Székelyföld, jutalomtúra 2006

A MOL Nyrt Dunai Finomító Természetbarát Szakosztálya 2006. július 8-a és 15-e között szervezte meg a szokásos évi jutalomtúráját. A cél: Székelyföld hegyeivel való ismerkedés.

Szombaton reggel indult autóbuszunk Százhalombattáról. A szakosztályunk 46 tagja vett részt a jutalomtúrán. Menetközben felszálltak a tárnoki, érdi és budapesti tagjaink. Úgy terveztük, hogy magyar időszerint legkésőbb Bálványosra érünk este 8 órára, a Vár panzióba, ahol a szállásunkat korábban lefoglaltuk. Nincs szerencsénk újabban az autóbuszokkal. A Georgiades emléktúránk során is volt problémánk, most is felmondta a szolgálatot a buszunk. A hûtővízünk elfolyt, vesztettünk vagy két órát. Királyhágó előtt megtörtént nagy nehezen a hiba elhárítása, de Királyhágó után a hütőrendszer belevegősödött. Újabb fél órát vesztettünk. Végül is éjjel fél 12 körül értünk Bálványosra. A Szállás elfoglalása gyorsan megtörtént, mivel a szobakiosztás korábban elkészült. A vendéglátóink nem vették zokon a késésünket, gyorsan kihozták a vacsoránkat. 1 óra körül már mindenki mehetett aludni, hogy 'kipihenten' kezdje meg a bemelegítő túrát.

2006. július 9. Csomád - Büdös hegy

Mindenki tudott volna még aludni egy keveset, de reggel 6-kor ébresztő volt. 7-kor reggeli, 8-kor indult a busz Tusnádfürdőre.

Tervezett program: Tusnádfürdő - Vártető - Szt. Anna Menedékház - Szt. Anna tó - Nagy-Mohos - Bolondos gerinc - Bálványosfürdő

Szint: 800m

Kisebb nehézségek árán megtaláltuk a Tusnádfürdőről kivezető kék jelzést. Hatalmas luc fenyők között, sziklás terpen vezetett fel az útunk a Vártetői nyeregbe. Itt megint gondjaink támadtak a jelzéssel, úgyhogy toronyirányt, szimat alapján indultunk fel a romokhoz. Később a jelzéssel is összeakadtunk. Felérve azt tapasztaltuk, se vár, se panoráma, az egész hegytető beerdősült, benőtte a gaz. Na se baj! Irány: a Szent Anna tó. Továbbra is szép erdőben emelkedtünk a Szent Anna tó kráter peremére. A kiépített balkonról korlátozott volt a kilátás a tóra. Szép látvány az alant levő ovális alakú tó, nem véletlenül Európa egyik leghíresebb geológiai képződménye. A camping környékén hatalmas tömeg töltötte a szabadban a hétvégéjét. Becslésem szerint vagy kétezer ember piknikelt. Lesétáltunk a tó melletti kápolnához, egyesek rögtön elindultak körbegyalogolni a tavat. Mások a lábukat áztatták a tóban, miközben egy-két csepp eső is esett. Szerencsére a dörgés villámlás ellenére ez a körzet kimaradt a zivatarból.

A Nagy-Mohos csak vezetővel látogatható. Szerencsénkre úgy összeverődött a csapatunk, hogy a kráterből való felmenetel után rögtön mehettünk meglátogatni a lápot. Egyébként óránként indul a vezetés. A Nagy-Mohos is nagy élmény volt. Megmutatták az egyik kiépített helyen a ritka növényeket, az egyikük a híres kereklevelû harmatfû, mely rovarokkal táplálkozik. A szitakötőket is képes befogni, amint a megmaradt szitakötő szárnyak is bizonyították. A viperát csak képen tudta bemutatni a kedves vezetőnk.

Kék kereszten folytattuk hatalmas bükkfák árnyékában az utunkat a Bolondos gerinc felé. A csúcs után éreztük hogy jobbra kellene indulnunk a Büdös hegy irányába, de jelzés sehol sem volt! Fél órát topogtunk egyhelyben, mikor az egyik vállalkozó szellemû turista társunk egy meredek lejtőjû tarvágás aljában megtalálta a kék kör jelzésünket. 20 m-re voltunk attól a helytől, ahonnan az elágazás elindult valamikor!

Rögtön leértünk a Buffogó láphoz, és ez kárpótolt Bennünket az elvesztegetett idő miatt. Hihetetlen, hogy egymás mellett levő gázfeltörések miatti fortyogók színe más és más. Körülötte a már Nagy-Mohosnál megismert gyapjúsások fehér, pamacs-szerû termése volt látható. Az út hátralevő részében a jelzésekkel már nem volt problémánk. Útba ejtettük a Kis-Büdös barlangot, a nagy Torjai Büdös barlangot. Nem csalódtunk egyikben sem. Egyesek rögtön kipróbálták a jótékony hatásukat is. Persze órákig egyikben sem ajánlatos tartózkodni. 10-15 perc a javallott. A nagy barlangnál a kén kiválása pontosan mutatja az 'élet és halál' szintjét. Egyik társunk erről saját tapasztalata alapján szeretett volna meggyőződni. Sikerült Neki! Ledugta fejét a sárga színt alá, vett egy lélegzetet, utána mint akit puskából lőttek ki, úgy ugrott ki a barlangból!

A volt Kárpát Hotelnél értünk ki a Sepsibükkszád-Torja közötti útra. A szálláshelyünk felé menet még útbaejtettük a megmaradt Apor fürdő forrásait. Házigazdáink kitettek magukért, bőséges vacsorával vártak Bennünket. Az elmaradt előző napi alvásból most pótolhattunk egy keveset.

(A fényképeket Muskovics András készítette)