2012 szeptember 15, Rockenbauer DTK túra - Zselic

Szeptemberi, második gyalogos túránkra ismételten elég kevesen, mindössze 26-an jöttünk össze, nyolcan mondták vissza a jelentkezésüket. Ennek következtében ismételten egy családias túrában volt részünk. Nem jósoltak zavartalan idõjárást a mai napra, de bíztunk benne, hogy esõ nélkül megússzuk a túránkat. Zselic lankáin gyalogoltunk Gálosfától Bakócáig. Százhalombattáról az Ebatta kultúrkocsma elõl 6-kor indult el az autóbuszunk, még alig virradt. Sajnos a nappalok mind rövidebbek már, ettõl kezdve mind közelebbi tájakat fogunk felkeresni az év hátralévõ túráin. Érden, Tárnokon csatlakoztak még turistatársak a csapathoz. Az M7-es autópályán elbuszoztunk Balatonlelle magasságáig, majd Kaposváron keresztül Gálosfára, a kiindulási pontunkra. A részletes túrakiírást az alábbiak szerint módosítottuk a csapat összetétele, valamint a Sasrétpuszta melletti elkerített vadászterület miatt:

Útvonal: Gálosfa (150m, ) - Tótvárosi-hegy (260m, ) - Sasrétpuszta, Vadászkastély (150m, , ) - Szentmártoni-halastó (, (-)) Cigánydomb (256m, (-) - Felsõkövesd (240m, ) - Alsókövesd (180m, ) - Bakóca (190m, , )
Minõsítõ pontszám: 42+12=54 pont

Alternatív útvonal: Gálosfa (150m, ) - Tótvárosi-hegy (260m, ) - Csöpögõ-kõ (140m, ) - Tótvárosi-hegy (260m, ) - Gálosfa (150m, )
Minõsítõ pontszám: 16,6+6=23 pont

A szemerkélõ esõ elállt, az esõköpenyeket elõ sem kellett venni. Mind a 27-en, együtt indultunk el Gálosfa szélsõ házától 930-kor. Hárman beszaladtak a faluba begyûjteni a DDKT pecsétét. Pár méter országúti szakaszt követõen jobbra elfordultunk egy földútra. Borzasztó sár volt az éjszakai esõ miatt, már arra gondoltunk, egész nap dagaszthatjuk majd a sarat. Szerencsénkre, elérve az erdõt, már jobb állapotú volt az ösvényünk. 10 perc kemény kapaszkodó következett a Szamár-dombra. Elhaladva egy nagyobb mezõgazdasági terület mellett ismét erdõ következett. Jobb kanyar után elkerített terület mentén haladtunk. Úgy tûnt, az egész völgy magántulajdonba került, a völgy alján nagy épületek, a tetõn magán kilátót láttunk, az egész terület újonnan bekerítve! Következett a Tótvázsonyi erdõ, majd a rövidtúrásainktól elváltak útjaink 1040-kor, Õk a DDKT jelzését követték, majd a kék körjelzésen Csepegõ-kút felé vették az irányt. Vissza ugyanezen az úton jöttek Gálosfára. 19-en a kék keresztjelzésen jobbra fordultunk. Hosszan gyalogoltunk egy vadvédelmi kerítés mentén, majd a Kis-Ördöglik környékén egy nyiladékkal párhuzamosan értünk ki 1140-kor Sasrétpusztára.

20 percet töltöttünk itt el, bevártuk a lassabban jövõ társainkat. Rövid aszfaltút következett. Elhaladtunk az Erdei Iskola épülete mellett, vele szemben egy kis tó látható. Elfordultunk Lukafa irányába, jelzetlen köves úton. 1km után zárt kapuba botlottunk, kerítéssel elzárt vadászati terület miatt vissza kellett fordulnunk. Egy erdésszel is összefutottunk, megkonzultáltuk a lehetõségeinket. Visszamentünk az aszfaltútig, a fekvõ fatörzseken elfogyasztottuk az ebédünket. Jó kis kerülõ várt ránk! A Lukafa-pusztai patak mentén, egy kis vasút nyomvonalán déli irányba le kellett mennünk Szentmártonpusztáig, majd aszfaltúton Csebény településre eljutnunk. 1230-kor indultunk neki a kerülõnknek, a piros keresztjelzésen, Szentmártonpusztáig 1 óráig tartott az út. Végül is nem unatkoztunk, találkoztunk a zötyögõ kisvonattal, majd a térképünkön nem jelzett halastavak mentén értünk ki a Vitál kastélyszállóhoz. Közben szürke gémeket, tõkés récéket figyelhettünk meg a tavakon. Az utolsó tónál durranásokra rezzentünk össze, azt hittük vadásznak a környéken. Késõbb kiderült, a vadmadarakat próbálják meg távol tartani a halállománytól. A Vitál kastélyszálló igen elhanyagolt állapotban van, nem mûködik, sehol egy teremtett lélek a környéken.

3km aszfaltúti gyaloglás következett, míg elértük Csebény szélsõ házát. A réteken sok õszi kikerics virágzott. Végig gyalogoltunk a település fõ utcáján, majd egy útszéli Krisztus kereszt mellett, északra fordultunk a Szõlõhegy nevezetû dûlõ rész felé. A megnõtt erdõt figyelembe véve ezen a területen régen termeltek szõlõt! A falu egyébként takarosnak mondható, sok faszobor látható a közterületeken, de néhol még a házudvarokban is. A DDKT útvonalát Szabás után nem sokkal értük el 1445-kor. Erdõirtás mellett lementünk egy patak völgybe, majd ismét felkapaszkodtunk egy erdei földes úton. Következett egy patkó alakú szakasz. Csak hárman mentünk végig ezen a csúszós úton, a többiek rövidítettek. Mint késõbb kiderült, csak szerettek volna rövidíteni! Alsókövesd szélsõ házát a többségük elõtt értük el! A patkó felfelé vezetõ szakasza mély, lõsz útban vezetett a kis település felé. Alsókövesd központjában felállított haranglábnál pihentünk le, a DDKT bélyegzõje is itt található egy ládikóban. Alsókövesden kezdõdik a Fekete István Emlékösvény. Kulturált ismertetõ tábláival az út hátralevõ szakaszán többször is találkoztunk. 1545-kor aszfaltúton hagytuk magunk mögött Alsókövesdet. Rövid idõn belül jobbra fordult a jelzésünk. Változatos terepen 1635-kor értünk el a Bakóca felé menõ elágazáshoz. Ettõl kezdve a kék keresztjelzésen haladtunk. Az erdõbõl hamar kiértünk, majd a település szõlõhegye alatt beértünk a faluba. A Fazekas múzeumtól nem messze parkolt az autóbuszunk. Összeszedtük az embereket, majd 1730-kor hazaindultunk.

Ismételten szerencsénk volt az idõjárással, nem áztunk el, kellemes túraidõnk volt. Délután még a nap is kisütött! Majd 9 óra volt már, mire hazaértünk. Legközelebb kerékpáros túra következik, az Etyeki Kezes-Lábos Fesztiválra kerekezünk át Százhalombattáról, az Olár Péter Emléktúra keretében 2012.09.22-én.

(A mellékelt képek Kutasi Zsuzsa (KZs), Muskovics András (MA) és Szabó Zsolt (SzZs) felvételeibõl kerültek kiválasztásra)