2012 szeptember 29, Szarvasbõgés - Gerecse

Szeptemberi, harmadik gyalogos túránk megint családiasra sikeredett, 30-an voltunk mindösszesen az autóbuszon. Tízen mondták vissza az elõzetes jelentkezésüket a túrát megelõzõen. Kellemes túraidõt jósoltak a meteorológusok hétvégére. Gerecse volt a célpont ahol jobbára az Országos Kék Túra útvonalának egy részét terveztük bejárni. Szokás szerint Százhalombattáról indult el az autóbuszunk pirkadatkor, Érd, Tárnok érintésével a régi 1- es mûúton értünk le Tatabányára, a Turul szobor parkolójába. Ez a két túraútvonal került megtervezésre:

Útvonal: Tatabánya, Turul szobor (310m, ) - Koldusszállás vh. (200m, , , , ) - Bodza-völgy () - Tornyópuszta (290m, ) - Somlyó (448m, ) - Óbarok-Nagyegyháza (200m, )
Minõsítõ pontszám: 36+12=48 pont

Alternatív útvonal: Tornyópuszta (290m, ) - Somlyó (448m, ) - Óbarok-Nagyegyháza (200m, )
Minõsítõ pontszám: 24+7,2=31 pont

Korán megérkeztünk, ½8-kor már a Turul szobornál voltunk, ahonnan szép kilátás nyílik a Tatabányai-medencére, a Vértesre. Pár percre, 200m-re van a nevezetes Szelim-barlang, természetesen ezt is megtekintettük. A barlang kb. 45m hosszú, 12-14m széles, több oldalággal és 2 bejárattal rendelkezik. Kb. 40 ezer éves a Dachsteini mészkõben, vízfolyás által keletkezett barlang, ami az 1930-as években elkezdett ásatások által lett híres. Rengeteg állati csontot, az õsember kõszerszámait, csontjait találták meg a különbözõ rétegekben.

A hosszútúrások ¼9-kor indultak el a parkolóból. A rövidtúrások visszaszálltak az autóbuszra, átmentek Tornyópusztára, majd az OKT jelzésén indultak el a végcél felé. Megkerestük a piros jelzést, majd jó állapotú földes úton enyhén felfelé haladtunk. 1km után rátértünk a piros keresztjelzésre. Szép, idõs állományú tölgyesek vannak ezen a szakaszon, itt- ott fa matuzsálem is látható. Egy kisebb tisztáson találkoztunk a sárga jelzéssel, majd ezen folytattuk az utunkat. Most már jobbára lefelé gyalogoltunk jó tempóban a Tarjáni-patak völgye felé. Mielõtt leértünk volna a völgybe, elhaladtunk a Koldusszállási vadászház elõtt. Az Országos Kék Túra bélyegzõhelye itt volt valamikor, de most áthelyezték a 300m-re levõ erdõszéli 90°-os kanyarba. A patak keresztezése után ismét egy enyhe emelkedõ következett, majd az M1-es autópályához mentünk ki. Itt bal 90°-os kanyar következett, a Bodza-völgyön keresztül értünk ki a forgalmas Tatabánya-Tarján közötti aszfalt útra. Szerencsére nem sokat kellett mennünk rajta, 300m után ismét erdei ösvényen gyalogolhattunk. 1km megtétele után a Tornyópusztára bevezetõ aszfaltozott úton értük el a település szélét. A Krisztus keresztnél lepihentünk félórára, majd 11 óra elõtt pár perccel indultunk tovább.

Aszfaltúton gyalogoltunk tovább. Bal kézre a Baglyas-hegy füves csúcsa látszódott, de mi a hegy oldalában haladtunk tovább Somlyó irányába. A Szénégetõ után elhagytuk az aszfalt utat, majd kissé meredekebben mentünk fel a 448m magas Somlyóra. Páran menetközben tekintélyes mennyiségû laska gombát gyûjtöttek a kidõlt, öreg bükkfákról. A csúcsról szép körpanoráma van, sajnos a párás idõ miatt mi korlátozottan élvezhettük a látványt. Kicsit huzatos volt fenn, így rövid ott tartózkodás után lementünk a kulcsosházhoz. Itt leültünk fél órára a padokra. Egy kicsit el kezdett szemerkélni az esõ, de csak rövid ideig, még az esõköpenyek sem kerültek elõ. A kulcsosháztól pár méterre is szép kilátás van a Tarjáni-medencére, a Nagy-Gerecsére, a Pes-kõre. A kilátást sajnos itt is a párás levegõ korlátozta. 13 órakor indultunk tovább. Jobbára déli irányba vezet Somlyóról az OKT jelzése. Szép erdõs részek voltak ezen a szakaszon is. Egy vadles közelében az út közepén egy elhullott, páréves szarvasbikát kellett kerülgetnünk. Erõs szaga volt már a tetemnek, a dögbogarak, meg a légy lárvák lakmároztak belõle. Talán rosszul lõtte meg a vadász, idáig bírt eljutni a szerencsétlen állat.

14 óra tájban értük el az erdõ szélét. Horgásztavak mellett haladtunk el, mind maszek tónak tûnt. Több 90°-os kanyar után fordultunk Nagyegyháza felé. Egy birkatanyához közel értük el az M1-es autópályát. A buszunknak itt kellett volna várakoznia ránk, de nem volt itt. Igaz, parkolási hely sem volt. Erre jó a mobil telefon, gyorsan tisztáztuk a helyzetet, a faluban szedte össze a rövidtúrásainkat, meg a gyorsabban gyaloglókat. Mint utóbb kiderült alapos kerülõt tettek meg rövidtúrásaink, az egyik elkerített részbe nem mentek át a kapun! A kiírt távhoz képest bõven túlteljesítették a mai napra betervezett kilométerüket! Végül csak-csak összegyûlt a csapat, ½4-kor hazaindultunk.

Kellemes túrában volt részünk a mai napon, kimondottan jó volt gyalogolni. Legközelebb a Vértesben fogunk túrázni, október 13-án. Ismét az Országos Kék Túra útvonalának egy részét tervezzük bejárni. Remélhetõleg kellemes idõben lesz részünk, és talán egy kicsit többen is leszünk.

(A mellékelt képek Kutasi Zsuzsa (KZs), Muskovics András (MA) és Szabó Zsolt (SzZs) felvételeibõl kerültek kiválasztásra)