2006 május 6, Melegmányi völgy - Mecsek

2006. május 6-án Mecsek volt az úticélunk. Szokásosnak nevezhető a Mecsek tavaszi felkeresése, hiszen valamikor évente a Pomukli túraverseny ezidőtájt került megrendezésre. Ezen a versenyen szakosztályunk több csapattal nevezett be általában, míg a versenyzést nem kedvelők túrázással töltötték el a napot. A mai napi túrára 41 fő jött el. Két túra közül választhattak a résztvevők:

Útvonal 1: Mecsek-Vasas () - Vasasi-völgy () - Hársas kulcsosház () - Árpádtető () - Tripammer fa () - Baglyas ) - Melegmányi-völgy () - Petnyák () - Nagy-Mély-völgy () - Dóczy malom

Túratáv:18 km
Emelkedo:300 m

Útvonal 2: Árpádtető () - Tripammer fa () - Baglyas ) - Melegmányi-völgy () - Petnyák () - Nagy-Mély-völgy () - Dóczy malom

Túratáv:8 km
Emelkedo:50 m

Az első variációt választó turisták szálltak le először a buszról. A rövidebb túrát választókat az autóbusz felvitte Árpádtetőre, majd a Mánfától 2 km-re levő Dóczy malomhoz ment át, bevárni mindkét variációt teljesítő csapatot. A zöld jelzésen hagytuk magunk mögött Vasas házait. Nemsokára a Vasasi-völgy patakja mentén haladtunk felfelé az ösvényen. Hangulatos a völgy a csobogó patakkal. A völgy tetején elértük a Hársas kulcsosházat. Kis pihenő után a kék jelzésen balra folytattuk tovább utunkat.

A Dél-Dunántúli kék túra útvonalán haladtunk. Mecsek késő tavaszi képét mutatta. Mindenfelé rengeteg medvehagyma, szúros csodabogyó bokrok. Lónyelvû csodabogyót már ritkábban lehet felfedezni. Illatos hunyor már elvirágzott. Szintén tömegesen nyílik itt a mecseki erdőkben, a szártalan kankalinnal együtt. Egyébként ez a túra szakasz nem volt nehéz, hullámos úton értük el Árpádtetőt. Nem álltunk itt meg, egy kis keresgélés után megtaláltuk a forgalmas Pécs-Komlói főút túloldalán a továbbvezető útunkat.

A Gilice tető oldalában, medvehagymák között vezető ösvényünkön hamar elértük a Tripammer fánál kialakított pihenőhelyet. Itt tartottok meg az ebédünk elfogyasztásával együtt a hosszabb pihenőnket. Egy szerencsétlen kivert kutya is melegedett a kihülőben levő tûzrakóhelynél. Kapott ételt tőlünk, remélhetőleg ez segített neki a túlélésben, amíg valaki csak csak elvitte, befogadta.

Több mint félórás pihenő után összeszedelőzködtünk, a kék kör jelzésen indultunk tovább. 2 km után elértük az Anyák kútja nevû forrást. Ismét jelzést váltottunk, a piros kereszt jelzésen folytattuk utunkat, hogy láthassuk a Meleg-mányi-völgy méltán híres mésztufa lépcsőit. A látvány mindig csodálatos, akármennyi víz is csörgedezik a patakban. Ez még akkor is igaz, ha az ember a Szalajka völgyi Fátyol vízeséssel hasonlítja össze önkéntelenül is a Meleg-mányi völgy mésztufa lépcsőit. A ZO jelzésen ereszkedtünk tovább a Petnyák nevezetû völgyben. Itt is található egy kis vízesés.

A Petnyák végénél befutottunk a Nagy-Mély-völgyben lejövő P jelzésbe. Innen 2 km távolságra van a végállomásunk. Félúton egy kis zápor is elkapott bennünket. Kiérve a Dóczy malomhoz, meglepődve tapasztaltuk az autóbuszunk hiányát. Valamelyik rövid túrát teljesítő társunk az autóbuszt átirányította a Mánfai románkori templomhoz. Így viszont nyugodtan megihattuk a jól megérdemelt sörünket, míg az autóbuszt ismét vissza tudtuk hívni. A mánfai templomnál azért megálltunk mi is egy gyors szemrevételezésre. Mecsek egyik gyöngyszeme ez a románkori templom. Siettünk vissza a buszhoz, mivel igen sötét fellegek közeledtek dél felől. Hazafelé semmi gond nem volt, az esőt megúsztuk.

(A fényképeket Kutasi Zuzsa, Muskovics András és József László kíszítette)