2013 május 18, Bérci túra - Mátra

Szép számmal jöttünk össze a májusi második gyalogtúránkra, 45-en voltunk az autóbuszon. A túrát megelõzõen nyolcan vonták vissza a jelentkezésüket. A megelõzõ éjjel elég nagy esõ esett, szombatra viszont kellemes idõjárási viszonyokat jeleztek elõre, de azért kicsit aggódtunk a lehetséges sár miatt. Az elmúlt 9 évet figyelembe véve legjobban a Gyöngyöspatára vezetõ sárga jelzésen áztunk ronggyá 2010.05.15-én. Nyakig sárosan, elázva fejeztük be az akkori túrát. A szokásos hat órai Százhalombattai indulás után Tárnokon, Érden és Budapesten szedtük össze a mai túra résztvevõit. Az M3-as autópályán mentünk le Gyöngyösig, majd Gyöngyöspata végén a falu temetõjétõl kezdtük meg a túrát. Ide felé jövet kb. 20 percre megálltunk a Hatvan magasságában levõ MOL üzemanyagtöltõ állomáson. Két nehézségi fokú túra közül lehetett választani:

Útvonal: Gyöngyöspata (220m, ) - Nagy-parlag () - Hidegkúti th. (m, ) - Vörös-kõ-bérc (738m, ) - Muzsla (805m, ) - Nagy-Koncsúr (640m, ) - Horka-tetõ (506m, - Szurdokpüspöki vá. (130m, )
Minõsítõ pontszám: 34,5+16,4=51 pont

Alternatív útvonal: Gyöngyöspata (220m, ) - János-vára (383m, , ) - Szurdokpüspöki vá. (130m, , , )
Minõsítõ pontszám: 18+6=24 pont

Kilenc óra elõtt pár perccel a kis- és nagytúrások együtt elindultak a hegyek felé. A gyümölcsösök és a szõlõ táblák között kiváló állapotú köves út vezetett. Szerencsénk volt, hogy a régi földutat feljavították, különben 4km-t sarat dagasztva kellett volna megtennünk! Jobbára napsütésben, 1 elteltével elértük az erdõ szélét. Az út csak idáig volt rendbe téve, innen ízelítõt kaptunk a sárdagasztásból. Fél óra múlva már sziklásabb lett a terep, az éjjeli csapadék itt már el tudott szivárogni. A Prédikáló-tetõ elõtt a zöld négyszögjelzésnél bevártuk egymást, majd elváltunk a rövid túrásainktól. 24-en maradtunk a hosszabb túrára, jobbára észak-északkelet felé tartottunk a sárga jelzésen. Elég sok ültetett fenyves van ezen a környéken. 1030 körül a Nagy-Parlag tisztásnál elhagyott, romos ház mellett haladtunk el. Sok virágot lehetett látni, de közel sem annyi félét, mint egy héttel ezelõtt a Tihanyi-félszigeten. A Hidegkúti turistaházhoz 1130-kor érkezett meg az utolsó nagytúrásunk. Elõtte kétszer is kellett kerítést másznunk. Padok, asztalok is voltak a turistaház elõtti réten, az ebédidõ is közeledett. Úgy döntött a társaság, hogy félórára letelepszünk. Hozzánk csapódott egy kis kutyus, remélte, csak-csak jut neki is egy falat ennivaló. A turistaház tulajdonosai rendrakással, a fû vágásával voltak elfoglalva.

12 óra körül tovább mentünk. Meredeken kapaszkodóval kezdtük az ebéd utáni gyaloglást. Felérve a hegyoldalon, majd 360°-os bal kanyar után rátértünk a zöld keresztjelzésre. A Szalajkás-tetõrõl szép kilátás van a Mátra fõgerincére, a Kékes, a Galyatetõ és az Ágasvár tömbjeire. Ezután lejtmenet következett, hogy utána ismét felfelé kelljen kapaszkodnunk a Vörös-kõ-bérc 738m magas csúcsára. Rövidesen elértük a piros jelzést. A zöld keresztjelzés a Nyikom-nyeregben jobbra eltért, mi a piroson maradtunk. Errõl a szakaszról még szebben látszódott a fõgerinc. Az Ólom-tetõn hatalmas bükkfák árnyékában gyalogoltunk kényelmesen felfelé a Muzslára. A 805m magas csúcsot 1315-kor értük el. Negyedórára letelepedtünk a csúcs környékén. Kár, hogy a fák miatt innen nincs panoráma a környékre. A pihenõ után a Harasztos-bérc következett, mely tulajdonképpen a Mátra nyugati részének a fõgerince. Egy tisztásról korlátozott kilátásunk volt Gyöngyöspata felé, ahonnan reggel elindultunk.

Félóra elteltével elértük a 640m magas Nagy-Koncsúrt. Innen viszont Pazar kilátásban volt részünk, ennek örömére letelepedtünk 25 percre, hogy kiélvezzük a panorámát. Mind a fõgerinc, mind Gyöngyös és a Zagyva-völgye kiválóan látszódott a kelleme, napos idõben. Egyedül talán a szúrós gazok rontottak valamennyit az idilli környezeten. Három óra elõtt valamivel tovább indultunk. Továbbra is erdõben vezetett a piros jelzés, most már jobbára lefelé. Következtek a Kis-Koncsúr, Horka-tetõ, Kis-hársas csúcsok. Ez utóbbi után már nyílt területen haladtunk, andezit sziklákon lementünk a Diós-patak völgyébe. Átkeltünk a patakon, majd jobbra fordultunk most már a zöld jelzéssel együtt Szurdokpüspöki felé. Ezen a szakaszon ismételten sikerült összesározni magunkat. Félóra alatt a település római katolikus templománál voltunk. A templomtól nem messzire ünnepség volt, a források napját ünnepelték. A társaság egyik része ide ment, a másik része lement a falu Fõ utcájára. Az egyik udvaron, a virágágyás mellett hosszú sorban virágzott az amarillisz. A házigazdák mikor észrevették a bámészkodókat, behívtak közelebbrõl is megcsodálni a virágjaikat. Rövid elõadást is tartottak az amarillisz neveltetésérõl, az átteleltetésükrõl. Igazán kedves volt részükrõl.

Mivel maradt még félóránk az elõzetesen megbeszélt 1700 órai indulásig, betértünk egy kereskedelmi vendéglátó egységbe. 1700-kor hazaindultunk. Igazán kellemes volt a mai mátrai bérci túránk! Június 1-én kerékpáros túrát szervez Szabó Zsolt társunk a környékben. Június 15-ismét gyalogolni fogunk a Börzsönyben, miután megkoszorúztuk régi vezetõnk, Georgiades Gábor kopjafáját Királyházán.

(A mellékelt képek Kutasi Zsuzsa (KZs), József László (JL), Muskovics András (MA) és Szabó Zsolt (SzZs) felvételeibõl kerültek kiválasztásra)