2012 november 17, Túra a környéken - Biai-dombság

Novemberi túránk a közeli Biai-dombságba vezetett. Nem kellett korán felkelnünk, hét órakor indultunk el autóbuszunkkal Százhalombattáról. Az érdi gimnázium után a tárnokiak is felszálltak. Negyed óra alatt átértünk Biatorbágyra. A mûemlék vasúti viaduktokat érintve az Iharosi futballpályánál a túra kiindulási pontjánál szálltunk le a buszról. Szépen összejöttünk, 37-en kezdtük meg a túrát 8 óra körül. Két budapesti társunk akik vonattal jöttek le Biatorbágyra a késõbbiek során csatlakoztak a csapathoz. Még két csatlakozónk volt a késõbbiek során, õk az M7-esnél vártak ránk. Végül is 41-en túráztunk ezen a késõi õszi napon. Ezt az útvonalat jártuk be:

Útvonal: Biatorbágy, Iharos (175m, ) - Nap-hegy (222m, ) - Kõ-orr (301m, ) - Dobogó-hegy (321m, ) - Nagy-hegy (, 287m) - Nagymezõ - Érd-Parkváros (240m, , (-)) - Fundoklia-völgy (-) - Tárnok, Kõfejtõ (165m, (-) - Sóskúti út, a.m. (140m (-))
Minõsítõ pontszám: 30+10=40 pont

A futballpálya mellett indultunk el egy földúton, majd jobbra fordultunk egy völgyben. Pár száz méter után balra felmentünk egy kisebb gerincre, ahonnan szép kilátásunk volt a DEPO épületeire. Kár, hogy párás volt a levegõ de gyalogolni kellemes volt, pláne ha azt vesszük figyelembe, hogy november közepén jártunk már. Egy erdõs völgy következett, sok színes levél már lehullt a fákról, élvezet volt taposni az avart. Kijutottunk egy erdõszélre. Bal kézre begazosodott föld mellett haladtunk majd 1km-t. Következett az elsõ komolyabb emelkedõ a jobb 90°-os kanyar után. Miután kilihegtük magunkat ismételten jobbra fordultunk a Kõ-hegy sziklái felé. Az egyik pontról szép panoráma van Biatorbágyra, a térkép is jelzi ezt a helyet. A bizarr szikláknál szétnéztünk egy kicsit. A szarmata mészkõbõl álló sziklák a csapadék, a szél eróziójának köszönhetik a formájukat.

A sziklák után meredeken le kellett ereszkedni egy völgybe. Persze ennek meg lett a jutalma, meredeken, majd négy kézlábon kellett felmenni a következõ gerincre. Végül is mindenki felért. Itt változtattunk a túrakiíráson, elindultunk az Iharos felé megtekinteni a régi katonai bázist. A volt katonai bázison megpihentünk negyed órára. Tulajdonképpen ugyanazokat a beton építményeket láthattuk az Iharos tetején mint az elõzõ pilisi túránk során. Jó pár beton siló látható itt is. Itt is enyészeté lett a régi katonai bázis. A kis pihenõ után a bázisra felvezetõ aszfalt úton tovább mentünk. Az erdei út végénél befutottunk a piros jelzésünkbe. Továbbra is az erdei úton haladtunk míg ki nem értünk az erdõszélre. Itt futottunk össze a vonattal jövõ két turistatársunkkal. Itt is tartottunk pihenõt, összevártuk a társainkat, majd tovább indultunk a Sóskúti Nagymezõn. Igazán kellemes volt az idõ, jól esett a gyaloglás. Elindultuk Érd-Parkváros irányába.

Most már jelzetlen úton haladtunk, de már láttuk a végcélt. A régi katonai bázis felé vettük az irányt. Érd parkvárosi részén, a fennsík tetején szintén katonai bázis mûködött a régi idõkben. A bázison ugyanaz a látvány fogadott bennünket mint az Iharoson, a beton építmények, épületek gazdátlanok, ugyanúgy a pusztulás képét mutatják. A bázis alatt lévõ levendulás is elöregedett. Páran benéztünk a bázisra majd sietõsre fogtuk, hogy utol tudjuk érni a csapatunkat. Az M7-es felüljárójánál még ketten csatlakoztak a társasághoz. A felüljáró után a Fundoklia-völgy érdi oldalán sétáltunk végig. A tanösvény tájékoztató táblái még tûrhetõ állapotban vannak, csak egyet tettek tönkre a vandálok. A keleti végén átkeltünk a tárnoki oldalra. Itt bevártuk egymást majd tovább mentünk a Tárnoki Kõfejtõ felé.

A Kõfejtõben éppen valamilyen amerikai filmet forgattak ezárt nem lehetett meglátogatni, ilyenkor még a fényképezõgépekre is allergiásak a biztonsági õrök. Végállomásunk a "Kõtárnok" volt. A tavalyi év során is megnéztük a kövületeket, kristályokat, érceket, ásványokat és a kõzeteket. Persze nem teljesen ez az összetételû csapat volt akkor, volt olyan túratárs, aki elõször látta a gyûjteményt. Természetesen az idei bor kóstolása se maradhatott el. 1,5-2 órai beszélgetés után a csapat kezdett szétszéledni, mindenki a maga által választott módon ment haza, jobbára tömegközlekedési eszközzel. Kellemes túra volt a mai, az idõjárás is kedvezett nekünk. Már csak a Mikulás túra van hátra az idei túráinkból. A Pest Megyei Természetbarát Szövetség szervezi szokás szerint a megyei szakosztályoknak, de még nem küldték meg a kiírást. Várhatóan ismételten a Duna túloldalán kerül megszervezésre, hiszen a szakosztályok többsége itt található.

(A mellékelt képek Muskovics András (MA) és Szabó Zsolt (SzZs) felvételeibõl kerültek kiválasztásra)