2008 december 7, Mikulás túra - Budai hegyek

A Pest megyei Természetbarát Szövetség, mint általában, vasárnap, 2008. december 7-én rendezte meg Mikuláskereső túráját a Budai hegyekben. A Dunai Finomító Természetbarát Szakosztályát kb. 70-en képviseltük a Mikulás keresésében. A pontos létszámot nem tudtam megállapítani, mivel többen saját maguk szervezték meg a túrát, de több tagunkkal is összeakadtunk az útvonalon, illetve telefonon keresztül. Természetesen autóbuszos volt a túra, de sokan személygépkocsival is jöttek. Az autóbuszt 40-en választották, a többiek személygépkocsival jöttek el a megbeszélt helyre. Az idő kellemetlenül hűvösre fordult a túra napjára, de legalább megúsztuk az esőt, mely az elmúlt napokban elég rendesen öntözte a földet. Végül is a hideg frontnak köszönhetően kellemes panorámákban volt részünk, három kilátót is útba ejtettünk a túra során. Igazából csak egy változat lett kiírva a mai napra, de a kis gyerekekkel levőknek azért biztosítottuk a rövidebb távot a megszokottak szerint.

Útvonal: Hűvösvölgy () - Kis-Hárshegy () - Nagy-Hárshegy () - Szépjuhászné vá. () - János-hegy () - Normafa síház () - Makkosmária () - Budakeszi, rk. templom

Nem kellett korán indulnunk, Budai hegyek közel vannak hozzánk, így csak nyolc órakor indultunk el Százhalombattáról. Tárnok, Érd érintése után egy óra alatt elértük a hűvösvölgyi Nagy-réttel szemben levő parkolót. Innen kezdtük meg jelzetlen úton a Mikulás megkeresését. Közben telefonon egyeztettünk a személygépkocsival jövőkkel, ők a Nagykovácsi út és a Hűvösvölgyi út elágazásában található MOL kút közelében várakoztak ránk. 1 km után rátértünk a sárga körjelzésre, Kereszteztük a Gyermekvasútat, majd a MOL kúttól feljövő sárga jelzés elérésénél megtaláltuk a Mikulás sátrát. Voltunk vagy ötvenen, a mi társaságunk találta meg elsőnek a Mikulást. A kisebb gyermekek énekszóval köszöntötték a Mikulást, meg a mellette serénykedő Krampuszt. Az éneklésnek Mikulás csomag lett a jutalma. Persze a felnőttek sem maradtak ki az ajándékozásból, mindenki kapott csomagot.

A rövid túrásainkat negyedórai itt tartózkodás után a Mikulásnál hagytuk, mi a sárga jelzésen felkapaszkodtunk a Hárs-hegy vasútállomáshoz. Pár száz métert a vasúttal párhuzamosan gyalogoltunk, majd átkeltünk a pályán, a Kis-Hárs-hegyi kilátó felé vettük az irányt. A 362 m magas csúcson levő kilátót nemrégiben építették újjá. Pompás kilátás adódik innen a Hűvösvölgyre, Remeteszőlősre, Máriaremetére, Budára, a környező hegyekre. Közben utolért egy nagyobb gyerek csapat, valószínűleg ők is Mikuláskereső túrán vettek részt. A hegycsúcs szűknek bizonyult ennyi ember számára, a kilátóban is kevés ember fér el, így lejöttünk a csúcsról. Pár perc múlva a két Hárs-hegy közötti nyeregben voltunk, majd továbbra is a sárgán elindultunk a Kaán Károly kilátó felé.

Útközben, pár helyen homokkő kibúvásokat láthattunk. A tölgyfákon eléggé elszaporodott az élősködő sárga fagyöngy ebben a szektorban. Dekoratív látvány a termése, karácsonyi hangulatot áraszt, pedig a fák megsínylik a jelenlétét. A kilátó alatt a Báthory barlang található, vasajtóval lezárt állapotban. Ismert hossza 339 m, függőleges kiterjedése 41 m. Valószínűleg a pliocén korszakban alakították ki a hévízek. A gömbfülkék mellett számos kristály, borsókő, cseppkő található a barlangban. A kilátó tetejéből teljes körpanoráma adódik azok számára, akik nem ijednek meg a pár lépcsőfok leküzdésétől. Az erős szél miatt nem lehetett sokat gyönyörködni a környékben, 10 perc után tovább gyalogoltunk, most már lefelé a Gyermekvasút Szépjuhászné vasútállomása felé.

1 km után leértünk az állomásra, ahol Mikulás szerelvényeket láthattunk. Nagy keletje volt a mai napon, a Gyermekvasúton való vonatozásnak. 20 percet eltöltöttünk a budaszentlőrinci pálos romok megtekintésével. Boldog Özséb esztergomi kanonok alapította a pálos szerzetesrendet 1308-ban. A pálos templomot és kolostort a XIII. végén olasz építőmesterek kezdték építeni. A kolostor híres volt a maga korában hatalmasnak számító méreteiről és gazdagon díszített belső helyiségeiről. A kolostort a török hódítók pusztították el. A barátok elmenekültek, kincseiket a Felvidékre menekítették. A rend központját áthelyezték a lengyelországi Czestochowába. A nézelődés után átkeltünk a forgalmas Budakeszi úton, majd a Pozsonyi-hegy gerincén, a piros jelzésen felkapaszkodtunk a János-hegyre. A szépen felújított Erzsébet kilátóban eltöltöttünk vagy negyed órát a panoráma megtekintésére. Még belépőjegyet sem szednek, ami a mai magyarországi viszonyok közepette szinte példa nélküli! Köszönhetően a hideg frontnak, még a Gellért-hegyet, meg pár hidat is láthattunk a távolban. A kék körjelzésen innen átsétáltunk a Normafához. Szép erdők vannak ezen a szakaszon, sok eligazító, tájékoztató táblát helyeztek el. Különösen sok tábla foglalkozik a szálaló erdőműveléssel, amely erdőművelési mód számunkra, a turisták számára is üdvözlendő, ellentétben a tarvágásos módszerrel. Mivel egyesek már fáztak a csípős széltől, a síházban forralt borral melegítették fel magukat.

A Normafa síháztól a zöld keresztjelzésen haladtunk tovább Makkosmária felé. Kereszteztük, mai napon már harmadszor a Gyermekvasútat, majd Sötét-vágás, Diófás-tető érintésével elértük a Kegytemplom előtti rétet. Nem sokat időztünk itt el, benéztünk a barokk templomba, majd a Makkosi úton legyalogoltunk Budakeszi centrumába. A buszunk a római katolikus templomtól nem messze parkolt. Negyed óra várakozás után mindenki befutott, indulhattunk hazafelé. Három óra körül majd mindenki hazatérhetett. Ezzel a túrával befejeződött a 2008 évi túrák sorozata, lehet tervezgetni a következő évi programunkat.

Végül, a honlap szerkesztőjével, Endivel minden kedves túratársunknak Kellemes Karácsonyi Ünnepeket és eredményekben gazdag, Boldog Új Esztendőt kívánunk!

(A csatolt fényképeket Muskovics András készítette)

(Megjegyzés: Más képekkel, ugyanezzel a szöveggel a Pest Megyei Természetbarát Szövetség honlapján is találkozhattok.)