2007 május 19, Tanúhegyek

A tavalyi Tanúhegyek túránk keretében felkerestük Somlót, Szent György-hegyet. Idén Badacsony, Gulács, Tóti-hegy megmászása volt a cél. 42 fő vett részt a bazalt hegyek meghódításában. Hatkor indult buszunk Százhalombatta központjából. Az idő szomorkás volt, az M7-esen még mindig szemerkélt az eső. Az éjszakai front elvonulóban volt, bíztunk benne, mire a túrát megkezdjük, már javuló időben fogjuk megtenni. Nem csalatkoztunk, az idő innentől kezdve mind szebb lett, mire a Badacsony tetejére értünk, a nap ki is sütött. A túrát Badacsonytördemic-Szigliget vasútállomásán kezdtük meg nyolc óra után nem sokkal. Két lehetőség közül lehetett választani:

Útvonal: Badacsonytördemic-Szigliget vá. (K) - Bujdosók lépcsője (K) - Ranolder kereszt (K) - Hertelendy emlék (K) - Kisfaludy kilátó (K) - Kőkapu (K) - Köbölkút (K) - Gulács (K) - Tóti-hegy (Z) - Salföld (Z)

Túratáv: 14 km
Emelkedő: 800 m

Alternatív útvonal: Badacsonytördemic-Szigliget vá. (K) - Bujdosók lépcsője (K) - Ranolder kereszt (K) - Hertelendy emlék (K) - Kisfaludy kilátó (K) - Kőkapu (K) - Badacsonytomaj (S)

Túratáv: 5 km
Emelkedő: 340 m

A Badacsony megmászását mindenki vállalta. Az Országos kék túra útvonalát követtük. A falu házait hamar elhagytuk, az utunk szőlők között kapaszkodott felfelé az Újhegyi részen. Az aszfaltútról 90 fokos balraáttal a Bujdosók lépcsője következett. A bazalt kövekből kirakott lépcsőn gyorsan emelkedtünk. Igaz, ez elég fárasztó, mivel a lépcsőfokok nem egyforma magasságúak. A volt Rodostó turistaházat megkerültük, ismét a lépcsőzés következett. A lépcső teljesen felvezet Badacsony platójára. A Rodostó turistaház már nagyon régóta nem szolgálja a turistákat, rendszerváltozás előtt már a Csepel Vas és Fémmûveké volt, utána, mint nagyon sok más objektum, privatizálásra került. A Mikes Kelemen pihenőnél jobbra ki lehetett mászni a bazalt oszlopok fölé. Aki csak előrefigyelt és a kapaszkodással volt elfoglalva, az kihagyta ezt a csodálatos kilátópontot. A bazalt oszlopok alatt, hatalmas kőfolyás, lent Badacsony, távolabb a Balaton, a túlpartján a Fonyódi várhegy kettős kúpja, jobb kéz irányába Szent György-hegy, távolabb a Keszthelyi hegység vonulata látható. Visszatérve a Bujdosók lépcsőjére, a hátralevő pár lépcső leküzdése után a platón voltunk.

A jelzés a plató szélén haladt, egy-két helyről korlátozott kilátás volt Balaton irányába. A Ranolder keresztnél megint pompás panoráma adódott. Nem is csoda, hogy Egry József festőnket is megihlette a tájkép, több festménye is itt készült. Negyedórás pihenő után továbbfolytattuk utunkat. A Hertelendy emlékig enyhén lefelé vezetett az utunk, majd ismét emelkedni kezdett. A Badacsony tetején egy esőbeálló házikó mellett vitt el az út, majd nemsokára elértük a Kisfaludy kilátót. A kilátó 100 méterre van a kék jelzéstől, a figyelmetlenek nem vették észre a fák között megbúvó kilátót. Pedig innen is szép a kilátás, északi irányba. Szabad szemmel Somló körvonalát is ki lehetett venni. A szemlélődés után a csapat elindult lefelé a platóról. Hamar elértük a Kőkapu környékét. Sokan megint kihagyták a csodálatos látványt! A Kőkapu bazalt oszlopait teljes egészében csak úgy lehet látni, ha az ember 20-30 métert ki megy a kőfolyásra. Ez a látvány összevethető a Szent György-hegyi bazalt orgonák látványával. Gulács és Csobánc látképe is megkapó ebből a pozícióból.

Itt vált el az utunk attól az öt főtől, akik a rövidebb túrát választották. Õk a sárga jelzésen Badacsonytomajba mentek le, ahol a buszunk már várt rájuk a kéttornyú bazalt templom mellett. A többség továbbra is a kék jelzést követte, az erdő után a tanúhegyek lábainál megszokott szőlőtelepítések között vezetett az út. Köbölkútnál, egy szépen rendben tartott Krisztus keresztnél éles jobbraátot vett az út, majd nemsokára kereszteztük a Badacsonytomaj-Nemesgulács közötti mûutat.

Akácosban haladtunk. Sokan, sokszor elmondták már, hogy ez a betelepített fafajunk tájidegen a középhegységeinkben. Az aljnövényzete is nagyon szegényes, jó lenne visszaállítani az eredeti növénytársulásokat. Itt jegyzem meg, hogy a Badacsony északi felén is elég nagy területet foglal el az akác. A térképen bejelölt kék háromszögjelzést ugyan nem találtuk meg, de éreztük, hol kell elindulni felfelé. Jó 50 m négykézlábas kapaszkodó után rátértünk a Nemesgulács felöl jövő zöld jelzésre. Innentől kezdve kényelmes szerpentin úton értünk fel Gulács csúcsára. Menetközben is adódott pár helyen szép kilátás Badacsony felé. A 250 m-es szintet 14-en a csapatból nem tudtuk kihagyni, Gulács tetejéről adódó panoráma kárpótolt bennünket a fáradtságért. Badacsony és Szigliget környéke látszódik kitûnően, Csobánc irányába a megnőtt fák akadályozzák a kilátást. A csúcson elfogyasztottuk az elemózsiánkat, majd a szerpentinen elindultunk lefelé, találkozni a többiekkel. A szerpentin út mellett szép bazalt oszlopok láthatók, de mivel az erdő közepén vannak, nem olyan látványosak, mint Badacsony vagy a Szent György-hegy oszlopai. A hegyről gyorsan leértünk, nemsokára kereszteztük a Badacsonytomaj-Káptalantóti mûutat.

Elváltunk az országos kék jelzéstől, a zöld jelzésen haladtunk tovább Tóti-hegy irányába, a Hegymögiszőlő nevû résznél. Vagy egy tucat szürke marhát lehetett itt fotózni az elkerített karámban. Maga a környék szépen karbantartott füves terület volt, asztalokat, padokat is kihelyezett a tulajdonos. Fél km után elhaladtunk Tóti-hegy ma már nem mûvelt bányaudvara előtt, majd egy éles forduló után most már komolyabban elkezdtünk felfelé menni, a csúcs alatti nyereghez. Nem mindenki jött fel a csúcsra, pedig innen teljes a körpanoráma. Az idő kiváló volt, élvezhettük a körülöttünk levő Tanúhegyek látványát, a távolabb levő hegyekkel együtt. Jó pár védett virágot is lehet találni a csúcson, többek között nagyezerjófüvet, tarka nőszirmot, fekete kökörcsint. Szép bazalt oszlopok találhatók itt is a csúcs nyugati oldalában. Miután vagy félórát nézelődtünk, na meg körbefotóztuk a környéket, visszamentünk a zöld háromszögjelzésen, hogy befejezzük a mai napi túránkat. Nem sûrûn találkoztunk a zöld jelzéssel. Egy régi kútnál láttuk az utolsó jelzést. Majd mindegyik csoportnak akadt itt problémája az út megtalálásával. Vagy 500 m-re találtam is egy térképvázlatot a kúttól Káptalantóti irányában, ami Salföldhöz képest 180 fokra van! Végül is egy kis téblábolás után ráakadtunk a kék jelzésre, melyen már nem volt gond beérni Salföldre. Magam lepődtem meg a legjobban, hogy mindenki a busz környékén volt. A térképvázlat megtalálása után biztos voltam benne, hogy valakit, vagy valakiket Káptalantótiban fogunk összeszedni. A térképvázlatnak valahogy nem lett meg a gazdája.

A templom melletti lovas tanyánál eltöltöttünk még háromnegyed órát. Ki sörözött, ki tüzetesebben szétnézett a tanyán. Nagyon szép túranapunk volt. A reggeli borongós idő után egész nap kiváló időnk volt, rengeteg szép fénykép készült el a mai napon. Következő túránk 2007.06.10-én lesz a Börzsönybe: Georgiades Gábor emléktúra.

(A csatolt fényképeket Muskovics András készítette)

(Megjegyzés: Más képekkel, ugyanezzel a szöveggel a Pest Megyei Természetbarát Szövetség honlapján is találkozhattok.)