2013 március 9, Télvégi csavargás - Budai-hegység

A februári évnyitó-évzáró után végre egy túra során jött össze a szakosztály egy része. Sokan voltunk az évzárón, de az elsõ túrára szintén sokan jelentkeztek. Szokás szerint visszamondások is voltak, de így is 55-en gyalogoltunk Budaörs, János-hegy, Budakeszi környékén! A buszra ennyi ember fel sem fért volna, szerencsére pár pesti társunk kék autóbusszal jött el a kiindulási helyre a Budaörsi Városházához. Az idõjósok csendes idõt prognosztizáltak szombatra. Igazuk lett, annyi szívfájdalmunk azért maradt, hogy a napot csak a túra végén pillantottuk meg pár percre. Nem kellett korán felkelni, Százhalombattáról hét órakor indult el az autóbusz. Érd, Tárnok érintésével buszoztunk át Budaörsre. Ez a két túraváltozat került korábban kihirdetésre:

Útvonal: Budaörs, Városháza (140m, ) - Piktortégla üregek () - Diófás-tetõ (, ) - Normafa (479m, ) - János-hegy (527m, ) - Virág-völgy (, , ) - Makkosmária (330m, , ) - Végvári szikla () - Sorrento () - Odvas-hegy - (, ) - Budaörs, Városháza (140m, )
Minõsítõ pontszám: 30+15=45 pont

Alternatív útvonal: Budaörs, Városháza (140m, ) - Piktortégla üregek () - Diófás-tetõ (, ) - Makkosmária (330m, , ) - Végvári szikla () - Sorrento () - Odvas-hegy - (, ) - Budaörs, Városháza (140m, )
Minõsítõ pontszám: 18+8,4=26 pont

Miután egyesült a pesti és a buszos csapat, 8 órakor elkezdtük a túrát. A kisebb és a nagyobb túrát választók együtt gyalogoltak. A piros jelzés helyett a kicsit kényelmesebb, de hosszabb piros keresztjelzésen hagytuk el a várost. Ködös, párás volt az idõ, nem sokat láttunk a környékbõl. Elhagytuk az üdülõövezetet, majd fekete fenyvesben jutottunk ki a Szállás-hegy alá. Nemsokára jobbra fordultunk, majd a Farkas-hegyen levõ vitorlázó emlékmûnél vártuk be egymást. Sajnos a köd csak nem akart felszállni, a panorámából nem láttunk semmit. Negyed óra elteltével tovább mentünk a piktortégla üregek felé. Háromfelé szakadt a csapat. Voltak, akik a körjelzésen az üregek felé vették az irányt, voltak, akik a jelzetlen ösvényen a repülõtéri hangár felé rövidítettek az utat. A többség felkapaszkodott a Budaörsi hegy oldalában, majd a piros jelzésen elindult a Kavics-árok felé. A repülõtéri aszfaltozott út keresztezése után találtunk pár tõ téltemetõt nagy örömünkre. Egyébként, a mai napon, a szerencsésebbjei négy helyen is láthattak téltemetõ populációt virágzásban! A sárga jelzés elérése után nem sokkal elértük a Végvári-sziklát. Itt összeszaladtunk a rövidítõkkel, akik a sárga jelzés mellett található téltemetõket keresték meg. Negyed óra alatt beértünk Makkosmáriára, ahol megpihentünk, bevártuk a társainkat.

A templomtól a zöld keresztjelzésen folytattuk a túrát. A sárga jelzéssel való találkozásnál rövid túrásaink visszaindultak Budaörs felé. Diófás-tetõ, majd Sötét-vágás után kereszteztük a Gyermekvasút vágányát. 10 perc alatt felértünk Normafára. Egy kis idõt itt is eltöltöttünk, mire teljessé vált a csapatunk. Lehetett forralt bort, kávét fogyasztani, de rétest is vehettek maguknak a süteményt kedvelõk. Tovább menve az Anna-réten haladó kék körjelzésen indultunk tovább a János-hegy felé. Ezen a szakaszon is láthattunk 2 nagyobb téltemetõ populációt. Az idõ sajnos nem javult, párában értük el az Erzsébet-kilátót. A kilátó tetejérõl sem lehetett sokat látni a városból, a környékbeli hegyekbõl. A nem túl messzire levõ Hármashatár-hegyet sem ismertük fel. Kihasználtuk a padok adta lehetõséget, megettük a szendvicseinket. Fél kettõkor folytattuk a túrát. A János-hegyet a piros jelzésen hagytuk el, majd a sárga jelzésre áttérve Makkosmária felé fordultunk. Kereszteztük a Virág-völgyet, ettõl kezdve ismét a piroson, két emelkedõ leküzdése után elértük a kegytemplomot. Egy kicsit megpihentünk, majd egy jelzetlen úton felmentünk a sárga jelzésig. Itt Budaörs irányába fordultunk, a sárga jelzésen elmentünk a sárga keresztjelzésig. Hogy kicsit rövidítsünk, nem a Sorrento felé, hanem a délelõtt már megjárt piroson a Vitorlázó emlékmûig mentünk el. Páran a piros jelzésen, rövidebb úton lementek a várakozó autóbuszunkig. A Mária-völgy végén, már a házak között jártunk, amikor furcsa madárcsicsergést hallottunk. Közelebb érve, vagy 30 db csonttollú madarat láttunk egy ecetfa tetején! Úgy tûnik, nem sürgõs északra vonulniuk, még nem jön a várva-várt tavaszi felmelegedés.

Öt óra környékén mindenki elõkerült, még bõven világosban hazaértünk. Gyalogolni kellemes volt az idõ, kár hogy nem sütött ki a nap. Most amikor befejezem a túra leírást, hálát kell adnom az égieknek, hogy nem erre a hétvégére terveztük be az idei év elsõ túráját. Ilyen március 15-i idõjárásra évtizedek óta nem volt példa! 10-20cm hóval, orkánerejû széllel köszöntötte az idõjárás a nemzeti ünnepünket. Emberek százai rekedtek meg az M1 és M7-es autópályán, rengeteg település megközelíthetetlenné vált a hosszú hétvégén! Jókor került sor az elsõ túránkra! Legközelebb, remélhetõleg már igazi tavaszi idõjárás lesz április 6-án, mikor a Vértes-hegységben fogunk túrázni.

(A mellékelt képek Kutasi Zsuzsa, (KZs) Muskovics András (MA) és Szabó Zsolt (SzZs) felvételeibõl kerültek kiválasztásra)