2012 augusztus 11, Nyárvégi túra - Kelet-Bakony

Az egyhetes Nyugati-Tátra jutalomtúránk után, a nyári harmadik túránk következett, amikor is Keleti-Bakonyba vezetett az utunk. A hosszútúrásainknak Csõszpuszta, Tûzköves-árok, Kisgyón, Burok-völgy érintésével Bakonykúti volt a végcél, míg a rövidtúrások a Burok-völgy egy szakaszával ismerkedtek meg. Kitartott a szokatlanul meleg idõ, a nyári szabadságolások ellenére szép számmal jelentkeztek a gyalogolni vágyók. 38-an jöttünk össze a mai túrára. Százhalombattán, Érden, Tárnokon volt felszálló a buszunkra, majd Székesfehérvár, Várpalota érintésével Csõszpusztára mentünk. Páran itt beszerezték az Országos Kék Túra pecsétjét az Alba Regia Barlangkutató Állomáson, majd 8 óra után pár perccel a hosszútúrások elindultak 30-an az OKT útvonalán. Ez a két változat volt betervezve a mai napra:

Útvonal: Csõszpuszta (440m, ) - Alba Regia barlang (430m, , ) - Tûzköves-árok (, , ) - Erdei Szentély (350m, , ) - Kisgyón Természetbarát telep (220m, ) - Köves-domb (365m, ) - Burok-völgy (, , ) - Bakonykúti (200m, )
Minõsítõ pontszám: 30+7,6=38 pont

Útvonal: Bakonykúti (200m, ) - Burok-völgy (, ) - Burok-völgy teteje (300m, - Vár-völgy () - Bakonykúti (200m, ), )
Minõsítõ pontszám: 18+4,4=22 pont

A rövidtúrásaink 8-an átbuszoztak Bakonykútiba, ahonnan egy körtúrát tettek meg a Burok-völgyben és a környékén. Az aszfaltúton pár méter megtétele után jelzésünk jobbra fordult, majd 1,5 km-t gyalogoltunk az erdõszélen menõ földes úton. Páran elnéztük a kék barlangjelzést és az OKT útvonalán maradtunk. Szerencsénk volt, hiszen a többség hiába próbálkozott az Alba Regia barlang megközelítésével, a jelzések hiánya, az áthatolhatatlan aljnövényzet megakadályozta Õket ebben. Mint késõbb kiderült, a másik irányból is próbálkoztak, sikertelenül! A kísérletezgetéseik miatt több mint egy órát veszítettek hozzánk képest! A Hamuház környékén jelzés felújítókkal találkoztunk, Kisgyónról jöttek ide rendbe tenni a hiányos jelzéseket. Beszélgettünk a vezetõjükkel, majd a Tûzköves-árok felé vettük az irányt. Az ösvényünk 1km-en keresztül az árok bal oldalán vezetett. Az árok végén, a védett geológiai feltárásnál megálltunk negyedórára. Találtunk is pár ammonitesz lenyomatot a jura korabeli vöröses mészkõ felszínén.

Két nagy kanyar után elhaladtunk az Erdei Szentély mellett, majd 1km után a Bányász emléknél rátértünk a köves útra. Ez vezetett be Kisgyónra, a Természetbarát Telepre. Itt ebédeltünk meg, elég korán, hiszen még csak ¼11 volt! Megkerestük az OKT bélyegzõhelyét, beszereztük a beragasztható igazolásokat a füzetünkbe. Több mint egy órát töltöttünk itt el, hiszen összevártuk a csapatunkat, Õk is falatoztak valamennyit. ½12-kor felszedelõzködtünk és folytattuk az utunkat. Kicsit elnéztük a jelzést de szerencsére korán észrevettük a tévedést. Toronyiránt, dombnak fel értük el a kék jelzésünket. Jobbára délkeleti irányba vezetett a jelzésünk kb. 2km-en keresztül, majd kelet felé fordultunk az erdei ösvényen. A Köves-domb elõtt már nyílt terepen kellett gyalogolnunk. Kimondottan meleg volt az idõ, keményen sütött a nap. Sok virág volt a nyílt területen. Észak felé egy szélerõmûvet, észak-keletre Mór városát, és a mögötte levõ Vértes tömbjét láthattuk. Ismét egy erdei szakasz következett, majd mezõgazdasági területen haladt át a jelzésünk. A napraforgó majdnem beérett, a fejek nem sárgállottak már. Mielõtt elértük volna a Burok-völgy szélét, pár csepp esõt kaptunk, de az esõkabátokat nem kellett elõvennünk.

1km-t mentünk a völggyel párhuzamosan, majd leereszkedtünk az egyik mellék völgybe. Itt találkoztunk a rövidtúrásainkkal, akik éppen kifelé igyekeztek a völgybõl. Kemény lemenetel volt a völgy aljának elérése, mondhatnánk úgy is, hogy gatyafékes. Szembe velünk két kerékpáros igyekezett az ösvényen felfelé, gyalogos, kerékpáros versenyük volt, GPS pontot rejtettek el nekik a Burok-völgy aljába! Nem volt semmi a kerékpárjuk felhozatala a fennsíkra! Leérve az oldal-völgy fenekére, meglepõdve láttuk, hogy 1m magasságban hófehérek a mészkõsziklák! Pár nappal ezelõtti felhõszakadás következtében hatalmas mennyiségû víz rohanhatott itt le a Burok-völgybe, ennek volt köszönhetõ a völgy aljának tisztasága, fehérsége. Az oldalágban hamar elértük a Burok-völgy alját. Itt is látszódott a felhõszakadás nyoma, de nem olyan látványosan, mint az oldal-völgyben. 3km után kiértünk a völgybõl, majd egy aszfaltúton Bakonykúti felé fordultunk. Negyedóra elteltével a kis falu központjába érkeztünk be. Kihalt volt a falu, sehol egy teremtett lélek. Az OKT bélyegzõt nagy nehezen megtaláltuk, a szemünk elõtt volt a Fõ téri hirdetõtáblára kiakasztva. A pecsételõ párna teljesen száraz volt, nekünk sem volt használható párnánk, de nagy nehezen - egy kis vörösbor segítségével - megoldottuk az igazolást.

Minden zárva volt, egy negyedórát szenteltünk a nézegetésre. Amúgy igen takaros kis település, szép faszobrok láthatók az utcán. Mivel komolyan borulni kezdett, 15 óra után nem sokkal elindultunk hazafelé. Kellemes túrában volt részünk, ismét esõ nélkül úsztuk meg a gyaloglást. Legközelebb augusztus 24-én találkozunk a természetbarát találkozónkon, melyet Százhalombattán, a Régészeti Parkban tartunk, babgulyás kíséretében. Szeptember elsején a bükki Látókövek túra következik.

(A mellékelt képek Muskovics András (MA) és Szabó Zsolt (SzZs) felvételeibõl kerültek kiválasztásra)