2013 május 11, Séta a Tihanyi-félszigeten - Balaton-felvidék

Szombatot megelõzõen ismételten nagy volt az érdeklõdés a Tihanyi-félsziget bejárására tervezett túránkra. Bár az idõjárási elõrejelzések nem voltak kedvezõek mégis 52-en jöttünk össze, kevés volt a visszamondás. Ketten a tihanyi parkolóban csatlakoztak a társaságunkhoz. Százhalombattán, Érden és Tárnokon gyûjtöttük össze a résztvevõket. Hatkor indultunk, ¾9-kor már a kiindulási helyünkre érkeztünk, pedig az egyik benzinkútnál 25 percre megálltunk. Két útvonal került meghirdetésre szokás szerint:

Útvonal: Tihany, Parkoló (165m, , ) - Óvár-hegy (219m, , ) - Barátlakások (160m, , ) - Nyársas-hegy () - Akasztó-domb () - Kerek-hegy () - Gejzír-mezõ () - Csúcs-hegy (232m, ) - Farkasverem (220m, , ) - Tihany, Parkoló (165m, )
Minõsítõ pontszám: 27+14=41 pont

Alternatív útvonal: Tihany, Parkoló (165m, , ) - Óvár-hegy (219m, , ) - Barátlakások (160m, , ) - Nyársas-hegy () - Akasztó-domb () - Kerek-hegy (, ) - Farkasverem (220m, , ) - Tihany, Parkoló (165m, )
Minõsítõ pontszám: 15+5=20 pont

Elõször a fizetõ parkolóban álltunk meg de hamar rájöttünk, hogy igen drága hely ez számunkra. Ha jól emlékszem az autóbusz parkolási díja 900 Ft óránként! Visszamentünk a focipályához, ott nem kellett parkolási díjat fizetni, ezáltal megmentettünk 6300 Ft-t. Mind az 52-en együtt indultunk el 9 óra elõtt pár perccel Óvár irányába felfelé a domboldalon. Virágos rétet kereszteztünk majd pár perccel késõbb felértünk az Óvári sáncra. Innen szép kilátásunk volt a félsziget nagyobbik részére, a távoli Balatonra és a hegyekre. Egy jobb kanyar után viszont feltûnt a Füredi-öböl, háttérben a mögötte levõ hegyekkel. A tisztásokon sok védett selymes boglárkát láttunk. Az erdõ árnyékában a salamonpecsét virágzott. Fél tíz körül értük el a barátlakásokat. A barátlakások lakhelyül szolgáltak a feltehetõleg I. András által letelepített bazilita szerzeteseknek. A szerzetesek vájták ki a könnyen faragható bazalttufába. Ma már csak 3 cella látható, az évszázadok során hegyomlás, suvadás következtében sok megsemmisült. A zöld jelzésen tovább menve elhaladtunk a Cyprián-forrás mellett, majd leértünk a Balaton partra. Itt rövid pihenõt tartottunk, nézegettük a vadkacsákat, a partra vetett óriási mennyiségû kagylókból válogathattunk. Két nagytermetû busa tetemet is partra sodort a víz. Lehet, hogy valami komolyabb halpusztulás volt az elmúlt idõszakban?

A kis pihenõ után a Balaton partján folytattuk a túrát. Elhaladtunk a hajókikötõ mellett majd az MTA épülete után felmentünk a felsõ fõútra, a Nyársas-hegyre. Az út mellett éppen piac volt, páran benéztek, mit lehet vásárolni. Nem sokkal késõbb kereszteztük a fõutat, a zöld jelzésen felkapaszkodtunk a Kerek-hegyre. A tisztásokon sok virág volt, az árvalányhaj is virágzott már. Hihetetlenül sok nagyezerjófû volt errefelé! A zöld háromszögjelzésnél úgy döntöttünk, hogy lesétálunk az Újlaki templomromhoz. Nem bántuk meg, de ezzel a döntésünkkel 1km-t és kb. 100m szinttel megnöveltük a túrát. A románkori templom egykor Újlak falu lakóinak épült a XII. században. A romoktól szép kilátás van a Balaton déli partjára, a Kõröshegyi völgyhídra. Kár, hogy kissé párás volt a levegõ! 10 perc nézelõdés után visszakapaszkodtunk a háromszögjelzéshez, majd áttértünk a sárga jelzésre. A mi térképünkön ez az útvonal még piros kereszttel volt feltüntetve. A gejzír-mezõ elérésekor tartottuk meg az ebédszünetet. Itt egy ritka bíboros kosbort fedeztünk fel, szinte teljese fehér volt, a pettyeket alig lehetett látni a virágszirmokon. 12 órakor felkerekedtünk, hullámos útvonalon haladtunk tovább. Pár helyrõl szép kilátásunk volt a Balatonra, a távoli hegyekre. Virág továbbra is rengeteg volt a tisztásokon.

Az erdei iskolánál éles bal kanyar után egy darabig lefelé gyalogoltunk, majd felkapaszkodtunk a Gurbicsa-tetõre. A tetõ után majdnem lementünk a Balaton szintjéig, hogy utána ismételten felfelé menjünk a 232m tszf. magasságú Csúcs-hegyre. Innen ismét szép panorámánk volt, a gejzír forrásbarlangot is megtekintettük páran. A védett borzas szulák is virágzott már. Következett a Nyerges-hegy. Érdemes az alsó utat választani, a tanösvény is ezen az ösvényen halad. Látványos a vulkáni és az utóvulkáni mûködés nyomai. A bazalttufa felett az utómûködés során kialakult lemezes szerkezetû hidrokvarcit látható. A hegy után jobbra fordultunk a Belsõ-tó felé. Az Apáti-hegyrõl szép panorámánk volt a Külsõ-tóra. Szõlõ ültetvények között értük el a Belsõ-tavat. Sajnos a tó mellett nem tudtunk elmenni, magánterület zárja le ezt a lehetõséget. Kisebb kerülõt kellett megtennünk, hogy elérjük Tihany központját. Három óra körül elértük az apátságot. Mivel 1600 órai hazaindulást beszéltünk meg, maradt idõ a templom megtekintésére, kávéivásra, süteményfogyasztásra. Négy óra után pár perccel hazaindultunk.

Az idõjárással ismét nagy szerencsénk volt, éjjel esett, a következõ frontot délutánra prognosztizálták. Néha a nap is kisütött, gyalogolni igazán kellemes volt. A túra nagyobbik része a Lóczy Lajos tanösvényen vezetett. Sok ismerethez lehetett jutni, sok tájékoztató tábla ezt segítette elõ. Legközelebbi túránk már húzósabb lesz, a Mátra keleti bérceit keressük fel 2013.05.18-án.

(A mellékelt képek Muskovics András (MA) és Kutas Zsuzsa (KZs) felvételeibõl kerültek kiválasztásra)