2012 június 16, Georgiades Gábor emléktúra - Börzsöny

Beköszöntött a kánikula, 30-35°C levegõ hõmérsékletet ígértek a meteorológusok hétvégére. Újabban elég jól bejön az elõrejelzésük, szélcsendes, felhõ nélküli napsütés volt egész nap. Nagy társaság jött el a mai túrára, 45-en voltunk az autóbuszon. Mindössze 1 társunk mondta vissza az elõzetes jelentkezését. Pedig ezen a napon, Velencén még MOL napok is voltak, némely turistatársunk ezt a programot választotta. Százhalombattáról indult hat órakor az autóbusz, Tárnok, Érd, Budapest, Diósjenõ érintésével jutottunk el Királyházára, a Bányász Szakszervezet tulajdonába került üdülõbe. Nyolc óra után nem sokkal szálltunk ki a buszból, hogy megemlékezzünk Georgiades Gábor barátunkról, volt szakosztályi vezetõnkrõl, az emlékére emelt kopjafánál. Az üdülõben csak a gondnok tartózkodott, a megemlékezéssel nem zavartuk meg senkinek sem a nyugalmát. Az alkalmi elõadók a buszon kellõképpen begyakorolták a mûsorszámokat, az ünnepélyes megemlékezés hiba nélkül zajlott le. A tavalyi koszorúkat levettük a kopjafáról, a szalagokat visszahelyeztük. A sok szalagból érzékelhetõ, hogy már hetedik éve helyeztük el a kopjafát! Az énekszámok és a szavalatok után, befejezésképpen a Honfoglalás c. dal eléneklésével búcsúztunk el Királyházáról, a kopjafától. A mai napra is két túrát irányoztunk elõ, az alábbiak szerint:

Útvonal: Kemence, Godóvár v.m. (250m, ) - Csarna-völgy () - Fekete-völgy () - Oltár-kõ (830m, , ) - Nagy-Hideg-hegy (865m, ) -Vasfazék-völgy (, ) - Királyrét (250m, )
Minõsítõ pontszám: 31,5+18,8=50 pont

Alternatív útvonal: Királyrét (250m, ) -Magas-taxi th. (680m, ) - Királyrét (250m, )
Minõsítõ pontszám: 18+10=28 pont

Mindenki visszaszállt az autóbuszra, átmentünk Kemencére az erdészeti aszfaltúton. A hosszabb túrát választók, 34-en a Csarna-völgy bejáratánál elhagytuk az autóbuszt. A rövidebbet választók megkerülték a Börzsönyt, majd Királyrétre mentek, ezen a környéken teljesítették a körtúrájukat. Már majdnem 10 óra volt, mikor a Fekete-völgyi panzióhoz vezetõ aszfaltos úton elkezdtük a gyaloglást. A völgy elején két emlékmû is látható, az egyiken a Börzsöny erdeiért sokat tett embereknek állítottak emléket, a másikon Áprily Lajos Szeret az erdõ c. versébõl olvasható idézet. Velünk párhuzamosan haladt a panzióig helyreállított kisvasút vágánya. A vasúti pálya, az 1995-ös és az 1999-es áradás következtében használhatatlanná vált. 2000-tõl kezdõdõen a kisvasút baráti köre, a Fekete-völgy panzióig helyreállította a pályát, mozdonyokat, kocsikat szerzett be. A turisták igényét szolgálja ki jelenleg az erdei kisvasút. Kb. fél óra alatt értük el a panziót.

A panzió után már erdei szakasz következett, továbbra is a Csarna-patakot követtük, a megrongált vasúti pályán. Kb. 3km megtétele után értünk el a Hamuházhoz. Két nagyobb turista csapat tartózkodott a pihenõhelyen. Menetközben több helyen láttuk a 90-es évek árvizeinek pusztítását, az elsodort hidakat, az alámosott vasúti pályát, a levegõben lógó síneket. Hamuháznál 20 perces pihenõt tartottunk. A kék keresztjelzésen folytattuk a túrát, a Fekete-patak völgyében. Elhaladtunk a volt Halyagos megálló mellett, itt található a Postás kulcsosház. 2,5 km után ismét jelzést váltottunk, a kék háromszögjelzésre tértünk át. Patakot is váltottunk, az Oltár-patak csörgedezett mellettünk. Az út meredekebb lett, de még erre is járt valamikor a kisvasút. Mind meredekebb és magasabb lett a völgy, egy nagy sziklánál kikapaszkodtunk egy oldalgerincre. A piros háromszögjelzésig kemény kapaszkodó várt reánk. Egyet szusszantunk, majd a fõgerinc alatt átgyalogoltunk az Oltár-kõhöz. Megcsodáltuk az andezit konglomerátumot, majd elindultunk Nagy-Hideg-hegy felé. Kb. 2km után, a Rakodónál értünk fel a fõgerincre. Az OKT jelzését követve, 20 perc alatt értük el a 865m magas csúcsot. Közel 2 óra volt már, a turistaháznál hosszabb pihenõt tartottunk.

Hosszan elidõztünk a turistaháznál. A kis tisztáson rengeteg tarka nõszirom, peremizs és egy alacsony növésû vadrózsa virágzott. Két társunkat vártuk, akik csak-csak nem értek be minket. Telefonon nem tudtunk kapcsolatot teremteni velük, így másfél óra után elindultunk lefelé a kék négyszögjelzése. Késõbb kiderült, jól kombináltunk, hogy kikerülték a Nagy-Hideg-hegyet. 1,5km után kereszteztük a Magas-taxi turistaházhoz felvezetõ utat, majd jó hosszan a Nagy-Vasfazék patak völgyének oldalában ereszkedtünk lefelé. Az út másodszori keresztezése után rátértünk a kék keresztjelzésre, a végcélig ezen a jelzésen gyalogoltunk. A Cseresznyefa parkolótól kezdve aszfaltúton haladtunk kb. 3km-t, mire leértünk Királyrétre. Az elveszettnek hitt társaink és a rövidtúrások már itt voltak. Lehetett jégkrémet venni, szomjat oltani.

Igen meleg idõnk volt ma, szerencsénkre az út végig fák árnyékában vezetett egész nap. Hét óra után nem sokkal hazaértünk. Következõ programunk a Jutalomtúra lesz, június 30-án Szlovákiába megyünk egy hétre, a Nyugati-Tátra gerinceit, völgyeit fogjuk bejárni. Remélhetõleg az idõjárás kegyes lesz hozzánk!

(A csatolt fényképeket Kutasi Zsuzsa (KZs) és Muskovics András (MA) készítette)