2006 október 7, Szarvasbőgés - Börzsöny

2006. október 7-én a Börzsönybe vezetett a Dunai Finomító Természetbarát Szakosztályának a túrája. 34 fő vett részt a túrán. Relatíve igen kevesen jöttünk össze, idén talán a legkevesebben. Ez betudható a MOL 15 éves megalakulására szervezett össznépi ünnepélynek Százhalombattán, na meg ezen a hétvégén is szüreteltek még egypáran a tagjaink közül. Két lehetőség közül választhattak a résztvevők:

1. variáció: Letkés () - Sákola tető () - Koppány nyereg () - Nagy Koppány () - Nagyirtás puszta () - Kisinóc th. (,,, )

2. variáció: Nagyirtás puszta () - Kisinóc th. (,,, )

Letkés központjából indult neki a hosszabb túrát választók 26 fős csoportja a kék + jelzést követve. Az erdőszélét hamar elértük, visszatekintve Letkés és az Ipoly völgy egy részének panorámája volt látható. Az első komolyabb emelkedő a Sákola tetőre való felmenetel volt. Ezen a szakaszon, csodák csodája, egy másik turistacsoporttal találkoztunk. Az utóbbi időkben jóformán csak egy-két fős társasággal kereszteztük az útjainkat túráink során. A Sákola-tetőről nincsen jó kilátás. 1 km-re viszont jól jelzett, 50m-es kitérő árán kiváló panoráma adódik a déli irányban levő Nagy-Galla, illetve nyugati irányba a Nagy-Koppány felé egy tisztásról. Ez a szakasz aránylag nem régen kerülhetett kijelölésre, a gerince sok helyen csak most alakul ki az ösvény. Mindenesetre sûrûn találhatóak a turistajelzések. A tisztáson tartottuk meg az első pihenőnket. Az időre nem lehetett panasz, napozni is kiválóan lehetett.

Félórás pihenő után tovább folytattuk utunkat a zárt erdőben. A fák levelein mindjobban látszódik az ősz közelsége. A Koppány-nyeregig vesztettünk vagy 100m szintet, persze csak azért, hogy a második kapaszkodónk is megizzasszon bennünket. Kiérve az erdőből, füves területen kellett megtenni az utolsó lépéseket. Börzsöny e részének legszebb panorámájában lehet gyönyörködni a Nagy-Koppányról. Jól látszik a Dunakanyar egy része a Szent Mihály heggyel, nem beszélve a közelebbi börzsönyi hegyekről, völgyekről. Itt is tartottunk pihenőt, ebédeléssel, bámészkodással egybekötve.

A csúcsról hamar leértünk a Kóspallag-Nagybörzsöny közötti erdészeti aszfaltos útra. Bár nekünk a piros + jelzésen jobbra el kellett volna fordulnunk a Bükkös-árok irányába, mi az erdészeti úton besétáltunk Nagyirtás-pusztára megnézni a Szent Orbán fogadót. Rengeteg ember volt a fogadónál, kihasználva a szép napsütéses hétvégét. Persze ide legálisan személygépkocsival is el lehet jönni a Kisinóci turistaháztól. A fogadó átalakítás alatt van, de folyamatosan üzemel. Komoly komplexum lesz a végén belőle az erdő közepén.

Egy kis sörözés után visszasétáltunk a kisvasút végállomásáig és elindultunk lefelé a Bükkös-árok irányába egy kis patak völgyben. Ennek a lemenetelnek is meglett a böjtje. A Bükkös-ároknál megkezdtük a kapaszkodót. Az ösvény egyik pontjáról jó rálátás volt a Szent Orbán fogadóra. Igazából innen lehetett látni, milyen hatalmas lesz az új épület, mögötte az uszodával és egyéb épületekkel. Továbbra is felfelé vezetett az ösvényünk. Végül egy meredek kapaszkodó a kopasz hegyoldalon, és máris a Sós-hegy 584m-es csúcsán állhattunk. Innen talán még szebb a kilátás a Dunakanyarra. Nyugat felé az Esztergomi Bazilika kupolája is látszódott. A szép időre való tekintettel itt is eltöltöttünk egy kis időt.

A zöld jelzésen folytattuk utunkat. Hogy-hogy nem, sikerült eltévelyegnünk! Így kihagytuk a Nagy-Sas hegyet, pedig ez is szép kilátópont lett volna. Persze a turista ilyen helyzetben sem esik kétségbe, előbb-utóbb megtalálja a neki megfelelő utat. 10 perces kolbászolás után ráakadtunk a Ló-hegyi patakra, a mellette vezető sárga jelzésünkre. Hamarosan leértünk a Kisinóci turistaházhoz. 20 percet kapott a társaság, hogy magához vegye a megmaradt ételét, illetve a folyadékveszteségét pótolni tudja.

A kisebb túrát választók is vártak már bennünket, ők a hosszabb túra második szakaszát tették meg Nagyirtáspusztától a Kisinóci turistaházig. A következő túránk a Bakonyba vezet, Csesznek, Gézaháza, Dudar környékére. Ezt a túránkat akár szurdok túrának is nevezhetnénk, mivel három szurdok felkeresését terveztük be erre az alkalomra. (Kő-árok, Kőmosó árok, Ördög-árok)

(A fényképeket Muskovics András készítette)

(Megjegyzés: Más képekkel, ugyanezzel a szöveggel a Pest Megyei Természetbarát Szövetség honlapján is találkozhattok.)