2007 szeptember 29, Etyeki kerékpáros túra

Itt van az ősz és eljött az utolsó kerékpáros túránk melyet az ezévi túratervünkben meghirdettünk. Az irányt Etyeknek vettük. A kerekezést összekötöttük az Etyeki Kezes-lábos fesztivállal. Az időjárás kissé ijesztgetett minket, mivel a hét közepe elég esősre sikeredett és ez néhány érdeklődőt el is riasztott. Szombat reggelre azonban gyönyörû, hétágra sütő napra ébredtünk. Végül is heten indultunk el a túra teljesítésére.

Az eredeti program szerint:

Százhalombatta - Tárnok - Sóskút - Biatorbágy - Etyek - Alcsútdoboz - Tabajd - Vál - Kajászó - Baracska - Martonvásár - Tárnok - Százhalombatta

Túratáv: 75 km
Emelkedő: 200 m

De az összetétel miatt inkább rövidebb változatot választottunk.:

Százhalombatta - Simon-puszta - Martonvásár - Tordas - Gyúró - Etyek - Sóskút - Érd - Százhalombatta

Túratáv: 60 km
Emelkedo: 200 m

A találkozó reggel 8 órakor volt. Mielőtt elindultunk volna, szükséges volt a kerekeink nyomását ellenőrizni, mégsem lehet csak úgy neki vágni egy ilyen útnak problémás gumikkal. Az utunk elég szerencsés volt és főleg száraz, mivel komolyan tartottam a sártól. A Simon-puszta előtti 1 km földút szakasz miatt aggódtam, de komolyabb gondok nélkül átjutottunk ezen a szakaszon. Következett a legforgalmasabb szakasz Simon-puszta és Martonvásár között. Ezt csak a nagyon forgalmas 7-es főúton tudtuk megtenni. Martonvásár után, az M7-es autópálya alatt haladtunk el, majd bal kézre a még most is mûködő igazságszolgáltatási intézményt mellőztük. Előbb Tordasra, majd Gyúróra érkeztünk. Ekkor már közel az út 2/3-át megtettük Etyekig, így egy kis megérdemelt pihenőt tartottunk.

A megálló után elég komoly emelkedőt kellett leküzdenünk. De nem csak az emelkedő nehezítette az utunkat, hanem az út minősége is. Ugyan a sárral nem volt gondunk, de az út öklömnyi kövekkel volt felszórva, ami elégé megnehezítette a kerékpározást. Néhány kilométer után újra betonozott úton haladhattunk. Egy újabb emelkedő leküzdése után már meg is érkeztünk az Etyeki szőlők közé. A szüreten már túl voltak az etyeki szőlős gazdák, de szerencsénkre némi kóstolót azért hagytak számunkra az idei termésből. Az út innentől kezdve hosszan vezetett a szőlőültetvények között. Mielőtt kiértünk volna az Alcsút-Etyek közötti mûútra, még elhaladtunk a már részben elkészült Korda-stúdió mellett.

Mielőtt bekerekeztünk volna az Etyeki Kezes-lábos fesztiválra, útba ejtettük a nem túl régen megépített kilátót. A kilátóból az egész település és a környéke jól áttekinthető, háttérben a Biai-hegyek, Budai hegység és a Pilis vonulataival. Etyekre a borospincék mellett vezetett el az utunk, így jutottunk be a Kezes-lábos fesztiválra. Itt letettük a kerékpárjainkat, gyalog vetettük be magunkat a népes forgatagba. Egy kis kenyérlángos és a helyi borok megkóstolása után, 2 óra alatt körbejártuk a települést. Mielőtt elindultunk volna hazafelé, egy borospincénél ismét megálltunk szomjunkat enyhíteni.

Hazafelé az Egyek és Sóskút közti földúton indultunk, majd betorkoltunk a Pusztazámori mûútra. Sóskút után Tárnok, Érd érintésével érkeztünk vissza Százhalombattára.

Jó kis kerekezés volt, teljesítettünk 61 km-t, megnéztük az Etyeki Kezes-lábos fesztivált, és élveztük az egésznapi napütést. Így kellemes fáradsággal zártuk a napot. Ezzel az idénre tervezett kerékpártúráknak is vége, legközelebb majd tavasszal a Csepel szigetre megyünk.

(A fényképeket Szabó Zsolt készítette)