2007 október 6, Börzsöny

Ez évben már másodszor vezetett túránk a Börzsöny hegyei közé. 38 fő jelentkezett a túrára, a reggeli indulást senki sem aludta el. Szép napsütéses, őszi időt jósolt a meteorológia, az előrejelzésük kivételesen pontos volt. A már megszokott hat órai százhalombattai indulás után, Tárnok, Érd, Budapest érintésével a Letkés után levő Ledényi tanyához buszoztunk, ahonnan fél nyolc körül kezdtük meg a nagy túrát. Szokásosan két lehetőség volt betervezve a túrázóink számára:

Útvonal: Letkés, Ledényi tanya () - Kis-Galla () - Nagy-Galla (, ) - Márianosztra (,) - Kálvária () - Medres patak () - Kóspallag () - Törökmező th. ()

Túratáv: 18 km
Emelkedő: 500 m

Alternatív útvonal: Kóspallag () - Törökmező th. ()

Túratáv: 6 km
Emelkedő: 100 m

A tanya épületeit hamar elhagytuk, a zöld jelzés akácos, tölgyes erdőben haladt. 31 fő választotta a hosszabb túrát. A kora reggeli időnek köszönhetően, na meg a mindjobban sütő napnak, szép látványban volt részünk, amint a nap sugarai áthatoltak az erdő lombkoronáján. Mind több színesedő levél található a fákon jelezve az ősz megjöttét. A jelzés nagyon régi volt, nehezen követhető. Egy nagy irtás környékén végleg elveszítettük a jelzést, szerencsére az irtás közepén jól járható úton továbbra is jó irányba menetelhettünk. Sejtettük, hogy a jelzésünk velünk párhuzamosan halad, amint ez 20 perc múlva az irtás végén be is bizonyosodott. A jelzés egy teljesen benőtt régi úton vezet. Amint összefutottunk a jelzésünkkel, 90o-os bal kanyart vettünk Kis-Galla irányába. Magát a csúcsot balról megkerüli a jelzés.

A Nagy-Gallát viszont nem kerültük el, mivel majdnem körpanorámát lehet a csúcsáról látni. A zöld háromszögjelzésen kell felmenni a Nagy-Galla és a Közép-Galla közötti nyeregbe, majd 90o-os jobb kanyarral meredek kapaszkodón fel a csúcsra. Az izzasztó emelkedő után leültünk a nem túl nagy területû tisztásra, kipihenni a kapaszkodó fáradalmait, na meg gyönyörködni a panorámában. A Dunakanyar, a csatlakozó völgyekkel együtt felhőben úszott, úgy éreztük magunkat, mintha egy több ezer méteres csúcs tetején ülnénk. Hiába tûzött a nap, a pára csak nem akart felszállni a völgyből, pedig több mint egy órát ücsörögtünk. Nehezen tudtunk elszakadni a látványtól, több mint egy óra után folytattuk a túrát, a piros háromszögjelzésen. A lejtmenet még talán meredekebb volt, mint a feljövetel. Ismét rátértünk a zöld jelzésünkre, Márianosztra felé vettük utunkat. Jobb kézre elhagytunk egy régi andezit kőbányát, valamikor ide is kis vasút vezetett fel. Ahogy tovább haladtunk, feltûnt a Kopasz-hegy és a Vastag-hegy csúcsa Márianosztra felett. Hamarosan beértünk Márianosztrára, első utunk a Fegyintézettel összeépült barokk templomhoz vezetett.

Nevezetes búcsújáró hely még manapság is. A pálos rend mûködött itt, Nagy Lajos királyunk 1352-ben alapította a kolostort. Ez idő tájt több 100 szerzetes élt a kolostorban. A törökkor nagy pusztítást vitt végbe a falun, teljesen elnéptelenedett, újra kellett telepíteni németekkel, szlovákokkal, magyarokkal. A később újra épített templom és kolostor az 1848-as szabadságharc után funkciót váltott, innentől kezdve fegyintézetként mûködik. A templom szabadon látogatható, aki erre jár, feltétlenül nézze meg. Nagyon szép barokk belső berendezése van a templomnak, amint azt a csatolt fényképen is lehet látni. A templom látogatása után belefutottunk még az öreg, mûködőképes, autómobilok bemutatójára is. A túra továbbfolytatása előtt, a falu központjában megálltunk 20 percre, szomjunkat oltani. Még a Kálvária is megtekintésre érdemes, emiatt egy kis kitérőt tettünk a jelzett utunkról. A Kálváriához szokatlanul széles út vezet fel, kétoldalt a stációkkal, több mint 100 éves matuzsálemi kort megért hársfákkal szegélyezve. A kis kápolna is barokk kori, szépen helyre van állítva. A panoráma is kitûnő innen, visszatekintve Márianosztrára, a hátteret koronázó Nagy-Gallára, a Csák-hegyre, a mûködő andezit kőbányával az oldalában.

A falu központjában már jelzést váltottunk, a Kálvária után visszatértünk a piros jelzésre. Márianosztrát gazdátlan, elhanyagolt gyümölcsös parcellák között hagytuk el. Az ösvény leszûkült, bokros, csalitoson keresztül kanyarogtunk Kóspallag irányába. Ezen a szakaszon vagy tíz mountain bike kerékpárossal találkoztunk, amint velünk szemben lefelé kerekeztek. Elég bátrak voltak ezen az ösvényen kerekezni! Az Alsó-hegy környékén ismét adódott egy panorámás hely, ahonnan mégegyszer visszapillanthattunk Márianosztrára. De távolban a Naszály, valamint a Dunakanyar központjában levő Szent Mihály hegyek elmosódott körvonalait is felfedezhettük. Az erdő fáin, a talajon már nagyon látszottak az ősz nyomai. A Medres-patak környékén idős állományú bükk- és gyertyánfák alatt vezetett a jelzés. A Kóspallag előtt, a térképünkön jelölt volt vízimalom romjait nem találtuk meg, lehet hogy figyelmetlenek voltunk, de az is lehet, hogy már semmi sem látható belőle.

Kóspallag falunak csak a szélét érintettük, a sportpályánál áttértünk az Országos kék túra jelzésére. Pár száz métert az aszfaltúton haladtunk, majd az országutat jobbra elhagyva, elkezdtünk felfelé menetelni a Korompai erdőben. Több mint 2km-et gyalogoltunk az erdőben, miután kiértünk egy hatalmas tisztásra. Innen szép kilátásunk volt a tőlünk északra levő Magas-Börzsönyre. A rét után ösvényünk ismét erdőben haladt, még 2km-t kellett gyalogolnunk, hogy a Törökmezői turistaházat elérjük. Törökmező előtt a jelzés nem teljesen egyértelmû, de azért eltévedés nélkül felértünk a turistaház melletti tisztásra. Rengeteg ember fogadott bennünket, a jó idő, na meg a turistaház gépkocsival való megközelíthetősége sokukat ide vonzotta. Mi is leültünk a padokra elemózsiát, italt fogyasztani. A félórásra tervezett pihenő másfél órásra sikeredett, mivel két társunk még Kóspallag előtt eltévelygett, annyira belemerültek a beszélgetésükbe. Az idő is hûlni kezdett, az emberek nagy része is elindult már hazafele. Négy óra körül, mikor mindenki előkerült, mi is elindultunk hazafelé autóbuszunkkal, mely 200m-re a turistaház melletti parkolóban várt már ránk a rövid túrát teljesítő társainkkal.

(A csatolt fényképeket Muskovics András készítette)

(Megjegyzés: Más képekkel, ugyanezzel a szöveggel a Pest Megyei Természetbarát Szövetség honlapján is találkozhattok.)