjon Csákányosegyháza középkori kápolnája mellett. A kis kápolna a XIII. század végén épült. A régészeti feltárás megtalálta a temetőt és a falu helyét. A kápolna a faluval együtt a török időkben pusztult el. A romok után a jelzés visszatért a korábbi nyomvonalára. Elhaladtunk az Altábor 3 faháza, majd a Csákányos-pusztai turistaház mellett. Rövidesen beértünk a Mária-szakadékba. Látványos maga a szakadék, a középső tájékán hatalmas mészkősziklatömbök között szalad le az időszakos Csákány-patak. A szakadék végén elértük az erdészeti köves utat, majd megálltunk pár percre a Körtvélyesi erdei temetőnél.

A temetőről az 1800-as évek elejétől találhatók feljegyzések. A körtvélyesieken kívül a környékbeli puszták lakóit is ide temették. (Csákányos-puszta, Szenttamás-puszta, Kapberek-puszta) A temető gondozott, mintegy 15 db sír látható. A temető előtt 1945-ös katonasír található, hét magyar honvédnak ez az örök nyughelye. Körülötte sok télizöld virágzott éppen. 815-kor indultunk tovább. Kis kitérővel lehet eljutni a Béla forráshoz. Víz csurgott belőle, de nem sok, nyárra valószínűleg elapad, pedig valamikor a Csákány-patak innen eredt. A lombosodó fák alatt gazdag volt az aljnövényzet. Kankalinok, ibolyák, kis hunyor, fogasír, boglárkák, szellőrózsák színesítették a zöld pázsitot. Már zergevirágot is találtunk kinyílva! Többnyire nyugat felé vezetett az OKT kék jelzése. 9 óra körül elértük Vitányvárt. A tatárjárás után épülhetett a vár, valószínűleg a környék birtokos Csák nemzetség egyik tagja építette. A török korban pusztult el a vár. Az első török ostroma 1529-ben volt, de ekkor sikerült megvédeni. 1543-ban viszont török kézre került. Nem sokkal később vissza került magyar kézre, de 1559-ben ismét török zászló leng a váron. 1566-ban visszafoglaltuk, de egy évre rá ismét a törököké. Véglegesen Pálffy Miklós szabadította fel 1597-ben. Egy évvel később a magyarok felrobbantották, megakadályozva ezzel, hogy a törökök ismét befészkelje magát a falai közé. A XVIII. századtól az Eszterházy család birtoka.

A romok többemeletnyi magasságúak. Szép kilátás van nyugat felé, ámbár most eléggé párás volt a levegő. Óvatosan kell mozogni a romok között, nagyon meredek és morzsalékos a terület. Megtekintettük a romokat, majd 920-kor elindultunk lefelé, a Szarvas-kút irányába. Elhaladtunk a Rockenbauer Pál emlékfa mellett, majd rövidesen leértünk a Szarvas-kúthoz, ahol rövid pihenőt tartottunk. A forrás jelenleg működik, ha nem is nagy vízhozammal. A forrás feletti esőház tönkrement, elbontották. Továbbmenve Mátyás-kút felé a széles nyiladékon, a piros jelzés keresztezéséig mentünk. Itt átváltottunk a piros jelzésre. A Mocsár-rétnél jó nagy ívben kellett kerülnünk egy bekerített rész miatt. Hamarosan elértük a Szép Ilonka forrást. Ez a forrás is működik! Sajnos a környéke elég rendezetlen, pedig szép a forrás környéke. Továbbra is a piros jelzésen 1030-kor tovább mentünk. A Macska-bükk gerincére kissé meredek ösvényen kellett felkapaszkodnunk. Elértük a piros és a kék keresztjelzés elválási helyét. A rövidtúrásaink innen a kék keresztjelzésen mentek vissza a Birka csárdához. De előtte letelepedtünk a farakásokra, megtartottuk a déli pihenőnket.

11 után a hosszútúrások maradék tagjai elindultak a Macska-bükk gerincén. a 10 rövidtúrásunk még maradt a farakásoknál, nem kellett sietniük. A piros háromszögjelzésen jobbra bekanyarodtunk a Körtvélyesi kilátóhoz. Mint később kiderült, a többiek kihagyták ezt a kisebb kerülőt. A kilátót pont délben értük el. Természetesen a geodéziai vasbeton toronyra, mint más tornyoknál tapasztaltuk, kiírták, hogy tilos felmenni, életveszélyes. Ha tényleg így lenne, akkor miért nem hegesztik le a vasajtót, vagy bontják vissza az első hágcsót? Négyen ennek ellenére azért felmentünk, szép körpanoráma van a felső szintről. A háromszögjelzésen visszamentünk a piros jelzésig, majd elindultunk Szár felé. Kb. 6 km volt még hátra a célig. Ezen a szakaszon is rengeteg virág volt. Szár előtt egy kisebb ménest láttunk, egy elkerített mezőn legelésztek a lovak. 2 körül az utolsó emberünk is leért a faluba. A többiek már az Aréna Sörözőben vártak ránk. A népes csapat nem fért el a kinti asztaloknál, így igénybe vettük az árok menti füves területet.

1430-kor még nem került elő az autóbuszunk. Éppen telefonáltam a sofőrünknek, amikor feltűnt a kanyarban a rövidtúrásainkkal. Aki akart felszállt, a személygépkocsival jövőket kellett még visszavinni a Birka Csárda parkolójába, de a többség maradt. 20 perc múlva visszatért az autóbusz, hazaindultunk. Kellemes időben gyalogolhattunk a mai napon. Legközelebb kerékpáros túra lesz a Csepel-szigeten április 12-én, majd 26-án gyalogtúrázunk a Mecsekben.

(A mellékelt képek József László (JL), Kutasi Zsuzsa (KZs), Muskovics András (MA), Orosz József (OJ), Szabó Zsolt (SzZs) felvételeiből kerültek kiválasztásra)