2013 szeptember 28, Szarvasbőgés - Gerecse

Második szeptemberi gyalogtúránk a Gerecsébe vezetett. Hűvös, napos, csapadékmentes időt jósoltak 28-ra. Ez be is igazolódott, kellemes időjárási viszonyok mellett túrázhattunk. Ismét szép létszámmal jelentkeztek a túrára, 39-en jöttünk össze. Hatkor még pirkadat volt, mikor Százhalombattáról elindult az autóbuszunk. Érden a Vörösmarty Gimnáziumnál, majd Tárnokon a volt Baltás kocsmánál lett teljes a társaság. A régi M1-es főúton, Tatát keresztezve 930-kor értünk el az Agostyáni Arborétum bejáratához, a hosszútúrások kiindulási pontjára. Tatán megálltunk az egyik üzemanyagtöltő állomáson 20 percre, hogy a koffeinfüggők megigyák a reggeli kávé adagjukat. Egyébként az alábbi két túraútvonal került kiírásra a mai napra:

Útvonal: Agostyán, Arborétum (225m,) - Meszes-bükk (, ) - Tatabánya, Turul szobor (360m, , , ) - Tuskó-rét (260m, , , , ) - Tarján (185m, , )

Alternatív útvonal: Tatabánya, Turul szobor (360m, ) - Tuskó-rét (260m, , , , ) - Tarján (185m, , )

Rövidtúrásaink a buszon maradtak, Õk a Tatabánya felett levő Turul-szoborhoz mentek vissza, hogy előttünk érjenek le Tarjánban a megtervezett közös útvonalon. Õk sikeresen végig gyalogolták az útvonalat, mely a hosszútúrásoknak nem sikerült. A hosszú túrából, enyhe túlzással csak a kiindulási pont és a cél lett betartva, de a részletekről majd később! Elindultunk a sárga keresztjelzésen felfelé az Agostyánt Tarjánnal összekötő műúton. Legalábbis mi így gondoltuk, a térképünkön határozottan így volt jelezve. Nem is izgattuk magunkat, gondolván csak-csak jelezve lesz az erdőbe való jobbra fordulás. Hát nem volt! A nap irányába tartott az műút, sejtelmesen szűrődött át a felkelő nap fénye a fák levelei között. Már majdnem az út legmagasabb pontján voltunk, mikor elkezdtük keresni a piros jelzést, hogy legalább ezen jussunk el a Baji erdészházhoz. Az úttól jobbra haladó villanyvezeték nyiladékában sikerrel jártunk, most már megnyugodva elindultunk az erdészház felé. Jobbról kerültük az Öreg-Kovács hegyet, majd egy jobb 90°-os kanyar után elértük az erdészházat 935-kor. Pár percre megálltunk, hogy a lassabban gyaloglók utolérjenek Bennünket.

Itt kellett jelzést váltanunk, a sárga jelzésű szakasz következett. Én még lefotóztam Kovácsi falu templomának romját, majd a csapat után eredtem. Egy nem régen épített Kálvária stációi mellett haladt az erdészeti út. Kicsit furcsa is volt, hogy miért az erdő közepén építették meg a Kálváriát. 20 perc után gyanús lett az útirány, végig hátunkba sütött a nap, nyugat felé haladtunk! Megálltam, elővettem a térképemet. Rájöttem, hogy éppen ellenkező irányba haladunk a tervezetthez képest a sárga jelzésen Baj felé! Modern időket élünk, mindenkinek van mobilja, sikerült az egész csapatot pár percen belül visszafordítani! Egyesek már a falu határában voltak! 4km plusz távolságba és valamennyi többlet szintbe került a szórakozottságunk. 11 órakor ismételten a templomromnál voltunk. A Szent Péter plébániatemplomot a XIII. században építették, kb. 300 évig működött. Körülötte temető volt, az 1500-as évek végén a török háborúk következtében vált rommá.

11 óra után pár perccel - most már a helyes irányban - a sárga jelzésen elindultunk a Kovács-hegy felé. A térképünk egyébként az erdészház környékén sem egyezett a valósággal. A térképen jelzett piros és sárga jelzést egy nagy elkerített erdőrész miatt kihozták egy másik erdei útra. Kb. 500m után a piros balra elvált tőlünk, Vértesszőlős felé kanyarodott. Szép bükkösök között vezetett az erdészeti földút, többnyire déli irányba. Az Arany-lyuk barlangnál elértük a piros jelzést. A barlang lejárata egy kisebb töbör aljában van, de vasajtóval le van zárva. 12 óra múlt pár perccel, de tovább mentünk, az ebédidőt a Csúcsos-hegy kilátójánál terveztük. Elhaladtunk egy nagyobb tisztás mellett, majd nagyjából szintben gyalogoltunk az erdőben. Egy jobb 90°-os kanyar után viszont meredeken mentünk lefelé. Kezdett gyanús lenni a dolog, hiszen már látnunk kellett volna az Aknatorony kilátót. A társaság nagyon szétszóródott, az idő kellemes volt, így tovább mentünk. Kb. 20 perc után hétvégi házaknál találtuk magunkat, sokan a szőlőjüket szedték éppen. Azt gondoltuk, hogy Tatabánya Szőlőhegyén lyukadtunk ki, holott Vértestolna hétvégi házainál voltunk! Mai napon ez volt a harmadik nagy húzásunk. Végre elővettük a térképeinket, elemeztük a helyzetünket. Az Arany-lyuk barlangnál, a piros jelzést megtalálva jobb helyett balra fordultunk! Ez már nagyfokú szórakozottságot jelent, volt GPS-ünk, voltak térképeink! Ilyen fiaskóra a turistáskodásom során nem volt példa.

Mivel mindenkinek korgott a gyomra, lementünk a faluba. A sportpálya mellett asztalok, padok voltak, letelepedtünk ebédelni. Újraterveztük az útvonalat. A Turul-szobornál tavaly voltunk, ha visszafordulunk, az autóbuszt is vissza kell rendelnünk. Helyette inkább Vértestolnát választottuk, majd a falu után az Országos Kék Túra útvonalán jobbra a kék keresztjelzésig, azon balra pedig az eredeti Tarján a végcél. 1400 előtt pár perccel felszedelőzködtünk, majd végig sétáltunk Vértestolna takaros fő utcáján. Az eltévelygés nem rontotta el a társaság kedvét, de azért megfogadtuk, hogy mára elég volt összecserélni a jobb és a bal kezünket. A faluból az aszfaltúton felmentünk az OKT jelzéséig. A réten rengeteg őszi kikerics virágzott. A jelzésnél jobbra fordultunk, majd a Pes-kő oldalában, majd 3km megtétele után elértük a keresztjelzést. Ezen balra fordultunk, majd újabb 3km megtétele után beértünk Tarjánba. Szerencsénk volt, épp a szüreti felvonulás zajlott a Fő utcában, sokan voltak a felvonulók, fiatalok, idősek. A traktorokon népviseletbe öltözött emberek integettek a bámészkodóknak, akik kóstolót kaptak az idei murciból. A menetet a fúvós zenészek autója zárta. Látványos felvonulás volt, szerencsés időpontban értünk a településre!

A szüreti felvonulás után maradt még időnk szétnézni a római katolikus templom környékén. Az egyik udvaron tökvásárt rendeztek. Az utcán szalmatraktort építettek fel, készültek erre a hétvégére! 1700 órakor elindultunk hazafelé. A mai tévelygéseink nem hagytak mély nyomot a túratársakban, végül is szép időnk volt, beszélgetni ezen az útvonalon is lehetett, a minősítési pontokat gyűjtögetők a tervezetthez képest több pontot szereztek. Remélhetőleg legközelebb azért nem lesz ennyire szórakozott a társaság. Október 12-én a Vértesbe megyünk túrázni, a Pusztavám-Gánt közötti szakaszon fogunk gyalogolni.

(A mellékelt képek József László (JL), Kutasi Zsuzsa (KZs), Muskovics András (MA), Szabó Zsolt (SzZs) felvételeiből kerültek kiválasztásra)